תופעת החיבורים הפירטיים לטלוויזיה חוזרת לצפון הארץ ומתרחבת גם לאינטרנט

לטענת בזק, קבלנים פיראטיים ביישובים בצפון משתמשים בקווי תמסורת של הוט להפצת שירותי תקשורת, בניגוד לחוק • מתכתובות בקבוצות ווטסאפ סגורות של הקבלנים, שהגיעו לידי "גלובס", עולה כי הם מתגאים בהצלחתם "לשתק מבפנים" את פעילות האכיפה של משרד התקשורת בנושא

חיבורי כבלים פיראטיים / אילוסטרציה: שאטרסטוק
חיבורי כבלים פיראטיים / אילוסטרציה: שאטרסטוק

תופעת החיבורים הפירטיים ביישובים בצפון הארץ תופסת תאוצה, ולאחרונה התברר כי משרד התקשורת נדרש לבדוק תלונות בנושא, לאחר שהובא לידיעתו כי במספר יישובים בוצעו חיבורי כבלים לבתים, וסופקו להם שירותי אינטרנט וככל הנראה גם שירותי טלוויזיה שלא דרך אחד ממפעילי התקשורת.

התופעה דומה לתופעה שהייתה נפוצה בשנות ה-80, כאשר קבלנים פירטיים חיברו בתים ובניינים תוך שימוש בעמודי חשמל או עמודי תקשורת של בזק, והעבירו על גביהם שידורי טלוויזיה לבתים. השיטה כעת דומה, והקבלנים הפירטיים קונים קווי תמסורת מחברות התקשורת, ואת האינטרנט הם מפיצים בתוך היישוב באמצעות פריסת סיבים אופטיים או כבלי תקשורת אחרים.

לרוב הקבלנים קונים קווי תמסורת של 1 ג'יגה כשירות עסקי בתמורה לכמה אלפי שקלים בחודש, ומפעילים את השירות מתוך אחד הבתים ביישוב.

מתברר כי בשנים האחרונות התופעה התפתחה למגיפה, ובמסגרתה הוקמו עשרות ואולי מאות רשתות תקשורת פירטיות בישובים בצפון הארץ, והכול תחת עינו הפקוחה של משרד התקשורת. נציין כי במשרד התקשורת קיים אגף פיקוח שעיקר תפקידו הוא למנוע תופעות כאלה ודומות להן - למשל טיפול בתחנות רדיו פירטיות.

מתכתובות בקבוצות ווטסאפ סגורות של בעלי התחנות הפירטיות שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי מנהלי התחנות מתגאים בהצלחה שלהם "לשתק מבפנים", לדבריהם, את פעילות האכיפה של משרד התקשורת.

עוד עולה מהתכתובות כי בחודשים האחרונים בזק ניתקה עשרות תחנות פירטיות שעסקו בהפצת אינטרנט באופן לא חוק, ואולם מתברר כי כל התחנות הללו חזרו לפעולה סדירה, ככל הנראה באמצעות קווים חלופיים שרכשו מחברת הוט.

משרד התקשורת המודע לעניין היטב וטוען כי הוא בוחן בימים אלה אם החיבורים שסופקו על-ידי הוט עומדים בהוראות החוק. השאלה שעומדת בפני המשרד היא האם לטפל ישירות בקבלנים הפירטיים ולנסות לקנוס אותם, או לטפל בחברות התקשורת שספקו את השירות לאותם קבלנים תוך ידיעה שמדובר בשירות שהוא פלילי.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה כי "הגיעו אלינו מספר תלונות בעניין, בין היתר מחברת בזק. המשרד בוחן את התופעה ואת צעדיו בהתאם. נציין כי למיטב ידיעתנו, הנושא נמצא בהליכים משפטיים בין חברת בזק לבין הספקים אותם היא ניתקה".

מהוט נמסר כי "אנו פועלים בהתאם לדין ועל-פי הוראות הרישיון, וכל תלונה בנושא תיבדק לגופה".

מבזק נמסר בתגובה כי "לפני מספר חודשים בזק חשפה פעילות תקשורת פירטית ענפה באזור הצפון, ופעלה במהירות ובנחישות לנתקה. במקביל פנתה בזק למשרד התקשורת כדי שיממש את סמכותו, יאכוף את החוק ויפעל להפסקת הפעילות הבלתי חוקית הזו".