"הממשלה צריכה לתת מענה לעסקים עונתיים"

אלעד אורי (39) הוא בעל עסק להדברה בשם "ג'וק בראש" • "יום הבחירות הוא נטל ענק" • עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il 

מי אני?

אלעד אורי, בן 39, נשוי ואב לשניים. גר במושב ישעי שליד בית שמש. אני עצמאי 12 שנים בעסק להדברה בשם "ג'וק בראש". אגרונום בהשכלתי, בוגר תואר ראשון.

מה אני עושה?

אנחנו מבצעים הדברות בעסקים, בתים ויישובים. בנוסף, אנחנו מעניקים שירותי ייעוץ אגרונומים וסקרי עצים למוסדות, אנשים פרטיים, מסעדות, מפעלים ויישובים. כל מי שרוצה לשכור את שירותינו. רוב הפעילות שלנו היא בבתים פרטיים ובעסקים קטנים, אבל לא רק. בעיקרון אנחנו מספקים שירותים כל הזמן, כמו כל עצמאי. אני מעדיף כמובן לא לעבוד בשבתות ובחגים, אבל במקרי חירום אנחנו עושים את זה. בשגרה אנחנו עובדים משעות הבוקר המוקדמות ועד הלילה. אזור הפעילות שלנו הוא בעיקר בין גדרה לבין חדרה.

איך הגעתי לתחום הזה?

סיימתי תואר ראשון בתור אגרונום. כשחיפשתי עבודה, ראיתי את המשכורות והבנתי שזה לא מספיק עבורי. במקצוע הזה אני מרוויח הרבה יותר. עם זאת, אני בתור עצמאי מתמודד עם המון קשיים. אולי אין לי שותפים, אבל המדינה היא השותפה המרכזית שלי.

כמה עובדים יש לי?

אני מעסיק ארבעה עובדים חוץ ממני - שניים במשרה מלאה ועוד שניים במשרה חלקית.

מה הקשיים שאני מתמודד איתם?

הקושי העיקרי הוא שאני עצמאי בעסק עונתי. בצוק איתן הייתי בחודש מילואים בשיא העונה, וקיבלתי תשלום לפי הרווח השנתי ולא לפי מה שהייתי מקבל אם לא הייתי במילואים. זה אולי 25% ממה שהייתי מרוויח אם הייתי עובד. גם יום הבחירות הוא נטל ענק. פעם רביעית בתוך שנה וחצי ופעם שלישית בתוך שנה. אף אחד לא משלם לי על כך.

מה הבעיה שהכי מטרידה אותי?

בתחום שלנו היה שינוי משמעותי במתן הרישיונות. בעבר יכולתי להעסיק כמעט כל אחד בתנאי שהוא עבר קורס עזרה ראשונה. חוק שנכנס לתוקף בשנה האחרונה קובע שרק מי שעבר הסמכה ספציפית יכול לעבוד בתחום, וגם זה תחת מגבלות. רק לאחר שנה ולאחר שני מבחני הסמכה אפשר לעבוד באופן מלא. התוצאה היא שכמעט בלתי אפשרי למצוא כיום עובדים. החוק הזה בעיקרון הוא דבר טוב, אבל הוא לא נתן לנו מספיק זמן להיערך ולמספיק אנשים לעבור את ההכשרה.

מה הכי דחוף לממשלה לטפל בו?

לתת מענה לעסקים עונתיים, כמו אנשי הדברה ומתקיני מזגנים, במקרים של מילואים ותאונת עבודה. זו בעיה שחייבים לטפל בה.

עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il