רה"מ נתניהו השתבח במדיניות הדיור, ושיא המחירים נשבר

מדד מחירי הדירות רשם עלייה נוספת של 0.6% נוספים ובסך-הכול עלה ב-2.6% בשנה האחרונה וב-3% מתחילת 2019 • אפשר להיאחז במדד, אבל יעד הורדת מחירי הדירות כבר לא ייושם בממשלה הנוכחית, ויותר סביר שהשיא יוסיף להישבר בחודשים הקרובים • פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ

בבוקר ראש הממשלה בנימין נתניהו נזכר שיש במדינה שלו שוק נדל"ן אתגרי. במסגרת ישיבת הממשלה, הוא צפה בנתונים על ביצועי הנדל"ן של המשרדים הממשלתיים, הרעיף תשבחות על הממונה על התחום, משה כחלון, ובערב חזרנו לשגרה. מדד מחירי הדירות רשם עלייה נוספת של 0.6% נוספים ובסך הכל ב-2.6% בשנה האחרונה, וב-3% מתחילת 2019. שיא המחירים הקודם, שנקבע באוגוסט 2017 נשבר, וכמוהו גם ארגז הכלים של שר האוצר, שהתרוקן זה מכבר. אפשר להיאחז במדד כזה או אחר, אבל יעד הורדת מחירי הדירות כבר לא ייושם בממשלה הנוכחית. יותר סביר שהשיא מהיום יוסיף להישבר בחודשים הקרובים.

לא מעט אירוניה מרה, מבחינתו של כחלון, כלולה בשיא הזה. אחרי המתנה של כשנתיים עם לא מעט ביקורת על תוכנית הדגל שלו, "מחיר למשתכן" מממשת בחודשים האחרונים את כל מה שהוגיה ציפו ממנה והיא משתלטת והולכת על שוק הדירות החדשות. בחודש האחרון ארע לראשונה, שרוב הדירות החדשות שנמכרו - 52.5%, היו במסגרת התוכנית. אבל עוד כחלון ואנשיו ציפו שההשתלטות הזו תוריד מחירי דירות, היא הצליחה רק להביא לירידה צפויה במדד הדירות החדשות. המדד הראשי, זה שהיה היעד הסופי - ממשיך להורות על עליות מחירים, כאילו כלום.

רק סמלי, שבשנה האחרונה, דווקא מחוז תל אביב שהוביל לכל אורך השנים את העליות - מוביל גם הפעם את העליות, עם 3.4% תל אביב 3.4%, מחוז צפון עלה ב-2.8%, ירושלים ב-2.1% ובמחוז דרום מחירי הדירות עלו בשנה האחרונה ב-2%.

מדוע המחירים עולים, על אף המאמצים הממשלתיים הגדולים? ממספר סיבות: הראשונה היא הריבית הנמוכה, שבעבר כבר הוכיחה, ולא רק כאן, שקשה מאוד לנצח אותה; הסיבה השנייה היא המבוך הפוליטי. מאז דצמבר פועלת בישראל ממשלת מעבר, ועד מחצית השנה הבאה לא נראה כאן ממשלה עם מדיניות כלשהי; הסיבה השלישית חוזרת אל מחיר למשתכן, והיא ההיחלשות של התוכנית. אם בהגרלות הגדולות הראשונות שהתקיימו, הוגרלו למעלה מ-עשרת אלפי דירות, ההגרלות הנוכחיות כוללות 3,000-5,000 דירות בלבד, וגם מספר הנרשמים אליהן יורד. מי שכבר לא מטריח את עצמו אל ההגרלות, כנראה מחפש את מזלו בשוק החופשי.

ומדוע דווקא עכשיו ההשפעה של מחיר למשתכן על השוק היא הגדולה ביותר? משום שמדובר בתוכנית שפועלת על עקרון השהייה. העסקאות שמבוצעות כיום, הן תולדה של הגרלות מלפני שנתיים. התכונה הבעייתית הזו תגרום למחיר למשתכן להמשיך ללות אותנו לאורך השליש הראשון של העשור הבא, הרבה אחרי שהתוכנית עצמה תבוטל.

ובינתיים, כל עוד אין ממשלה והריבית נמצאת בשפל - מחירי הדירות צפויים להמשיך לעלות בקצב איטי.