כבר לא רק דואר ישראל: אמזון מחדשת את ההתקשרויות עם ספקים נוספים

3 חודשים אחרי שחתמה על הסכם עם דואר ישראל והפסיקה את ההתקשרות עם ספקים חיצוניים בתחום השילוח ועמילות המכס, אמזון חוזרת לעבוד מול חברות בתחום • השינוי מתרחש בצל הצהרת אמזון על שבירת שיאי מכירות בישראל בבלאק פריידי האחרון

חבילות של אמזון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
חבילות של אמזון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

שלושה חודשים אחרי שחתמה על הסכם עם דואר ישראל, אמזון חוזרת ומרחיבה את ההתקשרויות שלה עם ספקיות נוספות בתחום השילוח הבינלאומי ועמילי המכס - כך נודע ל"גלובס".

הצעד הזה מתרחש על רקע צמיחה אדירה בהיקפי הקניות של הישראלים באמזון במסגרת אירועי הקניות של חודש נובמבר, ומבצע השילוח החינמי שמציעה אמזון ברכישה מארה"ב לישראל בעסקאות שהיקפן גבוה מ-49 דולר. המהלך הזה מתרחש לאחר שבתקופה של כחודש וחצי הפסיקה אמזון את ההתקשרות עם ספקים שאינם דואר ישראל בצל ההסכם עמה, ובחודש האחרון היא חזרה וחידשה את ההתקשרות עמם.

היקף הגדול פי 10 מנובמבר אשתקד

לפני למעלה מחודש, ביום הרווקים הסיני שחל ב-11 בנובמבר, הכריזה אמזון על מבצע שמשנה את כללי המשחק בכל הנוגע לנכונות של הישראלים להזמנות ממנה: המבצע כולל שילוח חינמי למוצרים מאמזון ארה"ב ברכישות מעל 49 (למעט מוצרים גדולים). להערכות גורמים בענף השילוח, היקפי החבילות שהגיעו השנה מאמזון הגיעו השנה בחודש נובמבר לסדרי גודל של "פי עשרה מהתקופה המקבילה אשתקד".

גורמים שונים העריכו עם יציאת המבצע לדרך כי מדובר במבצע ממוקד שיסתיים אחרי אירוע הקניות הנוסף של נובמבר - "הבלאק פריידי", ואולם הוא נמשך באופן רציף כבר למעלה מחודש. בהודעה שמסרה אמזון לתקשורת הישראלית, היא הצהירה כי הבלאק פריידי היה יום הקניות הגדול ביותר עבור אמזון.קום בישראל מבחינת היקפי המוצרים שהוזמנו, ואולם נראה כי חגיגת הקניות נמשכה גם בימים העוקבים.

לפי ההצהרה של אמזון, הקטגוריות הנמכרות ביותר בישראל במהלך הבלאק פריידי והסייבר מאנדיי כללו צעצועים, מוצרים למטבח, מוצרי קוסמטיקה, הלבשה, וטיפוח אישי. בין המוצרים הנמכרים ביותר נמנו סטים של צלחות של Corelle, מחזיקים לאייפון, כוסות לנשיאה של קונטיגו, וגם מוצרי טואלטיקה דוגמת משחת שיניים של קולגייט, דאודורנט של ג'ילט, וזלין, ומי פה של ליסטרין.

במקביל להשקת המבצע עלתה אמזון לפני למעלה מחודש לאוויר גם עם תרגום לעברית לזירת המסחר המקומית שהקימה. נראה כי הימשכות המבצע הנוכחי הצליחה לייצר תרעומת דווקא בקרב סוחרים מקומיים בישראל שאין ביכולתם לסבסד משלוח חינמי על הזמנות בהיקף נמוך שכזה מבלי לפגוע באופן דרמטי ברווחיות שלהם.

במקביל לצעדים הללו, אמזון הפחיתה את עמלת המרת המט"ח שלה יחד עם האפשרות לתשלום בשקלים, כשהיא מציעה שער נמוך משל רוב כרטיסי האשראי בישראל. לצעד הזה ישנה משמעות רבה על רקע הצמיחה בנפח הרכישות באתרים מחו"ל. השינוי הזה מאפשר לצרכנים לבצע את הרכישה בשקלים, כך שהיא כוללת גם את העמלה במעמד השלמת העסקה בניגוד לעבר.

בדואר ישראל מסרו כי "בדומה לחברות רבות בארץ ובעולם, גם חברת דואר ישראל עובדת עם שותפים עסקיים וספקי משנה, כדי לספק שירותים ולהבטיח רמות מחיר תחרותיות בסביבה הדורשת גמישות רבה. החברה עובדת מזה מספר שנים עם מספר ספקי משנה, בין היתר בתחום השליחויות, ולא השתנה דבר בקשר לכך. לגבי לקוח זה או אחר, אנו מנועים מלהתייחס ליחסינו המסחריים עם לקוחותינו".