ארז קמיניץ: "הנחה של חצי מיליון שקל במחיר למשתכן אינה סבירה. נעשה תיקון"

המשנה ליועמ"ש אומר כי התוכנית איננה חפה מבעיות אך "עצרה עליית מחירים קיצונית" • רמז כי בעתיד לא יינתנו הנחות במסגרת התוכנית שמשקפים הנחות של חצי מיליון שקל ומעלה

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר, גלובס
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר, גלובס

האם מכרזי מחיר למשתכן בראשון-לציון ששיקפו הנחות ענק על דירות לזוכים היו עיוות? מדבריו של המשנה ליועמ"ש, עו"ד ארז קמיניץ, אפשר להסיק שכן. קמיניץ, שלקח חלק בפאנל בנושא מחירי הדיור במסגרת כנס שמאי המקרקעין שמתקיים באילת, הצהיר בנוגע לשיווקים עתידיים של התוכנית (ככל שהתוכנית תימשך בעתיד. ג"ל) כי "לא ניתן להגיע להנחות של 500 ו-600 אלף שקל. לתת לאדם פרטי, נזקק ככל שיהיה, זה חורג ממתחם הסבירות, ועל זה נצטרך לעשות תיקון".

לדבריו, בעקבות עליית המחירים המואצת בשנים 2010 ו-2011 המדינה החליטה שורת החלטות בנושא הדיור שנועדו להילחם בעליית המחירים. "אפשר לומר שקצב עליית המחירים נבלם בגלל שורה של פעולות שנעשו על ידי הממשלה. לא דבר אחד. לא טיפול במשקיעים לבדו יבלום מחירים ולא טיפול בהיצע. והטיפול בכל השרשרת נעשה". לדבריו הצורך בהגדלת ההיצע הביא להקמת כלי הוותמ"ל, אותו הגדיר כ"מהלך בעייתי משפטית היות והוועדה עוקפת את כל הליכי התכנון הרגילים", אם זאת היה בה צורך לאור "ההכרח האדיר". לדברי קמיניץ, הטיפול בבעיה בצד ההיצע והתכנון התקדם, אלא ש"שיש לנו בעיה עם הוצאת היתרי הבנייה. לפעמים יש עיכובים שלא נוגעים לממשלה אלא לשלטון המקומי משם הגיעו הסכמי הגג ופרצו החוצה".

קמיניץ הודה כאמור שיש בתוכנית מחיר למשתכן מספר בעיות, ואף הסכים שיש לפעול להקטנת משך הזמן לקבלת הדירה בין הזכייה בהגרלות לבין קבלת המפתח שמגיע לשש שנים ובמקרים מסוימים עלול להגיע ללמעלה מכך.

ח"כ יעקב אשר (יו"ר יהדות התורה), שכיהן בעבר כראש עיריית בני-ברק, שלח גם הוא חיצים לכיוון השלטון המקומי כמי ש"תוקעים תוכניות בנייה" ואמר כי "יש לרסן את שלטון ראשי הערים שאם משרד מסוים לא מסייע להם, הם תוקעים תוכניות". אשר הציע לתמרץ קבלנים, כך שהם יפעלו לקיצור משך הבנייה (ללא קשר למחיר למשתכן בהכרח. ג"ל). "כשהייתי ראש עיריית בני-ברק ניסיתי לקדם את מתחם התעסוקה ה-BBC. כשבאתי למתכננת המחוז, נעמי אנג'ל, ואמרתי אני רוצה לתת תמריץ לאנשים בצורה של זכויות, היא אמרה לי שזה לא אפשרי, כי אני ממסחר את הקרקע. היא דיברה איתי על תב"ע מתכלה. הכוונה היא שאם אתה לא בונה בפרק זמן מסוים, היקף הבנייה שלך יירד". לדבריו, זה יתמרץ את כל השוק - גם את היזמים וגם את ראשי הערים שלא ירצו לראות פרויקטים עוברים לרשויות אחרות.