שפיר לכחלון ולשטייניץ: "הקפיאו את הזיכיון של כיל במפעלי ים המלח"

ח"כ סתיו שפיר פנתה לשרי האוצר והאנרגיה בעקבות פרסום "גלובס" כי באוצר וברשות המסים נדהמו ממהלך חשבונאי של כיל המאפשר לה להימנע מתשלום מס בהיקף 400 מיליון שקל • "אלה לא תרגילים חשבונאיים, זו הונאה"

ח"כ סתיו שפיר / צילום: איל יצהר, גלובס
ח"כ סתיו שפיר / צילום: איל יצהר, גלובס

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הדמוקרטי) פנתה לשרי האוצר והאנרגיה משה כחלון ויובל שטייניץ בדרישה לנקוט צעדים מיידים נגד קבוצת כיל של עידן עופר בשל אי תשלום היטל רווחי היתר שדורשת ממנה המדינה. שפיר אף מעלה הצעה להקפיא את הזיכיון של חברת כיל להפקת משאבי טבע בים המלח, אם זאת לא תיענה בתוך חודש לדרישות המדינה ומוסיפה כי רק "שוט" ברור וחזק יבהיר לחברה ולבעלים עידן עופר שהמדינה לא תשחק עוד במשחק המושחת הזה.

בתחילת השבוע דיווח "גלובס" כי באוצר וברשות המסים שוקלים לנקוט נגד כיל בצעדים לגביית מס בהיקף של כ-400 מיליון שקל המגיע למדינה על-פי תחשיבי רשות המסים. בעקבות הפרסום הבהירו באוצר כי אין כוונה ליזום תיקוני חקיקה בנושא, אלא לנקוט בדרכים אחרות העומדות לרשות המסים. באוצר וברשות המסים כועסים במיוחד על מהלך חשבונאי של שיערוך נכסים שבו נקטה כיל, למרות שהדבר נאסר בחוק שנחקק ב-2015. בכיל אמרו בתגובה כי החברה פועלת על-פי החוק ובשקיפות מלאה מול רשות המסים ובכלל.

שפיר המסתמכת בפנייתה על הפרסום ב"גלובס" כותבת כי "ככל שכיל לא תענה לדרישות המדינה בתוך חודש ימים, על המדינה להפעיל את סמכותה ולהפסיק מיידית את הזיכיון של כיל במפעלי ים המלח שבמקור אמור להסתיים בשנת 2030.

שפיר מוסיפה כי המונח "תרגילים חשבונאיים" חוטא לאמת. "למעשה, מדובר בהונאה לשמה ועבירה על החוק. חברות המשתמשות במשאבי טבע מחויבות לשלם היטל בגין השימוש שיועבר לקרן העושר, שמטרתה לחלק מהכנסותיה לטובת הציבור. כיל משתמשת בכוחה כדי להימנע מתשלום מלא, ואת התוצאות רואים כבר עכשיו".

שפיר מציינת גם את הפרסום ב"גלובס" על הדחייה הצפויה בהפעלת קרן העושר של אזרחי ישראל וכותבת כי "הקרן, שהייתה אמורה להתחיל לפעול ב-2020, ככל הנראה תגיע לסף המינימלי לתחילת ההפעלה רק ב-2021. אם נמשיך לתת לתאגידי ענק כמו כיל להתחמק מתשלום רווחי היתר, גם ב-2021 הקרן לא תפעל".

מכיל לא נמסרה תגובה.