נתניהו הודיע לבג"ץ: אתפטר מכל תפקידיי כשר עד סוף השנה

הודעת נתניהו מגיעה כמענה לעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון נגד נתניהו והיועמ"ש, בה היא דורשת את התפטרות נתניהו מתפקידיו כשר ואת יציאתו לנבצרות מתפקידו כראש הממשלה בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הבוקר (ה') לבג"ץ כי בכוונתו להתפטר מכל התיקים המיניסטריאליים בהם הוא מחזיק, בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו.

הודעת נתניהו מגיעה כמענה לעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון נגד נתניהו ונגד היועץ המשפטי לממשלה, בה היא דורשת את התפטרות נתניהו מתפקידיו כשר ואת יציאתו לנבצרות מתפקידו כראש הממשלה בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו בשלושת תיקי האלפים.

בתחילת השבוע הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי הוא מעוניין להגיש הודעה משלימה בעניין עמדתו ביחס למעמדו המשפטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בכל הנוגע לתפקידיו המיניסטריאליים.

השופט יוסף אלרון קיבל את בקשת מנדלבליט והורה כי עליו להגיש "הודעה מעדכנת עד ליום 12.12.2019 בשעה 10:00 ביחס לסעד המבוקש בעתירות, לפיו ראש הממשלה היוצאת בנימין נתניהו יודיע על התפטרותו מכל תפקידיו המיניסטריאליים".

המועד להגשת ההודעה איננו מקרי. היועץ מנדלבליט החליט לחוות את דעתו בעניין הצורך של נתניהו להתפטר מתפקידיו כשר, רק לאחר פקיעת 21 הימים בהם ניתן עוד להרכיב ממשלה. מנדלבליט לא מעוניין להיתפס כמי שמתערב במערכת הפוליטית, ומשום כך החליט להגיב רק בבוקר יום חמישי, שעות לאחר הדד-ליין הפוליטי והיציאה לבחירות.

לאחר שנתניהו הבין כי היועץ המשפטי לממשלה יחווה דעתו כי עליו להתפטר מתפקידיו המיניסטריאליים, הוא מיהר להודיע בעצמו כמה דקות לפני השעה 10:00 כי יתפטר עד 1 לינואר מתפקידים אלה.

בתגובה לבג"ץ כתב נתניהו, באמצעות יועמ"ש הליכוד, כי למרות שהלכת דרעי-פנחסי איננה רלוונטית למצבו של נתניהו, ולא ניתן לכפות על ראש ממשלה להתפטר מתפקידו כשר, הוא החליט בכל זאת כי יתפטר מתפקידיו אלה. 

בעקבות הודעת נתניהו, היועמ"ש מנדלבליט צפוי לבקש מבג"ץ למחוק את העתירה, כיוון שהיא התייתרה.

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "צר לנו שראש הממשלה בחר ביודעין להפר את הדין משך שבועות ארוכים והודיע על ההתפטרות רק בעקבות העתירה לבג"ץ שהגישה התנועה. אנו קוראים לבית המשפט להורות לראש הממשלה להתפטר לאלתר מכל תפקידיו, גם כראש ממשלה. נתניהו צריך להילחם על חפותו כאדם פרטי ולא מתוך לשכת ראש הממשלה. אוי לנו אם ראש הממשלה יגרור את המדינה כולה יחד איתו אל ספסל הנאשמים". 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בגדר חשוד, מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.