"אם עצמאי יזדקק למדינה – הוא לא ימצא אותה"

ברוך ליבוביץ (61) הוא מורה לנהיגה ומרצה לנהיגה מטעם משרד התחבורה • "לעצמאים אין שום רשת ביטחון שתבטיח את זכויותיהם בעת שהם זקוקים לסיוע" • עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il

מי אני?

"ברוך ליבוביץ, בן 61, נשוי ואב לשלוש בנות מאשדוד. אני עצמאי זה כ-20 שנה ועובד כמורה לנהיגה ומרצה לנהיגה מונעת מטעם משרד התחבורה".

מה אני עושה?

"אני מלמד נהיגה על כלי רכב ידניים ואוטומטיים. כמה פעמים בשבוע בשעות הערב אני מרצה לנהיגה מונעת".

איך הגעתי לתחום הזה?

"הייתי שכיר במשך תקופה ארוכה בחברת מחשבים ולא אהבתי את היחס כלפי העובדים. עובד שנמצא חמש שנים בתפקיד ומבקש העלאה בשכר, מקבל העלאה זעומה בברוטו. תחום הנהיגה והרכב עניינו אותי מאוד, למדתי, התמקצעתי בתחום, עברתי את המבדקים הדרושים והתחלתי לעבוד כמורה לנהיגה".

מה הקשיים שאני מתמודד איתם?

"אחד הקשיים המרכזיים של עצמאי הוא במצב שהוא נופל למשכב וחולה ואז הוא מגלה שאין לו גב מאף אחד והוא לא יקבל כל סעד. לעצמאים אין שום רשת ביטחון שתבטיח את זכויותיהם בעת שהם זקוקים לסיוע".

מה הבעיה שהכי מטרידה אותי?

"המדינה מתעלמת מהעצמאים לחלוטין ולא סופרת אותם ממטר. יש חוקים שבאים לטובת הנכים, השכירים, המיעוטים, אבל לעצמאים אין כאלה. המדינה חושבת שכל העצמאים מיליונרים ודורשת מהם תשלומים שונים, מן היקב ומן הגורן. אם פעם אחת עצמאי לא ישלם למדינה את חובותיו - היא תיכנס בו בכל הכוח. עם זאת, אם עצמאי נזקק חלילה לסיוע של המדינה - הוא לא ימצא אותה".

מה הכי דחוף לממשלה לטפל בו?

"על המדינה להעמיד לציבור העצמאים רשת ביטחון סוציאלית, כי אם עצמאי נופל למשכב, מתבקש שהוא יקבל זכויות כפי שמקבל כל עובד שכיר במשק. נוצר מצב שלעצמאים אסור להיות חולים. עצמאי שחולה ולא יכול לעבוד - מפסיד בתקופת החולי ובשל כך הוא עלול לקרוס כלכלית".

רשת ביטחון סוציאלית*

לעצמאים אין רשת ביטחון סוציאלית שמקנה להם זכויות בדומה לאלה שיש לעובדים השכירים. בהיעדר רשת ביטחון כזאת, עצמאי שהעסק שלו נסגר לא יקבל מהמדינה דמי אבטלה, וכך לעצמאים לא עומדות הזכויות לקבל חופשות מחלה ולידה ועוד.