הדיווח על הסכם סחר עקרוני בין ארה"ב וסין הזניק את בורסות וול סטריט לשיא

דיווחים על הסכם סחר מתקרב בין ארה"ב לסין שלחו את מדד S&P 500 לשיא, בעוד העלאת המכסים הצפויה ב-15 לחודש מתקרבת • ה-ECB בראשות קריסטין לגארד הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה אפסית • תורים ארוכים בקלפיות בבריטניה • דיווח על צו מניעה מה-FTC נגד פייסבוק הכביד על המניה

סוחרים בבורסת NYSE / צילום: רויטרס Lucas Jackson
סוחרים בבורסת NYSE / צילום: רויטרס Lucas Jackson

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

המסחר בניו יורק ננעל הערב (ה') בעליות חדות ברמת שיא כל הזמנים על רקע הדיווח כי השלב הראשון בהסכם הסחר קרוב לחתימה, כאשר העקרונות סוכמו ומצדה של ארה"ב נותר להמתין לחתימה של הנשיא טראמפ על ההסכם.

מדד הנאסד"ק עלה ב-0.7%, הדאו ג'ונס טיפס ב-0.8%, ומדד S&P 500 עלה ב-0.85% לשיא על הזמנים.

22:00

"ארה"ב הגיעה להסכם עקרוני על השלב הראשון בהסכם הסחר שממתין לחתימה של הנשיא טראמפ", כך לפי דיווח ב"רויטרס" וב-"CNBC". עוד דווח כי ארה"ב הציעה להפחית ב-50% את המכסים שהוטלו על מוצרים סיניים בהיקף של 375 מיליארד דולר, ולהקפיא מכסים על מוצרים בהיקף 160 מיליארד דולר שאמורים להיכנס לתוקף ב-15 בדצמבר, יום ראשון הקרוב. נזכיר כי מוקדם יותר השבוע סין ביקשה להסיר את כל המכסים באופן מוחלט.

21:30

לאחר הציוץ של הנשיא טראמפ על הסכם סחר "גדול" שמתקרב, הסיניים הכחישו כי זהו המצב ועליות של 1% במדדים המובילים בוול סטריט נחלשו במעט. ביום ראשון צפויים להיכנס לתוקף המכסים שהטילה ארה"ב על סחורות מסין בהיקף של 156 מיליארד דולר, וזאת בנוסף על אלו הקיימים.

מדד הנאסד"ק עולה ב-0.4%, הדאו ג'ונס מטפס ב-0.5%, ומדד S&P 500 עולה ב-0.55%.

מניית פייסבוק  צונחת בכ-4% על רקע הדיווח ב"דאו ג'ונס" כי נציבות הסחר הפדרלית (FTC) בוחנת  להוציא צו מניעה נגד החברה בשל האופן בו היא מתכננת לאחד את מוצריה באפליקציות לתשתית אחת. 

הציבור בבריטניה ממתין בדריכות לפרסום המדגמים עם סגירת הקלפיות היום בחצות (שעון ישראל). בשעה זו גם יתפרסם מדגם מקיף של ה-"BBC", וכשעה מאוחר יותר יחלו לזרום תוצאות אמת. רוב העניין יתרכז בכמה מחוזות בחירה "מתנדנדים" שבהם גם לשמרנים וגם ל"לייבור" יש סיכוי לנצח. המפלגה השמרנית המריצה מצביעים היום במחוזות אלה להצביע עבורה באמצעות הודעות קוליות. תופעת התורים הלא-שכיחים, שעשויה להצביע על שיעור הצבעה גבוה, נמשכה גם בצהריים.

18:34

בורסות אירופה ננעלו בעליות על רקע הסנטימנט החיובי בוול סטריט, לאחר שהנשיא טראמפ צייץ על הסכם סחר "גדול" שמתקרב. הדאקס הגרמני עלה ב-0.6%, הקאק הצרפתי טיפס ב-0.4%, ומדד הפוטסי הבריטי הוסיף 0.8% על רקע הבחירות שתוצאותיהן יתבררו מחר בבוקר.


אמזון  כבר מספקת בעצמה את כמחצית מצורכי השילוח שלה בארה"ב, כך על פי הערכה של מורגן סטנלי, שצופה כי ענקית המסחר המקוון תעבור בקרוב גם את UPS  וגם את פדקס  בנתח השוק. לפי התחזית של בנק ההשקעות, אמזון תגיע להיקף שילוח של 6.5 מיליארד חבילות לשנה עד שנת 2022, הרבה מעבר לאומדן של UPS לכ-5 מיליארד חבילות בשנה, ו-FedEx על 3.4 מיליארד חבילות בשנה. 

17:35

המסחר בניו יורק מתנהל בעליות של 1% במדדים המובילים, וזאת בהמשך לציוץ של טראמפ ולפיו ארה"ב וסין "קרובות מאד להסכם".

הציוץ של טראמפ מגיע שלושה ימים לפני המועד בו צפויים להיכנס לתוקף מכסים נוספים על מוצרים מיובאים מסין בהיקף של 156 מיליארד דולר. הצדדים אמורים לחתום על שלב ראשון בהסכם, והשימוש של טראמפ בצמגד המלים "הסכם גדול" מעביר מסר שמקפיץ את הבורסות בניו יורק לשיא כל הזמנים. נזכיר כי רק לפני כמה ימים אמר טרמאפ כי אין דד-ליין להחתימה על הסכם סחר ומבחינתו זה יכול להעישות לאחר הבחירות.

רגע לפני הדד-ליין: האם מלחמת הסחר נמצאת על סף פיצוץ? - האזינו לפודקאסט

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח בהססנות בהמשך להודעת הריבית של הפד אתמול, שהותיר את הריבית ללא שינוי ובכך קטע רצף הורדות ריבית.

דרישות האבטלה בארה"ב בשבוע החולף עלו ב-49 אלף ל-252 אלף דרישות, כך מסר משרד העבודה האמריקאי. מדובר ברמה הגבוהה מאז ספטמבר 2017.

16:00

הבנק המרכזי של אירופה הותיר את הריבית ביבשת ללא שינוי, והריבית על הפיקדונות נותרה ברמה שלילית (מינוס 0.5%). זוהי החלטת הריבית הראשונה של כריסטין לגארד, לשעבר יו"ר קרן המטבע הבינלאומי, כיו"ר הבנק המרכזי של אירופה.

בכך לגארד ממשיכה את דרכו של היו"ר הקודם מריו דראגי. בהודעת הבנק המרכזי של אירופה נמסר כי ריבית תישאר ברמות אלה עד שייראו סימנים להתאוששות באינפלציה לרמה שתהיה קרוב ל-2%. בנוסף, לגארד "תמשיך בתוכנית רכישת הנכסים בשווי של 20 מיליארד יורו בחודש ככל שיידרש".

12:00

המסחר בבורסות אירופה מתנהל בעליות שערים, ומדד סטוקס אירופה 600  מתחזק ב-0.3%. בהמשך היום צפויה הצהרת המדיניות המוניטרית של הבנק האירופי המרכזי.

ירידה של 2.2% חלה בייצור התעשייתי השנתי של גוש האירו בחודש אוקטובר, לעומת צפי לירידה חדה יותר של 2.3%, ולעומת ירידה של 1.8% בחודש הקודם. הירידה החודשית עמדה על 0.5%, בהתאם לציפיות ובהמשך לירידה של 0.1% בחודש הקודם.  

יום שני של עליות חדות למניית ענקית האנרגיה הסעודית ארמקו בבורסה של ריאד. שווי החברה נגע ב-2 טריליון דולר, יעד השווי המקורי של יורש העצר מוחמד בין סלמאן. המניות זינקו ב-10% ל-38.7 ריאל למניה (10.32 דולרים) אך ירדו חזרה ל-37 ריאל למניה.     

10:00

המסחר בבורסות אירופה נפתח היום בעליות קלות, על רקע הבחירות הכלליות המתקיימות בבריטניה, ובהמשך להחלטת הפד אתמול בארה"ב להשאיר את הריבית ללא שינוי, ולאחר שרמז כי לא יעלה את הריבית בשנה הקרובה.

מדד סטוקס אירופה 600  מטפס בכ-0.1%, עם עליות של 0.5% במגזר הטכנולוגיה, ומסחר חיובי ברוב הסקטורים. 

בבורסות אסיה נרשמו היום בדרך כלל עליות בעקבות החלטת הפד מאמש, בהובלת זינוקים של כ-1.3% בהונג קונג, בעוד שבסין היבשתית נרשמה מגמה מעורבת בבורסות.

הבנק האירופי המרכזי (ECB) ימסור הערב את החלטתו האחרונה בעניין המדיניות המוניטרית, ותהיה זו הופעת בכורה של כריסטין לגארד, הנשיאה החדשה של הבנק. המשקיעים יעקבו מקרוב אחר רמזים בנוגע להחלטות על המדיניות העתידית, ואחר סימנים לכך שלגארד תמשיך בכיוון שהתווה קודמה בתפקיד, מראיו דראגי, או לכך שתשנה את הכיוון.

בבריטניה מתקיימות היום הבחירות לפרלמנט, השניות מאז ההצבעה ב-2016 על עזיבת האיחוד האירופי. לתוצאות הבחירות צפויה השפעה מכרעת על גורל הברקזיט והמדיניות הכלכלית של המדינה.

משקיעים ברחבי העולם עוקבים גם אחר התפתחויות בחזית הסחר בין ארה"ב לסין, לקראת המועד הסופי להטלת מכסים נוספים על סחורות סיניות ב-160 מיליארד דולר, שיחול ביום ראשון הקרוב. לפי הדיווחים צפוי היום נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להיפגש עם יועצים בכירים לנושא הסחר כדי לדון במכסים המתוכננים. 

07:00

המסחר בבורסות אסיה מתנהל היום במגמה מעורבת עם נטייה חיובית, לאחר שהפדרל ריזרב אותת אמש (ד') כי לא יעלה את הריבית ב-2020.

ירידות קלות של כ-0.1% נרשמות בשנחאי , ועליות של כ-0.2% בשנזן. מדד הנג סנג  בהונג קונג מתחזק בכ-1.3%, בהובלת עלייה של יותר מ-2% במניית טנסנט. עלייה של 2.3% נרשמת במניית חברת הביטוח AIA. 

עלייה של 0.3% נרשמת בטוקיו , ואילו בקוריאה הדרומית מזנק מדד קוספי  בכ-1.6%, בהובלת עלייה של 2% במניות סמסונג ו-SK Hynix. באוסטרליה מאבד מדד S&P/ASX 200  יותר מ-0.6%.

המשקיעים עוקבים אחר תגובות השווקים להחלטת יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, להשאיר את הריבית ללא שינוי בהתאם לציפיות. פאוול אמר במסיבת העיתונאים כי הבנק המרכזי מצפה לראות עלייה עקבית ומשמעותית באינפלציה בטרם יעלה את הריבית שוב, ורמז כי אינו צופה שינויי ריבית בעתיד הנראה לעין.

בוול סטריט עלו אמש מדדי S&P 500  ונאסד"ק  ב-0.3% וב-0.4%, בהתאמה. הדאו ג'ונס  טיפס בשיעור של כ-0.1%.  

ירידות נרשמו בתשואות אג"ח ארה"ב. האג"ח ל-10 שנים נסחרת בתשואה של 1.781%, וזו לשנתיים ירדה  לתשואה של 1.611%.