דעה: המחיר הכלכלי של תאונות הקורקינט

לא ניתן למצוא בשוק ביטוח חובה לרכיבה על כלים חשמליים והפוליסות שכן משווקות יקרות ומוגבלות בכיסוי שהן מעניקות • דעה

קורקינט על כביש ראשי בתל אביב / צילום:  שלומי יוסף
קורקינט על כביש ראשי בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

לאחרונה פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שבתשעת החודשים הראשונים של 2019 נפגעו 1,427 רוכבי אופניים חשמליים ועוד 533 רוכבי קורקינטים.

במקביל, החלו בבית החולים איכילוב, בשיתוף עם "גלובס", לפרסם נתונים לגבי מספר הפציעות, על מנת לנסות ולהגביר את המודעות לסכנה האורבת, הן לרוכבי הכלים החשמליים והן להולכי הרגל אשר באים איתם במגע ונפגעים אף הם.

נכון לכתיבת שורות אלו, מרבית פצועי הכלים החשמליים עומדים בפני שוקת שבורה, ככל שפציעתם תותיר נכות צמיתה שעם השלכותיה התפקודיות יאלצו להתמודד למשך כל חייהם.

למרות שאחוז הפגיעה ברוכבי הכלים החשמליים הוא גבוה יחסית לחלקם באחוז הנסיעות ולמרות ששיעור הפציעות החמורות ומקרי המוות מבין רוכבי הכלים החשמליים גבוה יותר יחסית למשתמשי רכב פרטי - בעוד שנפגעי תאונות דרכים בהם מעורב רכב נוסעים או קטנוע יזכו לפיצויים בגין נזקיהם מידי חברת הביטוח שביטחה את הרכב בביטוח חובה, רוכבי הכלים החשמליים ומי שנפגע על ידם יאלצו להסתפק בפיצוי בהתאם לכיסוי הביטוח הפרטי אותו רכש רוכב הכלי החשמלי, ככל שבכלל רכש ביטוח שכזה וככל שהביטוח כולל פיצוי לצדדי ג' ושפציעות כתוצאה מרכיבה על כלים חשמליים אינן מוחרגות בפוליסה.

נכון להיום, קיימות בשוק פוליסות ייעודיות לכיסוי רכיבה על אופניים חשמליים, אולם אין כל חובה לרכוש אותם והכיסוי הביטוחי שהן מעניקות מוגבל ביחס לכיסוי שמעניק ביטוח חובה.

למעשה, רוכבי הכלים החשמליים חשופים היום לנזק כפול: ככל שיהיו מעורבים בתאונה עם רוכב אחר או עם הולך רגל ויימצאו אשמים בתאונה, יהא עליהם להתמודד על ההשלכה התפקודית של פציעתם ועם העול הכלכלי שבפיצוי הצד השני בו פגעו.

העובדה שלא ניתן למצוא בשוק ביטוח חובה לרכיבה על כלים חשמליים והפוליסות שכן משווקות יקרות ומוגבלות בכיסוי שהן מעניקות, גורמת למי שרוכבים על כלי חשמליים לרכוב ללא ביטוח ומונעת שימוש מוגבר הכלים החשמליים על ידי מי שאינם מוכנים לקחת את הסיכון שברכיבה ללא ביטוח.

הכותב הוא עורך דין שמתמחה בדיני נזיקין, שותף במשרד רונן-מעוז