מסר מזעזע על כרטיס ברכה לחג המולד: "מכריחים אותנו לעבוד בניגוד לרצוננו"

טסקו הסירה כרטיסי ברכה לחג המולד לאחר שילדה בת 6 גילתה על אחד מהם מסר מעובד כפייה בסין לכאורה • "בבקשה תעזרו לנו ותעדכנו את ארגוני זכויות האדם", נכתב על אחד מכרטיסי הברכה שבת ה-6 קנתה כדי לאחל לחבריה חג שמח

כלא קווניגפו בשנחאי / צילום: Aly Song, רויטרס
כלא קווניגפו בשנחאי / צילום: Aly Song, רויטרס

טסקו הסירה כרטיסי ברכה לחג המולד לאחר שילדה בת 6 גילתה על אחד מהם מסר מעובד כפייה בסין לכאורה. "אנחנו אסירים זרים בשנגחאי קווניגפו. מכריחים אותנו בעבודת כפייה בניגוד לרצוננו. בבקשה תעזרו לנו ותעדכנו את ארגוני זכויות האדם", נכתב. כותב המכתב ביקש להעביר את המסר לעיתונאי הבריטי פיטר האמפרי, שבעצמו היה אסיר בכלא הזה לפני ארבע שנים.

המסר במצא בכרטיס ברכה על ידי פלורנס ווידדיקומב, בת ה-6, מלונדון, בזמן שהיא הכינה כרטיסים לכבוד חג המולד, לחבריה לכיתה. "בערך בכרטיס השישי או השמיני שלי, גיליתי שמישהו כבר כתב בו משהו", סיפרה פלורנס והוסיפה כי היא "היתה בהלם", כשהסבירו לה מאוחר יותר מה כתוב על הכרטיס.

אביה של פלורנס, בן ווידדיקומב, סיפר ל-"BBC" כי בהתחלה הוא חשב שמדובר "בסוג של מתיחה, אבל ברגע שחשבנו שאולי מדובר במכתב אמיתי, חשתי שמוטלת עלי האחריות להעביר את המכתב לפיטר האמפרי, כפי שכותב המכתב ביקש שנעשה".

לאחר שיצרו קשר עם העיתונאי בלינקדין, האמפרי יצר קשר עם אסירים לשעבר שאישרו לו כי אכן אסירים נאלצים לעשות עבודות כפייה. "אני דיי בטוח שהמסר הזה נכתב בצורה קולקטיבית על ידי מספר אסירים. מין הסתם יד אחת כתבה את המכתב ואני גם חושב שאני יודע מי זה, אבל אני לעולם לא מתכוון למסור את שמו", הוא סיפר ל"סאנדיי טיימס". "אלה שכתבו את המכתב ידעו היטב איזה סיכון הם לוקחים. אני יודע בוודאות שאם הם ייתפסו הם יענשו בכל מיני צורות".

לדבריו, בזמן שהוא היה אסיר, עבודות ייצור נעשו בהתנדבות כדי להרוויח קצת כסף, כדי לקנות סבון או משחת שיניים "אבל עכשיו נראה שהעבודות הפכו לעבודות כפייה".

"אסירי קווינגפו השתמשו במקבילה שהיתה להם ל'מכתב בבקבוק' - כרטיס ברכה של טסקו לחג המולד", הוא אמר.

מרשת טסקו נמסר "אנחנו המומים. לעולם נמכור סחורה שהיא תוצר של עבודה של אסירים. הפסקנו את הייצור במפעל של החברה 'זייהג'יינג יונגוואנג הדפסות, בו מיוצרים הכרטיסים הללו, והתחלנו בחקירה. בינתיים הוצאנו את הכרטיסים מהחנויות".

זו לא הפעם הראשונה שנמצאו מכתבים כאלה. "הגרדיאן" מדווח כי ב־2017 מצאה ג'סיקה ריגבי מכתב בכרטיס חג מולד שנמצא בתוך קופסה שנרכשה. "אני מאחל לך מזל ואושר. כלא גאנגזאוו, מחוז 6".

בשנת 2014 נמצא מכתב מעט יותר מפורט על ידי קארן וישניסקה מצפון אירלנד בתוך זוג מכנסיים שהיא קנתה בבלפסט. "העבודה שלנו בכלא היא לייצר בגדים לייצוא. אנחנו עובדים 15 שעות ביום והאוכל שאנחנו מקבלים לא ניתן אפילו לכלבים או חזירים", כתב מי שהזדהה כאסיר בכלא שייאנג נאן.