"אני הגעתי למסקנה שבמדינות ערב לא תהיה דמוקרטיה, לא בימי חיי"

עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה, אמר את הדברים במסגרת הוועידה לתעשיות ביטחוניות של "גלובס"

עמוס גלעד / צילום: איל יצהר, גלובס
עמוס גלעד / צילום: איל יצהר, גלובס

עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה אמר היום (ד') בוועידת "גלובס" לתעשיות ביטחוניות כי "אתיקה זה שם קוד למדיניות. התפתחנו במשרד הביטחון לאורך שנים תמיד הייתה מדיניות ותמיד אפשר לדון בה. אני רוצה למקד את זה בתחום של ייצור ביטחוני למדינות מוסלמיות ומשטרים דמוקטריים על פי תפיסתם.

"ישראל היום במצב ייחודי. בזמנו בן גוריון אמר שישראל צריכה להצטרף למדינות לוויין כמו טורקיה ואיראן נגד מדינות ערב. היום יש נס של שת"פ ביטחוני מקיף עם מדינות ערב ומדינות מוסלמיות נוספות, שאין בהן משטר דמוקרטי, כיבוד זכויות אדם לא בראש מעייניהן. אני הגעתי למסקנה שבמדינות ערב לא תהיה דמוקרטיה, לא בימי חיי. אבל תסתכלו על כל המפה: יש לנו שת"פ ביטחוני יוצא דופן שמשרת את ישראל ומגולם במילה הקלאסית "דמים"".

גלעד הסביר את אמירתו ואמר כך: "קחו לדוגמה - הממלכה ההאשמית של ירדן, שנראה כאילו עושים הכל להרוס את המפעל הזה, ואני מתחיל לחשוב שזה נובע מטיפשות. הגבול הביטחוני האסטרטגי של ישראל הוא בין ירדן לעירק - לא נהר הירדן. יש פה מרחב עצום, אין טרור, כל ארגוני הטרור רוצים להגיע מירדן לישראל ויד נעלמה - השת"פ הביטחוני עם ירדן - מונעת את זה. בגשר אלנבי עוברים שני מיליון אנשים. כל המציאות הביטחונית הזאת, צה"ל מוביל, משרד הביטחון בתמונה, כל הממסד הביטחוני מכיר בחיוניות.

"מצרים - מדינה גדולה, 100 מיליון אנשים, הובילה את העימותים איתנו. היום נמצאים במצב שבו יש לנו שת"פ ביטחוני איתם שבנוי בין היתר על כך שלפי הניו יורק טיימס, לא יכול לאשר או להכחיש, סייענו להם במלחמה בטרור בסיני. אני כופר בתיאור שהמצרים לא מצליחים לטפל בטרור הזה. הטרור של דעאש מסיני לא מסוגל לתקוף את קהיר ולחולל שם שמות.

"יש לנו גם שת"פ לא ייאומן ביטחוני עם מדינות המפרץ, סעודיה. זה נכס אדיר לישראל - לא צריכה לבנות כוחות מולם, צריכה להיערך למהפכים אבל יכולה להתרכז בראש ובראשונה באיום האיראני".

בנושא הייצוא הבטחוני, אמר גלעד יש דילמה: "כל אמל"ח ישראלי שתורם לבניין כוח שעלול לשמש להתקפה על ישראל בהינתן מהפך, הוא לא רצוי וצריך למנוע אותו. כל מה שקשור ליציבות משטרית - וכאן עולות שאלות מוסריות על שימוש נגד מתנגדים - אני תומך בשימור, בסיוע ישראלי. הנכס הזה, אי אפשר לתאר את ערכו וחשוב לנו לעשות את זה, לא רק מטעמי הכנסות אלא כי משרת את הביטחון הלאומי של ישראל. על זה יש חולקים.

"הבעיה היא איך מתמודדים עם מהפכים? טורקיה הייתה מדינת אחות של ישראל, היום עוינת. איראן כנ"ל, היום איום ביטחוני. בטורקיה המסקנה שלי עוד לפני הרבה שנים, אבל לא נמצא לה ביקוש,  היא שברגע שמשטר מוסלמי הופך לעוין, הוא יכול להשתמש במערכות שנתנו להם - נגדנו. משרד הביטחון ביטל עסקה אבל היינו קרובים לעימות איתם נגדנו.

"המסר שלי לסיום הוא כזה: הייצוא הביטחוני למדינות ערב ומוסלמיות כל עוד קשור ליציבות ושימור הביטחון שלהם - מבורך. כל מה שקשור ליכולות ומשרד הביטחון נושא באחריות המרכזית - כל מה שעלול לתרום לפגיעה בנו צריך להיזהר, טכנולוגית, צבאית. ויש לשכלל את יכולות החיזוי לאתר בזמן מהפך ולהסיק מסקנות. למרות שטראמפ קורא לארדואן 'ידידי' בארה"ב מטילים עליהם מגבלות".

גילוי מלא: הוועידה לתעשיות ביטחוניות נערכה בשיתוף ובחסות הרצוג פוקס נאמן, לוקהיד מרטין, התעשייה האווירית, רפאל ואלביט מערכות.