איש עסקים לבנוני-שוויצרי רכש פריטי היטלר כדי לתרום אותם למוזיאונים

עבדאללה שתילה, איש עסקים שוויצרי ממוצא לבנוני, רכש פריטים ב-600 אלף אירו, ביניהם הצילינדר של היטלר ועותק מוכסף של "מיין קאמפף", במכירה במינכן בשבוע שעבר "כדי שלא יגיעו לידיים הלא-נכונות"

חלק מהמזכרות הנאציות שנמכרו אתמול במינכן / צילום: רויטרס
חלק מהמזכרות הנאציות שנמכרו אתמול במינכן / צילום: רויטרס

איש עסקים שוויצרי ממוצא לבנוני רכש פריטים רבים במכירה הפומבית של פריטים נאציים שהתקיימה בשבוע שעבר במינכן, כדי לתרום אותם לארגונים יהודיים העוסקים בהנצחה; כך התפרסם בסוף השבוע.

עבדאללה שתילה, איש עסקים שנולד בביירות ופועל בשוויץ וברחבי אירופה, השקיע כ-600 אלף אירו ברכישת שורת הפריטים המובילים, אך בכמה מהמקרים הפסיד לקונים אחרים. בין השאר, רכש שתילה את הצילינדר של היטלר ב-50 אלף אירו (מחיר התחלתי 12.5 אלף אירו), עותק מוכסף ונדיר של "מיין קאמפף" (מחיר התחלתי 74 אלף אירו) ב-130 אלף אירו, קופסת סיגרים מוכספת של היטלר ב-19אלף אירו, מכתבים אישיים ועוד.

יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA), הרב מנחם מרגולין, שביקר את המכירה וקרא לבטל אותה, הודה לשתילה ואף הזמין אותו להיות אורח כבוד במשלחת פרלמנטרים ומדינאיים אירופאים שמוביל ה -EJA באושוויץ בינואר. הוא ציין כי "מדובר במעשה אצילי מהמעלה הראשונה". הכובע המתקפל של היטלר ייתרם ככל הנראה לארגון "קרן היסוד". שתילה עשה את הונו בתחום הנדל"ן בשווייץ ובאירופה.

"זה היה חשוב מאוד בשבילי שהפריטים הללו, מזמנים היסטוריים קשים וכאובים, לא יינחתו בסופו של דבר בידיים הלא נכונות", אמר שתילה בהודעה לעיתונות שפורסמה בסוף השבוע. "הייתי שמח לרכוש פריטים נוספים, אך לצערי לא הצלחתי לזכות בכולם במכירה הפומבית".