בישראל ביתנו דורשים לכונן את הוועדות הקבועות בכנסת

ח"כ עודד פורר פנה היום לח"כ אבי ניסנקורן וביקש ממנו לפעול לכינון הוועדות הקבועות של הכנסת, בהן ועדת הפנים, ועדת הכלכלה וועדת ביקורת המדינה • יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ ניסנקורן, עובד על כינון הוועדות הקבועות כבר מספטמבר 2019 ומקווה שכעת הדברים יזוזו

ח"כ עודד פורר / צילום: שלומי יוסף
ח"כ עודד פורר / צילום: שלומי יוסף

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, פנה היום (ג') ליו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ אבי ניסנקורן, וביקש ממנו לפעול לכינון הוועדות הקבועות של הכנסת.

"כבר שנה שבה ועדות הכנסת אינן מתפקדות ובכך נפגע אחד התפקידים המרכזיים של הכנסת, הפיקוח על הממשלה", כתב פורר במכתב פנייה ליו"ר הוועדה המסדרת ניסנקורן. "תפקיד זה הופך משמעותי יותר בעיקר בתקופה שבה הממשלה מתפקדת כממשלת מעבר ובפועל פועלת ללא פיקוח. יחד עם העבודה שחשוב בתקופה רגישה זו לנהוג במשנה זהירות על מנת שלא לנצל את הוועדות להתנגחויות פוליטיות, יש לשים לב שיש לאזן זאת עם הצורך לפקח על הממשלה" .

מאז שח"כ ניסנקורן מכהן כיו"ר הוועדה המסדרת (המחליפה את ועדת הכנסת במהלך תקופות מערכות הבחירות) - הוא מנסה להקים את ועדות הכנסת השונות, וביניהן גם את ועדת הכנסת, היא הוועדה האמורה לדון בחסינות של ח"כ חיים כץ ושל ראש הממשלה נתניהו, אם תוגש מטעמו בקשת חסינות בשבוע הקרוב.

באשר להקמת ועדת הכנסת, ללא תמיכת ישראל ביתנו, לכחול לבן לא היה הרוב הדרוש לכך, ומכיוון שלא ניתן לקדם מהלכים בעונת מעבר זו, מחוץ למסגרת של ועדת הסכמות (בה חייבים להסכים על הכל), ועדת הכנסת לא הוקמה.

אולם כעת, סבורים בישראל ביתנו, שעליהם לדרוש את הקמת הוועדות הקבועות האחרות בכנסת, ועדת הפנים, ועדת הכלכלה, ועדת הקליטה ועלייה, ועדת החינוך, ועדת ביקורת המדינה -ועוד. תפקידן של ועדות אלה הוא לפקח על עבודת זרועות הממשל, בכל התחומים הרלוונטיים. הכנסת כמפקחת על השלטון אינה מתפקדת למעשה מזה שנה שלמה.

ועדת הכנסת, אינה מצויה ברשימתו של ח"כ פורר. אך בכחול לבן, עשויים להסכים להקמת כל הוועדות הקבועות, גם אם המשמעות של כך הנה שוועדת הכנסת לא תקום בשלב הזה.

מי שטען, עוד ביוני 2019, שאי הקמת ועדות קבועות הנה פגיעה קשה באזרחי המדינה, הוא ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה). מיד אחרי פיזור הכנסת ה-21, פנה מקלב ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. "נוצר מצב חסר תקדים לפיו במשך 9 חודשים רצופים, ועדות הכנסת לא יהיו פעילות, דבר הגורם נזק בלתי הפיך לאזרחי המדינה", כתב מקלב. "תפקידן של הוועדות, בנוסף להכנת חקיקה, הוא לפקח על עבודת הממשלה ולדון בנושאים ציבוריים וכן לאשר תקנות וצווים".

מקלב שוחח עם עם "גלובס" ומסר שגם כעת, סיעתו תצביע בעד כינון ועדות קבועות, כיוון שאין סיבה שחברי הכנסת לא יעבדו בפעולת הפיקוח על הממשלה, במיוחד כאשר בכל המפלגות לא מתקיימים פריימריז לרשימות.