מנכ"לים | ניתוח

8 מנכ"לים דומיננטיים עזבו חברות גדולות, ורק בחברה אחת המניה זינקה בתגובה

בשבוע שעבר הודיע ניר שטרן על עזיבת סלקום, ומניית החברה צנחה מיד • ירידות דומות נלוו למספר עזיבות של מנכ"לים דומיננטיים - למעט מקרה אחד

יונה פוגל / צילום: תמר מצפי
יונה פוגל / צילום: תמר מצפי

כמה עולה לחברה בורסאית גדולה להיפרד ממנכ"ל דומיננטי? מעבר להוצאות על פיצויים ותגמולים נוספים, שלרוב המנכ"ל זכאי להם, יש במקרים רבים גם עלות נוספת, שהיא פגיעה בשווי השוק של החברה. במקרים רבים, כשחברה מודיעה על עזיבת מנכ"ל, תגובת המשקיעים שלילית: המניה יורדת והשווי נפגע.

במקרים מסוימים, הפגיעה היא לטווח קצר בלבד - ובתוך ימים ספורים יש עלייה במניה. ואולם, יש מקרים שבהם למניה לוקח זמן רב יותר להתאושש.

על תגובת השוק לעזיבת מנכ"ל יכולים להשפיע גורמים נוספים, כמובן, ובהם מצב החברה בזמן העזיבה, היחסים של שוק ההון עם המנכ"ל העוזב, והשאלות האם העזיבה הגיעה במפתיע והאם כבר יש למנכ"ל מחליף ידוע.

בשבוע שעבר נודע כי ניר שטרן, מנכ"ל סלקום בשנים האחרונות, יעזוב את חברת התקשורת לטובת ניהול חברת האנרגיה פז. עזיבתו מגיעה דווקא זמן קצר לאחר שסלקום ביצעה הנפקת מניות בשוק ההון, כחלק מתוכנית התייעלות שנדרשת לחברה לצורך חזרה לרווחיות, על רקע התחרות הסוערת בשוק התקשורת. לשטרן עוד לא מונה מחליף, ועזיבתו, שנתפסה כמפתיעה מבחינת המשקיעים, הובילה לצניחה של 6.3% במניית סלקום ביום שנודע עליה (זאת, אחרי שהמניה ממילא הניבה למשקיעים תשואה שלילית מתחילת 2019). 

ניר שטרן / צילום: איל יצהר
 ניר שטרן / צילום: איל יצהר

מלבד שטרן, בקרב המנכ"לים שעזבו חברות בורסאיות מקומיות בשנים האחרונות, תגובת המניה החריפה ביותר הגיעה בעת העזיבה של רביב צולר את איי.די.איי ביטוח - המניה נפלה באותו יום ב-6%.

גם עזיבתם של ארז ויגודמן מחברת טבע ושל אייל לפידות מחברת הביטוח הפניקס הובילה לירידות במניות החברות האלה. בטבע התגובה הייתה, ככל הנראה, על רקע החשש מפני אי-ודאות בשל עזיבתו המיידית של ויגודמן (המנכ"ל הנוכחי, קאר שולץ, מונה רק לאחר כמה חודשים, ובזמן הביניים כיהן כמנכ"ל זמני יצחק פטרבורג). 

בניגוד לעוזבים אחרים, עזיבתו של יונה פוגל את פז הובילה לתגובה חיובית במניה, והיא עלתה באותו יום ב-4.1%. 

בימים שלאחר הדיווח על עזיבת המנכ"ל, יש מניות שהציגו התמתנות, כשהשוק ככל הנראה כבר עיכל את העזיבה. כך למשל, בסלקום המניה, שירדה ב-6.3% ביום הראשון לדיווח, הציגה ירידה מתונה יותר של 4.2% כעבור כמה ימים. בבנק לאומי, עזיבתה של המנכ"לית רקפת רוסק-עמינח התקבלה בירידה של 1.8% במחיר המניה ביום הראשון לדיווח, אבל בסיום אותו שבוע המניה דווקא הציגה עלייה של 1.4%. 

במקרה של סטפן בורגס שעזב את כיל, המניה איבדה 1.4%; ובבנק דיסקונט בעקבות עזיבתה של לילך אשר-טופילסקי נרשמה ירידה של 0.5%.