בנק ישראל שוב מתערב באופן משמעותי בשוק המט"ח

ל"גלובס נודע כי בנק ישראל שוב רוכש מט"ח, בהמשך להתערבויות מאז הודעת הריבית האחרונה, וסיכום של רכישות 1.27 מיליארד דולר בחודש נובמבר • נראה שבנק ישראל שוב רוכש מחוץ לשוק המסחר הסדיר

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר

בנק ישראל שוב מתערב באופן משמעותי בשוק המט"ח - כך נודע ל"גלובס". זאת בהמשך להתערבויות מאז הודעת הריבית האחרונה וסיכום של רכישות 1.27 מיליארד דולר בחודש נובמבר. נראה כי בנק ישראל שוב רוכש מחוץ לשוק המסחר הסדיר.

לפני כשבועיים פורסם ב"גלובס" כי הבנק החליט לרכוש דולרים בשוק באופן משמעותילראשונה מאז כניסתו של פרופ' אמיר ירון לתפקיד הנגיד. באותו יום אמר אנדרו אביר, חבר הוועדה המוניטרית בבנק ישראל, לסוכנות רויטרס כי "התערבות בשוק המט"ח היא הדרך המתאימה ביותר כיום להעלאת האינפלציה ולהעצמת כלכלת ישראל, אף כי הפחתות הריבית נותרות על השולחן. הדברים הללו מגיעים בהמשך להתערבות המשמעותית שביצע הבנק בשבוע האחרון, לאחר שהחליט להותיר את הריבית ללא שינוי, בניגוד לציפיות בשוק".

אביר, מנהל חטיבת השווקים של בנק ישראל, ציין כי התחזקות השקל מקשה על האינפלציה לנוע לטווח שקבע הבנק (3%-1%). "בתנאים הנוכחיים, חשבנו בישיבה האחרונה של הוועדה המוניטרית, כי כלי ההתערבות מתאים יותר מאשר קיצוץ בריבית או שימוש בכלים אחרים", אמר אביר. "כרגע הפעולה בשוק המט"ח עשויה להיות מתאימה יותר. אבל אנחנו תמיד יכולים לחזור להפחתת הריבית. זה לא משהו שהורדנו מהשולחן, אבל נכון לעכשיו יש דברים אחרים שאנחנו יכולים לעשות תחילה שאולי ישפיעו יותר", הוסיף.

"השימוש בכלי הריבית מוגבל, בעוד שבתיאוריה יש מקום בלתי מוגבל ברכישת דולרים... אתה יכול לרכוש כמה שתרצה", אמר אביר. במקביל, "המחסום להפחתת שיעורי הריבית מתחת לאפס גבוה בהרבה מהפחתתו לאפס או 0.1%", אמר אביר.

לדבריו, בשנה וחצי האחרונות קובעי המדיניות הרגישו בנוח עם שער החליפין, אך כעת בבנק ישראל מעוניינים להגביל את קצב התחזקות השקל ולהכניס תנודתיות בשוק. "אנחנו רוצים שאנשים ידאגו שמא נופיע שוב בשוק באופן פתאומי", אמר אביר בניסיון להרתיע את הספקולנטים בשוק.