השקעות | ניתוח

המתח עולה? גם מניות מגזר התעשייה האווירית והביטחונית

במהלך העשור האחרון הציגו מניות מגזר ה-A&D ביצועי יתר חזקים לעומת מדדי הייחוס • בתקופה הנוכחית, כשתקציב הצבא האמריקאי שובר שיאים ומשברים גיאופוליטיים מחריפים, נראה שהפוטנציאל להתחזקות המגמה החיובית בסקטור עולה

F-35A ראשון מבית לוקהיד מרטין ביפן / צילום: Handout, רויטרס
F-35A ראשון מבית לוקהיד מרטין ביפן / צילום: Handout, רויטרס

מניות מגזר התעשיה האווירית והביטחונית (A&D - Aerospace & Defense) בארה’’ב עלו חדות השנה, עם תשואה כוללת של כ-35% לעומת 25% במדד ה-S&P 500. דבר זה אולי מפתיע, בהתחשב בכך שמרכיב המגזר הגדול ביותר, חברת בואינג המהווה כ-21%, הייתה בכותרות מסיבות לא חיוביות. משקיעים התמקדו באופי הדפנסיבי (תרתי משמע) של מניות אלה, במתיחות הגיאו-פוליטית הגוברת ובכוח התמחור החזק לטווח הארוך של חברות אלה, במיוחד לאחר הקונסולידציה בתעשייה. תוכניות buy back אגרסיביות לצד הגדלת ההוצאות הביטחוניות באופן עקבי, מיקמו את מניות הענף הביטחוני בראש מצעד התשואות של העשור האחרון.

אנו מציינים את קרן הסל iShares Aerospace & Defense מבית בלקרוק ככלי השקעה מתאים. הקרן מחזיקה חברות אמריקאיות גדולות המייצרות מטוסים מסחריים וצבאיים וציוד הגנה אחר. הקרן עוקבת אחרי מדד Dow Jones U.S. Select Aerospace & Defense Index. ההחזקות הגדולות ביותר בקרן הן Boeing (משקל 21%), United Technologies (משקל 17%) ולוקהיד מרטין (משקל 6%). קרן הסל ITA הציגה מאז 2014 תשואה כוללת של 120% לעומת תשואה של 67% של מדד ה-S&P 500.

מגמות בריאות בתעשייה האווירית

במהלך העשור האחרון הציגו מניות מגזר ה-A&D ביצועי יתר חזקים לעומת מדדי הייחוס, הן מול סקטור התעשיה והן מול המדד הרחב, על רקע שיפור בבסיס פונדמנטלי של החברות המובילות בענף, במקביל לעלייה ניכרת ברמת תמחור החברות.

הגורמים שתמכו בביצועי הסקטור מתחלקים לגורמים בשוק התעשייה האווירית האזרחית ולגורמים בענף הביטחוני. בתחום האזרחי, הגורם הרלוונטי במיוחד עבור מובילת הסקטור, יצרנית המטוסים בואינג (סימול: BA), הוא מהלך חזק של הצטיידות חברות התעופה הבינלאומיות במטוסים חדשים, בעלי צריכת דלק נמוכה ומרחקי טיסה ארוכים יותר. על פי נתונים שנערכו על ידי דלויט, צבר ההזמנות של המטוסים המסחריים נמצא בשיא של למעלה מ-14 אלף מטוסים, כאשר כ-38 אלף מטוסים צפויים להיות מיוצרים ברחבי העולם במהלך 20 השנים הבאות. כמות זו מעניקה לחברות התעשייה האווירית דרגה גבוהה של נראות עבור תזרימי מזומנים עתידיים בטווח הקרוב.

בתחום הביטחוני, ביצועי החברות הפועלות בענף דווקא נהנו מהמתיחות הגיאו פוליטית, במיוחד בשנתיים האחרונות של כהונת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. האג'נדה של הנשיא שמה דגש חזק על הנושא הביטחוני ועל הגדלת תקציבי הביטחון בארה"ב ובבעלות בריתה. האיחוד האחרון בענף, כפי שהודגש על ידי המיזוג של חברות הביטחון UTC ו-Raytheon, משפר את תנאי התמחור, כאשר ההוצאות הצבאיות העולמיות בשנת 2017 הגיעו לשיא של 1.8 טריליון דולר. ההוצאות הצבאיות בארה"ב אמורות לטפס שנה חמישית ברציפות לסך של 738 מיליארד דולר, בעוד שמספר החברות שמתחרות על חוזים אלה הולך ומצטמצם.

תזרים מזומנים חופשי והחזר לבעלי מניות

מגזר ה-A&D מציג מגמות צמיחה חזקות בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת ובתזרים המזומנים החופשי (Free Cash Flow), אשר הציגו התחזקות ניכרת במהלך השנתיים האחרונות. מצב זה נובע ממדיניות תומכת של ממשל הנשיא טראמפ בסקטור הביטחוני, ומושפע לטובה גם מגורמים פיננסיים חיצוניים, כגון רפורמת המס (עם השפעה חיובית במיוחד על החברות האמריקאיות בענף הביטחוני).

המגמה החיובית בתזרימי מזומנים של חברות התעשיה האווירית והביטחונית צפויה להימשך גם בשנה הקרובה. חברות ה-A&D מחזירות מזומנים אלה למשקיעים דרך תוכניות buyback אגרסיביות, כ-20 מיליארד דולר שנה שעברה. תזרים המזומנים החופשי של המדד צפוי לגדול בכ-40% בשנת 2020, לאחר חולשה שקשורה ל"תרומתה" של בואינג.

השקעה במניות בתעשייה האווירית והביטחונית

משקיעים המעוניינים בחשיפה למניות בתעשייה האווירית והביטחונית יכולים להשקיע באמצעות קרן הסל iShares Aerospace & Defense (סימול ITA) של בלקרוק. הקרן עוקבת כאמור אחרי המדד Dow Jones U.S. Select Aerospace & Defense Index, מחזיקה חברות חברות אמריקאיות גדולות המייצרות מטוסים מסחריים וצבאיים וציוד הגנה אחר. לקרן היקף נכסים של כ-5.6 מיליארד דולר והיא גובה דמי ניהול שנתי של 0.42%. הקרן מחזיקה 34 מניות והוקמה במאי 2006. 

הכותבים מנכ"לית משותפת בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל, ואנליסט באופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם