פימי יורה בקצב: מתקרבת להשלמת ההשתלטות על עמיעד מערכות מים בהשקעה של 36 מיליון דולר

בעקבות הסכם בין פימי לקיבוץ עמיעד, יגדל שיעור החזקתה של הקרן בחברת מערכות המים מ-18% ל-46% • העסקה משקפת הנחה של 13% על מניית עמיעד, הנסחרת בבורסת AIM בלונדון

ישי דוידי / צלם: איל יצהר
ישי דוידי / צלם: איל יצהר

קרן פימי ממשיכה לבצע עסקאות השקעה בקצב גבוה: הבוקר דיווחה קרן ההשקעות הפרטית, שאותה מוביל ישי דוידי, על מהלך המגדיל את החזקתה בחברת עמיעד מערכות מים  והופך את פימי לבעלת השליטה החדשה בחברה, שנשלטה עד כה בידי קיבוץ עמיעד.

בעקבות הסכם שהושג בין פימי לקיבוץ עמיעד, יגדל שיעור החזקתה של הקרן בעמיעד מערכות מים מ-18% ל-46%, וזאת בהשקעה כוללת של כ-36 מיליון דולר. 

היום דיווחה פימי כי חתמה על הסכם מחייב עם קיבוץ עמיעד, שבמסגרתו תשקיע הקרן 22 מיליון דולר בעמיעד מערכות מים, ובמקביל תרכוש מקיבוץ עמיעד 5% נוספים ממניות החברה תמורת כ-2.6 מיליון דולר. העסקאות יבוצעו לפי מחיר של 2.3 ליש"ט למניה, המשקף לחברה שווי של 52 מיליון ליש"ט (67 מיליון דולר) "לפני הכסף".

מחיר העסקה גם משקף הנחה של כ-13% ביחס למחיר של 2.65 ליש"ט שבו נסחרה מניית עמיעד הבוקר בבורסת AIM, ואשר משקף לחברה שווי של 60 מיליון ליש"ט (78 מיליון דולר). לאחר השלמת העסקה יצומצם שיעור ההחזקה של קיבוץ עמיעד בחברת עמיעד מערכות מים, מ-48.5% ל-33%.

העסקה עם הקיבוץ נועדה להקנות לפימי שליטה על חברת מסנני המים, וזאת לאחר שהקרן בנתה בשנה וחצי האחרונות פוזיציית השקעה חזקה בחברה.

גם קיבוץ בית זרע ימכור מניות

ביולי 2018 הפתיעה פימי את המשקיעים כשהודיעה כי רכשה מקרן KBI כ-9% ממניות עמיעד מערכות מים בתמורה ל-5.3 מיליון דולר. אותה עסקה אותתה אז על רצונה של פימי להגיע בעתיד לשליטה בחברה, שנשלטה מאז הקמתה על ידי קיבוץ עמיעד.

ואכן, במאי השנה המשיכה פימי להגדיל את החזקתה, כששילמה לחברת ברמד תעשיות כ-6 מיליון דולר עבור נתח נוסף של כ-9% ממניות עמיעד מערכות מים.

ברמד תעשיות היא חברה לייצור מגופי מים, שנמצאת בבעלות הקיבוצים עברון (75%) וסער (25%). ברמד קיבלה את מניותיה במסגרת עסקה שבה רכשה עמיעד מערכות מים את הבעלות המלאה בחברה המתחרה, ארקל מסננים, מידיהם של קיבוץ בית זרע ושל ברמד. 

קיבוץ בית זרע מחזיק כיום ב-4.5% ממניות עמיעד מערכות מים, וגם הוא צפוי למכור את מניותיו לידי פימי, לאחר השלמת העסקה עם קיבוץ עמיעד. לדברי פימי, השלמת העסקה הנוכחית מותנית בקבלת האישורים הרגולטוריים מבורסת AIM בלונדון. 

בורסת AIM היא למעשה שוק בינלאומי של הבורסה הראשית של לונדון, שמיועד להוות פלטפורמה לגיוס הון עבור חברות קטנות הנמצאות בשלבי צמיחה. עם זאת, מדובר בשוק שאינו מפותח ומפוקח במידה המוכרת בבורסות ראשיות בעולם המערבי. משום כך, צפויה פימי לבחון את האפשרות להעביר את מניית עמיעד מערכות מים למסחר בבורסה הראשית של לונדון, באופן שיאפשר בהמשך גם את רישומה למסחר כפול בבורסת תל אביב, על פי חוק הרישום הכפול. אם אפשרות זו לא תוכל לצאת לפועל, צפויה פימי לבחון את האפשרות למחוק את מניותיה של עמיעד מערכות מים מהמסחר ב-AIM, ובהמשך להנפיק את החברה מחדש בבורסת תל אביב, או אפילו בנאסד"ק.

עמיעד הנפיקה מניות בלונדון ב-2005

עמיעד מערכות מים עוסקת בפיתוח, ייצור ומכירה של מערכות סינון מים המיועדות למגזרים התעשייתיים, המוניציפליים, בתחומי השקיה, נפט וגז ובתחומי השימוש הביתי. החברה מתמחה בטכנולוגיית המסננים בעלי יכולות ניקוי עצמי אוטומטיות, והיא מהמובילות בעולם בתחומי הפעילות שלה.

עמיעד, שנוסדה ב-1962, מעסיקה יותר מ-700 עובדים ברחבי העולם. מנכ"ל החברה הוא דורי יבזורי, שמונה לתפקידו בספטמבר 2016, לאחר ששימש בעבר גם מנכ"ל חברת תמה.

החברה הונפקה בבורסת AIM בלונדון ב-2005, והמפעל המרכזי שלה נמצא בקיבוץ עמיעד שבגליל העליון. את המחצית הראשונה של 2019 סיימה החברה עם מכירות של 58.4 מיליון דולר, ששיקפו צמיחה של 3.8%. 

למרות זאת, ירד הרווח הגולמי של חברת עמיעד במחצית הראשונה של השנה ב-3.7% ל-22.9 מיליון דולר, ואילו הרווח התפעולי נשחק ב-18.8% ל-2.5 מיליון דולר. הרווח הנקי של החברה צנח ב-67.7% ל-545 אלף דולר, ואילו הרווח הכולל לבעלי המניות הסתכם ב-151 אלף דולר בלבד.

נכון לסוף יוני 2019, הציגה חברת עמיעד הון עצמי של 57.2 מיליון דולר. בשנת 2018 כולה הציגה החברה מחזור מכירות של 113.9 מיליון דולר, רווח תפעולי לפני פחת והפחתות (EBITDA) של 9 מיליון דולר (8% מהמחזור) ורווח נקי של 3.8 מיליון דולר.

פימי, בניהולו של דוידי, נוסדה ב-1996 והיא קרן ההשקעות הפרטית הראשונה והגדולה בישראל, עם נכסים מנוהלים של יותר מ-5 מיליארד דולר. הקרן רוכשת שליטה בחברות ומבצעת בהן תהליכי השבחה משמעותיים. עד כה רכשה הקרן שליטה בכ-90 חברות, ומימשה כ-60 מהן בעסקאות שהיקפן הכולל גדול מ-5.5 מיליארד דולר.

החברות שבהן מחזיקה פימי מעסיקות כיום יותר מ-30 אלף עובדים ופועלות בכ-50 מפעלים בישראל ועוד עשרות מפעלים ברחבי העולם. פימי משקיעה בחברות ישראליות ובחברות שיש להן זיקה לישראל, ועד היום השקיעה במגוון תחומים רחב, הכולל את מרבית ענפי התעשייה, המסחר והשירותים.

חברת עמיעד עוסקת בתחום התואם את פרופיל ההשקעות של פימי - חברה בוגרת, בעלת מחזור מכירות משמעותי, הפועלת בשוק צומח כמובילת שוק בתחומה ובעלת פעילות בינלאומית בפריסה רחבה. עם זאת, הקרן עתירת המזומנים ממשיכה להשקיע בחברות נוספות במשק המקומי.

בשבוע שעבר דיווחה פימי על רכישת 12% מחברת קמהדע  תמורת כ-30 מיליון דולר - השקעה שהפכה אותה לבעלת המניות הגדולה בחברת התרופות. הדיווח התפרסם ימים אחדים לאחר שפימי הודיעה על הגדלת החזקתה בחברת ציוד התקשורת הלוויינית אורביט, בתמורה להשקעה נוספת של כ-5 מיליון דולר, שבוצעה בדרך של מימוש אופציות, ואחריה עלה חלקה של פימי בחברה ל-42%.