כך נראית התחלה של מרד: הצצה לקבוצות הוואטסאפ של הליכוד

בקבוצות הוואטסאפ הרבות של פעילי הליכוד מדברים בגלוי על היום שאחרי נתניהו • ומה עשוי לגרום ליו"ר מרכז הליכוד חיים כץ לממש את האיום ולהכריז על פריימריז

חיים כץ וגדעון סער / צילומים: יוסי זמיר, שלומי יוסף, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
חיים כץ וגדעון סער / צילומים: יוסי זמיר, שלומי יוסף, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

"ביום שישראל תיפול, ייפול האתוס המערבי כולו. ביום שנתניהו ייפול, ייפול הליכוד כולו", כתב בסוף השבוע אלי חזן, אחד מהפעילים הבכירים והמוכרים ביותר בליכוד ומנהל אגף קשרי חוץ של הליכוד. חזן, מוכר מאוד ברשתות החברתיות, עבד בעבר צמוד עם גדעון סער - ולמרות זאת הוא נותן ביטוי לתחושה הרווחת בליכוד: הרצון לשמור את ראש הממשלה בנימין נתניהו בתפקיד ולהגן עליו.

אנשי ליכוד רבים מאמינים שנתניהו עומד בפני אתגר בלתי סביר ובלתי הגון. לשיטתם, כל מהלך החקירות, החשדות, השימוע וכעת ההחלטה להעמידו למשפט, הם חלק מקונספירציה גדולה, הנובעת מהצלחתו המסחררת של נתניהו והתפיסה של מתחריו הפוליטיים שלעולם לא יצליחו להביסו בקלפי.

אולם בתוך שורות הליכוד מתחילים להיווצר סדקים, והם גלויים לעיני כל. ההודעה של ח"כ סער לפני מספר שבועות שהוא מוכן להתמודדות על ראשות המפלגה, התחדדה עם אמירה מפורשת של סער בסוף השבוע בתוכנית "פגוש את העיתונות", לפיה נתניהו לא מסוגל יותר להרכיב ממשלה, לא עכשיו ולא אחרי בחירות שלישיות.

בעד ונגד פריימריז

לסער יש לא מעט תומכים בקרב מתפקדי הליכוד, לפחות כדי למקם אותו במקום הרביעי בפריימריז. בפריימריז שנערכו בפברואר 2019, נבחר יולי אדלשטיין במקום הראשון, ישראל כ"ץ שני, גלעד ארדן שלישי, ובסופו של דבר עם נתניהו במקום הראשון ושריון משה כחלון בבחירות מועד ב’, סער שובץ במקום השישי ברשימה לכנסת ה-22. אולם לא בטוח שאותם מתפקדים, אלה שתמכו בו ברשימה לכנסת, יהוו מחנה מספיק גדול כדי לבחור בו בפריימריז בזק לראשות המפלגה, ואף יסכימו שסער יהיה זה שיוביל את הליכוד למו"מ בזק קואליציוני עם כחול לבן, בתוך מסגרת 21 הימים, כלומר עד 11 בדצמבר.

ההתרחשויות בקבוצות הוואטסאפ המרובות של הליכוד מראות את סערת הרוחות שבה נתונים חברי המפלגה. מאז הודיע סער על כוונותיו להתמודד נגד נתניהו, ניתן למצוא שם ברכות לצד קללות. שביעות רצון של חברי מפלגה, לצד אנשים שמטיחים בו אבנים וירטואליות. "סער הוא המיץ של הזבל", כתבו בקבוצת "נמרי הליכוד", ואחרים באותה הקבוצה חשבו שצריך להכריז על יום צום ויום תפילה המונית למען נתניהו, "כדי שהעולם יראה את העוול שנעשה לאדם צדיק כמוהו".

בקבוצות וואטסאפ הקרויות "קבוצת יו"ש" וקבוצת "דו"ח לוי", קוראים להצלחת ראש הממשלה ומבקשים לברך אותו, אבל בקבוצה של "צעירי הליכוד", מתחילה להצטבר מאסה של כוח פוליטי וקריאות לאפשר לליכוד לעבור הלאה.

בימים האחרונים קמו קבוצות נוספות, שנושאן הוא "פריימריז לפי חוקת הליכוד", שבהן דנים תומכי ליכוד בדרכים להתקדם במרכז המפלגה, כדי לאפשר התמודדות, ולא רק בין גדעון סער לנתניהו, אלא גם עם מתמודדים אחרים.

בקבוצות אחרות, של הליכודניקים החדשים על כל פיצוליהם, קוראים לנתניהו להתפטר ולקיים פריימריז מהירים לראשות המפלגה. "בלב כבד, בלב שלם, לך הביתה", נכתב בקבוצת הפייסבוק שלהם, ודברים דומים בקבוצה המקבילה "פריימריז עכשיו לראשות הליכוד".

מה המשמעות של אמירות בקבוצות וואטסאפ? בעוד הליכודניקים החדשים נתפסים על ידי רבים מחברי המרכז כמוקצים או חתרנים, ראוי לזכור שהם מונים כ-5,000 מתפקדים.

רגישות במשרד הרווחה

ח"כ חיים כץ התפטר מתפקידו כשר הרווחה באוגוסט השנה, לאחר הודעת היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתב אישום נגדו. בידי כץ נמצא כוח פוליטי פנים ליכודי לא מבוטל, כיוון שהוא בתפקיד יו"ר מרכז המפלגה ויו"ר ועדת חוקה ויכול לקדם את כינוס המרכז במהרה. כץ, מצידו, אומר כי קיבל את פניותיהם של גדעון סער וניר ברקת, בנוגע למהלכים של התמודדות לראשות המפלגה: "אפגש עם נתניהו וביחד נקבל החלטה, כאשר רק טובת המדינה והמפלגה לנגד עינינו. לגבי פריימריז לרשימת המפלגה, כפי שסוכם עם נתניהו, יש לכנס את מרכז הליכוד לטובת ביטול הבחירות לרשימת המפלגה לכנסת. זאת היות שחברי הכנסת שנבחרו כיהנו בכנסת מעבר, ולא בכנסת פעילה".

אולם פעילים בתוך הליכוד, חלקם גם חברי מרכז, אומרים כי מאז התפטר כץ ממשרד הרווחה, והתיק הממשלתי הופקד בידיו של ראש הממשלה, הקפיד נתניהו להותיר בתוך עבודת המשרד את כל בכיריו של כץ. כתוצאה מכך, כץ אמנם אינו שר הרווחה, אך ממשיך להיות מעודכן בנוגע לנעשה במשרד.

במידה שנתניהו יתפטר בימים הקרובים מתפקידי השרים הנוספים שלו (רווחה, בריאות, תפוצות, חקלאות), הרי שכץ יבחן מה עומד לעלות בגורלו של המשרד הממשלתי בראשו עמד. אם התיק הזה ימסר כפקדון זמני לשר מכהן, למשל ליריב לוין או לזאב אלקין - כץ לא יפגע מכך. אולם אם נתניהו ימנה חבר ליכוד בכיר שצמא להיות שר במשרה מלאה, כץ עשוי להיפגע מכך. ואז - זה עשוי להשפיע גם על החלטותיו בנוגע לקידום פריימריז מהירים. 

*** חזקת החפות: גם לאחר הגשת כתב אישום נגדם, בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם על-ידי היועמ"ש, ועומדת להם חזקת החפות.