נמשכות שביתות התחבורה בצרפת; ביום רביעי תוצג תוכנית הרפורמה בפנסיות

היום ומחר תצומצם תנועת הרכבות ברחבי צרפת בכ-85%, ובפריז 14 קווי מטרו מתוך 16 יהיו סגורים • הרקע למחאה - הרפורמה המקיפה שמתכננת הממשלה בפנסיות של עובדי החברות הממשלתיות

מחאה בצרפת על תוכנית לצמצום הפנסיה של עובדי חברות ממשלתיות / צילום: Jean-Paul Pelissier, רויטרס
מחאה בצרפת על תוכנית לצמצום הפנסיה של עובדי חברות ממשלתיות / צילום: Jean-Paul Pelissier, רויטרס

שביתות תחבורה נרחבות ממשיכות לשתק חלק גדול מהתנועה בצרפת ובמיוחד בפריז, בעוד הממשלה מתכוננת להכריז ברביעי הקרוב על פרטי הרפורמה בפנסיה שעומדת במרכז המחאה. ביומה הראשון של השביתה, ב-5 דצמבר, יצאו קרוב ל-800 אלף בני אדם לרחובות ברחבי צרפת, בעוד תנועת הרכבות הופסקה כמעט כליל, שליש מהטיסות בוטלו, ובפריז פעלו רק קווי מטרו בודדים. מאז נמשכת השביתה במתכונת מצומצמת יותר, אולם עדיין משפיעה משמעותית על החיים בצרפת.

מי שמתלוננים במיוחד הם העסקים, שהשביתה פוגעת מאוד במחזורי המכירות שלהם, בדיוק לפני הזינוק ברכישות שלפני חג המולד. היום (א') ומחר תצומצם תנועת הרכבות ברחבי המדינה בקרוב ל-85% (רק רכבת אחת מתוך שש מתוכננות לפעול), לפי דיווחי הרכבת הצרפתית (SNCF). גם בפריז, תאגיד התחבורה העירוני הודיע על המשך ההשבתה החלקית היום ומחר (ב'). 14 קווי מטרו, מתוך 16, יהיו סגורים היום בפריז. עם זאת, מחצית מקווי האוטובוסים יפעלו.

ראש ממשלת צרפת אדואר פיליפ אמר לתקשורת כי הוא "נחוש לקדם" את הרפורמה המקיפה בפנסיות של עובדי החברות הממשלתיות, שכוללת ביטול תנאים מועדפים, פנסיות גבוהות ופרישה מוקדמת לחלק מהמגזר הציבורי. הממשלה חישבה כי היא מוציאה כ-8 מיליארד אירו בשנה על התנאים המועדפים, ונשיא צרפת עמנואל מקרון הציב לו ליעד מרכזי לבטל את הסדר הפנסיות המיוחד הזה, שהיה נושא למאבק בין האיגודים לבין ממשלות ימין כבר בעשורים האחרונים. פיליפ הודיע כי יציג את הרפורמה המלאה, שטרם נחשפה לציבור, ביום רביעי - למרות השביתה.

אתמול הצטרפו למחאה גם כמה אלפי מפגינים מטעם תנועת "האפודים הזוהרים", שמפגינים כבר יותר משנה במחאה על צעדים ממשלתיים לייקור הדלק ונושאים אחרים. גם בעלי משאיות חסמו כבישים ברחבי המדינה במחאה על העלאה של 2 סנט במחיר הדיזל. נרשמו עימותים אלימים בודדים בלבד ביניהם לבין המשטרה. דובר איגוד עובדי הרכבת אמר לתקשורת הצרפתית כי לקראת יום רביעי והכרזת ראש הממשלה על הרפורמה הצפויה, "אנחנו מצפים שהמחאה תתעצם ותבהיר שאנחנו מעוניינים לבטל את הרפורמה כולה".