סטארט-אפ | פיצ'ר

"עובד בסטארט-אפ ולומד גמרא בכולל עד 10 בלילה. אין התנגשות"

יעקב עקיבא סלמה בן ה-49 הוא סמנכ"ל טכנולוגיות (CTO) ומייסד שותף בחברת Breez, שרוצה להפוך את הביטקוין למטבע של ממש • טווח השכר: 30-25 אלף שקל בחודש

יעקב עקיבא סלמה / צילום: ורד פיצ'רסקי
יעקב עקיבא סלמה / צילום: ורד פיצ'רסקי

איפה אני תופסת אותך ומה התפקיד שלך?

"אני מתכונן לחינה של בת של חבר. אני עצמי סבא, הבן הגדול שלי בן 22 ויש לי נכד בן שנתיים. בעבודה אני אחד המייסדים של חברת בריז (Breez), שרוצה להפוך את הביטקוין למטבע של ממש. הביטקוין היום הוא מטבע רק להשקעה לטווח בינוני-ארוך, וכל טרנזקציה לוקחת זמן וכרוכה בעמלה. כך שאם רוצים לקנות בו רק קפה, למשל, זה בעייתי. יש לנו אפליקציה בסלולר עם אפשרות להעברות קצרות ובסכומים קטנים, כדי להפוך את הביטקוין למטבע אמיתי - ולא רק למקביל לזהב".

מתי ייסדתם את החברה?

"לפני כשנה וחצי. אבל אני מתעניין בביטקוין משנת 2013, כבר אז רציתי להקים חברה בתחום".

מאיפה המבטא הצרפתי?

"נולדתי בעיר קטנה בשם אקסלבה שבאלפים הצרפתיים. אני בן למשפחה חרדית, אבא שלי היה רב בקהילה ואמא שלי מורה בחדר. כשהייתי בן 12 ההורים שלי החליטו לעבור לפריז, יחד עם זה שאבי מיתן מעט את החרדיות שלו. בהמשך למדתי במקום יוקרתי וקטן בפריז, בו משלמים לסטודנטים כדי שילמדו בו במימון הממשלה הצרפתית. למדתי שם מתמטיקה ומחשבים".

איך תלמיד ישיבה מבית חרדי מגיע ללמוד במקום כזה?

"הצלחתי בתיכון ולכן הצלחתי להתקבל לשם. חשבתי על כמה מסלולים, וראיתי שאפשר יחד. לשמחתי, מצאתי את האיזון של להישאר חרדי וגם לעבוד ולעסוק במתמטיקה. גם היום אני עובד בסטארט-אפ, אבל גם לומד עד 10 בלילה גמרא בכולל. אחרי התואר במתמטיקה ובמחשבים התחתנתי ועליתי לישראל ב-1996. למעשה כבר מגיל 14 רציתי לעלות לישראל. השתתפתי אז בחידון תנ"ך בפריז, וזכיתי בפרס הראשון שהיה ביקור בארץ. כשראיתי את צפון הארץ זה שינה את התדמית שלי על ישראל. הכרתי חלק אחר שלה, וחלמתי לעלות".

איך היה להשתלב בארץ?

"כשהגעתי לישראל לא מצאתי תפקיד בתחום שלי, מתמטיקה תיאורטית. אז החלטתי להשתלב במחשבים. במהלך השנים היה לי ניסיון להקים סטארט-אפ שנפל, ובהמשך עבדתי במשך כמה שנים בחברה יחד עם מי שעכשיו הם השותפים שלי בבריז. הם חילוניים והתחברנו מצוין".

אתה החרדי היחיד בחברה?

"כן. אנחנו שמונה עובדים, חלקם בחו"ל. מניסיוני אפשר לגמרי לשלב, ואין התנגשות. לכולם יש סטיגמות וצריך להכיר בזה. ברגע שכל אחד מוכן להכיל את השני, זה אפשרי".

איפה תהיה בעוד חמש שנים מהיום?

"עדיין בחברה. זו רק תחילתה של המהפכה - כמו האינטרנט בשנות ה-90. מבחינתי ביטקוין הוא שחרור של השלטון הריכוזי. זה יגיע".