הנגידים שלא התקפלו ולא מצמצו

סטנלי פישר, שכיהן כנגיד בנק ישראל בין 2005 ל-2013, וקרנית פלוג, שהייתה נגידת בנק ישראל בין 2013 ל-2018, הם חלק מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

סטנלי פישר וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמור
סטנלי פישר וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמור

ההחלטה לאחד את סטנלי ופישר וקרנית פלוג, שמילאו שניהם את תפקיד נגיד בנק ישראל על פני 13 שנה, איננה טריוויאלית. קשה לחשוב על טיפוסים יותר מנוגדים: הוא אמריקאי מוחצן וחד לשון שנולד באפריקה והגיע לכאן בתום קריירה מזהירה במוסדות בינלאומיים. היא ישראלית מאופקת, שחקנית קבוצתית שנולדה בפולין והתקדמה ללא קיצורי דרך במעלה התפקידים בתוך בנק ישראל. ובכל זאת, פלוג הייתה בת טיפוחיו של פישר, והוא האיש שסלל את הדרך למינויה לתפקיד, על אפם וחמתם של שני הממנים הרשמיים - ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד - שניהם לא הסתירו את חוסר התלהבותם מפלוג, רק כדי למנות אותה לאחר שכל המועמדים האחרים פרשו או נפסלו.

אחרי מינויה ולאורך הקדנציה הקפידו פלוג ופישר לשמור על קשר רציף, ולהיפגש אחת לכמה חודשים לפגישות עדכון ברחבי העולם.

גם בהתנהלותם כנגידים פישר ופלוג היו שונים. פישר נהנה מהשפעה רבה בממשלה ובכנסת, ולא נרתע מההתחככות בפוליטיקאים. פלוג לא הסתירה את סלידתה מהמשחק הפוליטי והתבצרה במקצועיות נטולת פניות. אבל למרות ההשפעה המוגבלת בממשלה, ועל אף היחסים הצוננים עם ראש הממשלה נתניהו ושרי האוצר משה כחלון ויאיר לפיד, והתקפות מצד חברי כנסת, פלוג ידעה לעמוד על שלה ולהיאבק במהלכים שנראו לה מוטעים.

התנגדותה להורדת מסים בתחילת 2019 הצילה כנראה את ממשלת נתניהו-כחלון מגירעון גרוע מזה שנוצר בסופו של דבר. שכרה היה ששמעה בתקשורת כי כהונתה לא תוארך, באדיבות שר האוצר.
אבל גם אחרי שתחזיותיה התממשו ואחרי שכחלון נמחק מהמפה הפוליטית פלוג לא חגגה ולא שמחה לאיד - זה לא הסגנון שלה. הקשיים בזירה הפוליטית לא הפריעו לפלוג לצבור הערכה ויוקרה מחוץ לעירה, שקיבלו ביטוי בזכייה בארבעה פרסי הצטיינות בינלאומיים רצופים. מעבר לכך תיזכר הקדנציה שלה בזכות גישה חברתית, תמיכה בהעלאת מסים, ומונחים כמו "צמיחה מכלילה" ו"מדינת שתי כלכלות" - שהטמיעה עמוק בשיח הציבורי.

אחרי שפישר הביא לחקיקת חוק בנק ישראל, היא הותירה אחריה את הוועדה ליציבות פיננסית ורפורמה בשוק האשראי. בתחום המוניטרי פלוג המשיכה בקו היוני של פישר, הגדילה את עתודות המט"ח בהיקף ניכר והחזיקה במשך כמעט שלוש שנים את שער הריבית בשפל של כל הזמנים.

מבנק ישראל, המשיכו כל אחד בדרכו האופיינית. פישר לפדרל ריזרב בוושינגטון, למשרת המשנה לנגיד. פלוג נשארה בירושלים, במגזר הציבורי והשלישי, עם משרת מרצה בכירה באוניברסיטה העברית וסגנית נשיא המכון לדמוקרטיה. יצוין כי היוקרה של משרת נגידות בנק ישראל, הגיעה בתקופתם לשיא.