האלגוריתם של יוטיוב מקטין חשיפה לתכנים רדיקלים

ממחקר שבדק מליוני המלצות צפייה של יוטיוב במשך שנה עולה כי האלגוריתם של אתר הווידאו מעדיף כנראה תכני מדיה ושידורי כבלים מהזרם המרכזי על פני הפקות עצמאיות

יוטיוב / צילום: Shutterstock
יוטיוב / צילום: Shutterstock

שני חוקרים שבדקו מיליוני המלצות צפייה של יוטיוב במשך שנה, הגיעו למסקנה שהפלטפורמה נלחמת למעשה בקיצוניות פוליטית.

לפי החוקרים, נכון לסוף 2019, אלגוריתם ההמלצות של יוטיוב מעדיף כנראה תכני מדיה ושידורי כבלים מהזרם המרכזי על פני הפקות עצמאיות שמיועדות ליוטיוב. המחקר, שפורסם ביום שלישי שעבר, קובע גם שהאלגוריתם של יוטיוב, שנמצאת בשליטת גוגל, מעדיף ערוצי חדשות שנוטים לשמאל הפוליטי או שהם נייטרליים.

המחקר נערך על די מדען הנתונים העצמאי מארק לדוויץ' והחוקרת ד"ר אן זייצב מאוניברסיטת ברקלי בקליפורניה. המחקר סיכם שלמרות שישנם תכנים קיצונים ביוטיוב, אלגוריתם ההמלצות אינו מפנה כעת משתמשים לקטעי וידאו כאלו.

"יש בהחלט הרבה תכנים ביוטיוב שאפשר להגדיר כקיצונים או כשיסוי, אך האחריות לתוכנים הללו היא של היוצרים שלהם והצרכנים עצמם", קבעו שני החוקרים. "העברת האחריות להקצנה מהמשתמשים ומיוצרי התכנים הללו ליוטיוב אינה נתמכת על ידי הנתונים שלנו".

המחקר, שצוטט באתר "CNBC", נוצר בעקבות סדרת כתבות ב"ניו יורק טיימס" מוקדם יותר השנה, שעסקה ברדיקליזציה (הקצנה) ביוטיוב. באחת הכתבות, כיילב קיין, צעיר בן 26, תיאר איך הוא נפל למה שהוא תיאר כ"מחילת ארנבים של הימין הקיצוני" לפני כמה שנים ביוטיוב. מאז המקרה הזה, יוטיוב שינתה את האופן שבו היא ממליצה על תכנים.

"תמיד יהיה ביוטיוב תוכן שמתגרה במדיניות שלנו, אך לא חוצה לגמרי את הקו", כתבה החברה בבלוג בתחילת דצמבר. "לכן בשנים האחרונות פעלנו כדי לחזק את הקולות הסמכותיים ביוטיוב והפחתנו הפצת תכנים גבוליים ומידע כוזב מזיק".

החוקר לדוויץ' פרסם שלשום (ו') פוסט משלו כד להסביר את תוצאות מחקרו. "בניגוד לנרטיב שקידם 'הניו יורק טיימס', הנתונים מאותתים שאלגוריתם ההמלצות של יוטיוב מניע בצורה פעילה צופים מביקור בתכנים שאפשר לסווג כמקצינים או מפוקפקים בצורה אחרת", הוא כתב בפוסט שלו.