סערה פוליטית וערכית באירופה לאחר שהלאומן ההולנדי וילדרס הודיע על תחרות קריקטורות של הנביא מוחמד בטוויטר

לאחר כמה שעות פירסם הפוליטיקאי ההולנדי הקיצוני את "האיור הזוכה" בו נראה הנביא עטוי זקן, זועם ומודגש בצבעים שחורים עזים • והשאלה כעת היא אם הרשת החברתית תשאיר את פרסומו או שתחליט להוריד אותו

חירט וילדרס / צילום: David W Cerny, רויטרס
חירט וילדרס / צילום: David W Cerny, רויטרס

הפוליטיקאי חירט וילדרס, מנהיג מפלגת החירות ההולנדית המתנגדת להגירה, הודיע אמש על תחרות קריקטורות של הנביא מוחמד - ואז פירסם בטוויטר בצהריים את מה שכינה "הקריקטורה המנצחת". היוזמה של וילדרס, שמפלגתו שבאופוזיציה זוכה לפי הסקרים האחרונים ל-17% תמיכה בציבור, קיבלה תשומת לב בינלאומית וכלי תקשורת רבים דיווחו עליה.

"חופש הביטוי חייב להתגבר על אלימות ופתוות איסלאמיות", צייץ וילדרס לפנות בוקר בטוויטר, והזמין את הגולשים לשלוח לו קריקטורות של מוחמד, למרות איסור איסלמי-דתי על הצגת דמותו של הנביא. ב-2005 עוררה סדרת קריקטורות של מוחמד שפורסמה בעיתון הדני "יילנדס-פוסטן" סערה בינלאומית, כולל הפגנות ענק במדינות מוסלמיות והתקפות טרור נגד יוזם הסדרה ונגד כלי תקשורת אחרים שפירסמו קריקטורות דומות, כמו "שארלי הבדו" בצרפת.

וילדרס עצמו הודיע בשנה שעברה על ביטול תחרות דומה שיזם, אם כי בקנה מדה רחב יותר, מחשש לעימותים שהיא תגרור, ומחשש לשלומם של אזרחי הולנד מחוץ למדינה. הרשויות ההולנדיות עצרו אז חשוד במזימה להתנקש בו סביב היוזמה. עתה, כאמור, תחם וילדרס את התחרות לטוויטר בלבד. הקריקטורה שבחר מציגה דמות עטוית זקן, שנראית זועמת, בשחור. לווילדרס יש כ-815 אלף עוקבים ברשת החברתית. עכשיו הכדור עובר לטוויטר. החברה ככל הנראה תידרש לדון בשאלה אם להותיר את הציוץ ברשת או להוריד אותו בשל פגיעה ברגשות הציבור.