דובר הליכוד: "הצענו כהונה של חצי שנה לנתניהו, ולפיד לא הסכים"

הפגישה בין בנימן נתניהו ובני גנץ הסתיימה הערב ללא תוצאות תוך זמן קצר • כחול לבן: "יו"ר הליכוד לא הביא שום הצעה חדשה התואמת את מצבו המשפטי ואת ההכרה בהפסד בבחירות, או שום הצעה חדשה בכלל"

בני גנץ, בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, תמר מצפי
בני גנץ, בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, תמר מצפי

היום בערב נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ לפגישה אישית בניסיון נוסף להגיע להבנות ולהקמת ממשלת אחדות בין שתי המפלגות הגדולות. הפגישה התקיימה במשרד הביטחון בתל אביב, אך הסתיימה ללא תוצאות תוך זמן קצר.

דובר הליכוד יונתן אוריך פרסם בסיום הפגישה את הדברים הבאים: "כדי למנוע בחירות מיותרות ולהקים ממשלת אחדות, ראש הממשלה נתניהו הציע לעגן בחקיקה יצירתית את הסדר הרוטציה, שמונע מכל צד להפר אותו. למרות זאת וחרף ויתורים מרחיקי לכת, כחול לבן ממשיכים לסרב להקמת ממשלת אחדות בשל הווטו שהטיל יאיר לפיד נגד הקמת ממשלת אחדות. אני מזכיר (בשמי, אוריך) שההצעה שעל הפרק היא כהונה ראשונה לחצי שנה שזה פרק הזמן שראש הממשלה נתניהו יכהן בלאו הכי כראש ממשלה, אם כחול לבן יגררו לבחירות. כלומר: לפיד גורר לבחירות כדי להבטיח שראש הממשלה נתניהו ימשיך לכהן".

זו הפעם הראשונה שגורם רשמי בליכוד מפרסם בשמו כי אכן נתניהו מסכים לכהן למשך חצי שנה הבאה בלבד.

בכחול לבן מעוניינים שנתניהו יגיע לממשלת אחדות שני, כעבור שנתיים לכשייסיים את ההליכים המשפטיים העומדים נגדו, וזאת במידה ויזוכה. אולם נתניהו מעוניין לשמש כראש ממשלה בחצי השנה הקרובה לפחות ולאחר מכן, להגיע להסדרים מיוחדים באשר למעמדו.

החל משעות הצהריים נפוצו שמועות כאילו יש הסכמות בין הצדדים על מבנה ממשלת האחדות, כולל חלוקת תיקים.

נתניהו חוזר ואומר בימים האחרונים שאם תוקם ממשלת אחדות ניתן יהיה לספח את הבקעה תוך זמן קצר. יצויין שלשם מהלך סיפוח, אין צורך בקואליציה רחבה והממשלה יכולה לעשות זאת בצו בכל רגע. עוד טוענים בליכוד שבשל האיום הכבד מאיראן והחשש שתפרוץ מלחמה בחצי השנה הקרובה, יש להקים ממשלת אחדות. השר שטייניץ נתן לכך ביטוי היום בערב בראיון ל"רדיו 103".

אמצעי לחץ נוסף המופעל על גנץ הוא הסיכוי שהאמריקאים יקדמו ברית הגנה עם ישראל, אך גנץ ציין כבר אתמול כי ברית הגנה מן הסוג הזה אינה בהכרח הדבר הנכון עבור ישראל, ובכך ניטרל את הטיעון הזה.

יותר מוקדם היום קיים נתניהו סבב ממושך של פגישות במצודת זאב, בקבוצות של חברי מפלגה בולטים, ראשי ראשויות וח"כים. בחלק מן הפגישות הציג נתניהו בפני הנוכחים סקר עדכני המראה שיש לגוש הימין 60 מנדטים, וזאת כאשר מימין לליכוד מתמודדות שתי מפלגות נוספות. האחת, בית יהודי-איחוד לאומי, בצירוף בן גביר, והשנייה הימין החדש. נתניהו ביקש לשמוע מן הנוכחים את עמדותיהם בנוגע למצב הפוליטי ורשם בפניו את ההערות של המשתתפים בשיחות.

מכחול לבן נמסר בסיום הפגישה בין גנץ לנתניהו: "יו"ר הליכוד לא הביא שום הצעה חדשה התואמת את מצבו המשפטי ואת ההכרה בהפסד בבחירות, או שום הצעה חדשה בכלל. בפגישה אף סירב להתחייב על קווי יסוד לממשלה או כי ימנע מחתירה לחסינות אישית. בקיצור- נתניהו החליט בחירות. למרות זאת, נמשיך עד הרגע האחרון לנסות ולמצות כל סיכוי להקים ממשלה של שותפות ואחדות. מילים שככל הנראה זרות לנתניהו".