שערורייה כספית בוותיקן: כספי תרומות מיוחדות שנועדו לחלשים ונזקקים הופנו לכיסוי הגירעון

רק 10% מכספי קרן "הפרוטות של פטרוס", שמגייסת מדי שנה בחודש יוני כ-55 מיליון דולרים וכפופה ישירות לאפיפיור, שימשו למטרה הייעודית

האפיפיור פרנציסקוס / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
האפיפיור פרנציסקוס / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

עשרות מיליוני דולרים שמיועדים לעזור לחלשים ולנזקקים, נתרמים מדי שנה לוותיקן על ידי קתולים בכל רחבי העולם. הבישופים מעודדים את המאמינים לתרום לקרן הצדקה העיקרית של האפיפיור, "הפרוטות של פטרוס" (Peter’s Pence). מה שהכנסייה לא מפרסמת הוא שרוב ההון של הקרן הזו, בשווי של כ־55 מיליון דולר בשנה, מופנה למימון תקציב הניהול של הוותיקן עצמו, ורק 10% ממנו מופנים למטרות צדקה - כך לפי גורמים המעורים בנעשה במדינת הוותיקן.

הפירוט הלא ידוע של השימושים בכספי התרומות של המאמינים, שרק בכירים בוותיקן יודעי עליו, מעורר חשש בקרב בכירים בעולם הקתולי מפני פגיעה נוספת באמינות הניהול הפיננסי של הכס הקדוש תחת האפיפיור פרנציסקוס.

התרומות שמופנות לקרן "פרוטות של פטרוס" נאספות מדי שנה בחודש יוני. מדובר בגיוס כספים מיוחד שמוגדר כתרומה לנזקקים. אתר הוותיקן מגדיר את הקרן כ"מחווה של צדקה ודרך לתמוך בפעילות האפיפיור והכנסייה עם עניין מיוחד במצוקה. זוהי גם הזמנה להקדשת תשומת לב וקרבה לצורות החדשות של עוני ושבריריות". האתר מפרט חלק מתיאורי מענקים שניתנו: 111 אלף דולר לסיוע לניצולי רעידת האדמה באלבניה בחודש שעבר או 170 אלף דולר שהועברו לנפגעי הציקלון בדרום־מזרח אפריקה במארס וכו'. במקביל ראשי הכנסיות המקומיות חוזרים על המוטו של הוותיקן כשהם מגייסים תרומות. לפי אתר הוועדה האמריקנית של בישופים קתוליים, "מטרת הפרוטות של פטרוס היא לספק לאב הקדוש את האמצעים הכספיים להגיב לאלו שסובלים כתוצאה ממלחמות, דיכוי, אסונות טבע ואסונות אחרים".

אלא שלפי מקורות יודעי דבר במשך חמש שנים לפחות, רק כ־10% מהכספים שנתרמו, הועברו למטרות צדקה כאלו. כשני שליש מהכסף הועבר לכיסוי הגירעון התקציבי של הכס הקדוש.

"כנסייה של העניים למען העניים"

לפי חוק הכנסייה, קרן Peter’s Pence זמינה לאפיפיור לשימוש לפי שיקול דעתו בכל דרך שמשרתת את תפקידו. לפי אתר הקרן, כדי לתמוך בעבודת הצדקה של האפיפיור, "הקרן תומכת גם בפעילות הכס הקדוש", בדגש על פעילות תמיכה ב"אוכלוסיות, יחידים ומשפחות בתנאים קשים".

מקורות בוותיקן מסרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי נכסי קרן "הפרוטות של פטרוס" עומדים כעת על 670 מיליון דולר - 120 מיליון דולר פחות מאשר בתחילת כהונתו של האפיפיור פרנציסקוס במרץ 2013. לטענתם, הסיבה לירידה היא השקעות לא מוצלחות של הקרן.

השימוש בתרומות לקרן הזו כדי לסתום את הגירעון התקציבי של הוותיקן הוא עניין רגיש במיוחד לאפיפיור פרנציסקוס, שהתחיל את כהונתו בקריאה המפורסמת "כנסייה של עניים למען העניים", והדגיש ללא הרף את שליחותה של הכנסייה לטפל ולסנגר על החלשים והפגיעים ביותר. מנהל לשכת התקשורת של הוותיקן לא הגיב לדברים.

חקירת משטרה, גירעון ובזבזנות

זו לא השערוריה הראשונה בתחום הפיננסים של הוותיקן. באחרונה פורסם כי הוותיקן מעורב בשערורייה של השקעות נדל"ן מסתוריות בלונדון, שהציתו מאבקי כוח בדרג הביורוקרטי שלו והובילו לפיטוריו של המפקח הפיננסי הראשי במדינה. כך, בחודש שעבר הושעה הוותיקן מרשת בינלאומית של סוכנויות נגד הלבנות הון.

קרן "הפרוטות של פטרוס", שמנוהלת על ידי מזכירות המדינה של הכס הקדוש, היתה תחת מעקב מוגבר מאז אוקטובר, כאשר משטרת הוותיקן פשטה על משרדי המזכירות ומשרדי גופי הפיקוח של הוותיקן. זאת, במסגרת חקירה של השקעה גדולה בבניין בשכונת צ'לסי בלונדון. עובדים בוותיקן מסרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי חלק מכספי ההשקעה השנויה במחלוקת הזו הגיע מקרן "הפרוטות של פטרוס". בנובמבר הודה האפיפיור פרנציסקוס שהוא הסמיך את הפשיטות בגל שחיתות לכאורה, אך הוא הגן על הנוהג של השקעת כספי הקרן בנדל"ן ובנכסים אחרים, במקום להשתמש בהם לצדקה בלבד. "כשהכסף מגיע, מה אני עושה? שם אותו במגירה? לא. זהו ניהול גרוע. אני מנסה להשקיע וכשאני צריך לעזור לחלשים בעת הצורך, במהלך השנה, הכסף נלקח ואינו מאבד ערך. הוא נשאר בערכו או אפילו משביח במקצת", אמר האפיפיור בחודש שעבר.

כמו בישראל, גם "הכס הקדוש" מתמודד עם גירעון תקציבי מתרחב והאפיפיור אף הזהיר קרדינלים מפני "ההשלכות הקשה" של הגירעון על העתיד הכלכלי של הכנסייה. הבעיות הכספיות המתמשכות של הוותיקן משקפות את היעדר ההתקדמות בניסיונות השיפור של הניהול והפיננסים של המדינה הקטנה שניצבת בלב העיר רומא. כשהאפיפיור פרנציסקוס נבחר ב־2013 הוא קיבל מנדט לבצע תיקוני שורש בוותיקן בעקבות האשמות בשחיתות ובזבזנות וחוסר ניהול כספי תקין.