ביהמ"ש אישר הגשת תביעה נגד NSO: ידון באחריותה לשימוש בתכנת הריגול שלה

התובע, עומר עבד אלעזיז אלזהראני הסעודי, טוען כי NSO מכרה לשלטונות הסעודיים את תוכנת הריגול, שהובילה להחלטה להתנקש בעיתונאי ג'מאל חשוקג'י • בית המשפט ידון בשאלת האחריות של החברה לשימוש בטכנולוגיה שלה • מ-NSO נמסר כי "מדובר בהחלטה פרוצדורלית בלבד אשר לא קבעה דבר לגוף התביעה"

 ג'מאל חשוקג'י/ צילום: רויטרס
ג'מאל חשוקג'י/ צילום: רויטרס

אושרה הגשת תביעה נגד NSO, חברת הסייבר ההתקפי הישראלית, המבקשת להטיל על החברה את האחריות לריגול אחרי מתנגדי משטר בסעודיה. בית משפט השלום בתל אביב דחה בשבוע שעבר את בקשות NSO לדחות על הסף את התביעה נגדה וחייב את החברה בהוצאות של 24 אלף שקל.

התביעה הוגשה על ידי חברו ועמיתו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, אשר נרצח לפני למעלה משנה בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. התובע טוען כי NSO, שפיתחה את תוכנת הריגול "פגסוס" ומכרה אותה לסעודיה, אחראית בשל כך לרצח העיתונאי. עוד הוא טוען כי תוכנת הריגול של החברה שימשה את השלטונות הסעודיים לריגול אחרי חשוקג'י, ובסופו של דבר הובילה להחלטה להתנקש בו בעקבות ביקורת שהביעה על המשטר במדינה. בתביעה לא הוזכר שמו של העיתונאי, אך נטען כי יש להטיל אחריות על החברה בנוגע לשימוש שנעשה בכלי הריגול שלה כלפי הנתבע ועמיתיו בסעודיה.

התביעה הראשונית כללה בקשה לפיצוי כספי וכן צווי מניעה שנועדו למנוע מ-NSO למכור את מוצריה לשלטונות סעודיה. עם הגשת התביעה, בית המשפט השלום הודיע שבסמכותו לדון בבקשה לפיצוי כספי בלבד, ולא בבקשות לצווי מניעה, שהם בסמכות בית משפט מחוזי. כעת, התביעה נסובה סביב השאלה האם באחריותה של NSO לפצות קורבנות שנפגעו משימוש בתכנת הריגול שלה על ידי לקוחותיה.

עוד דחה בית המשפט את בקשת החברה להטיל חיסיון על ההליך המשפטי נגדה. בנוסף, דחה בית המשפט את בקשת NSO לחייב את התובע, עומר עבד אלעזיז אלזהראני, להפקיד ערובה של מיליון שקל לכיסוי הוצאות החברה. לבסוף, בית המשפט קבע כי על החברה להגיש כתב הגנה בתיק עד ה-2 בפברואר. מ-NSO נמסר בתגובה כי "בית המשפט שלל על הסף את כל צווי המניעה שהוא ביקש בבקשתו והורה על מחיקתם מהתביעה. הדבר היחיד שבית המשפט טרם פסל על הסף הוא דיון בבקשה לסעד כספי זניח. מדובר בהחלטה פרוצדורלית בלבד אשר לא קבעה דבר לגוף התביעה. אנו מצרים על פרסומים שגויים שאינם מסתמכים על עובדות".

"הגשנו את התביעה לפני למעלה משנה והנתבעת טענה שמדובר בתביעה 'הזויה', וייחסה לתובע, בגלל מוצאו הסועדי, כוונה לפגוע בחברות רק בגלל היותן ישראליות. זו כמובן שטות גמורה", אמר עו"ד עלאא מחג'אנה, בא כח התובע שמנהל תביעות נוספות בשם פעילי זכויות אדם נגד NSO. "העניין הוא שיש כאן מעשה שגרם להפרת הזכות לפרטיות ועל כן התובע מבקש להטיל את האחריות על מי שאחראי למעשה הזה. ההחלטה הזו, שבאה לאחר הגשת תביעה של פייסבוק נגד NSO לפני חודש ימים, מלמדת על צדקת טענתנו שחברת NSO הישראלית אחראית מבחינה משפטית למעשי המעקב או הריגול שמבצעים לקוחותיה".

NSO נוסדה ב-2010 על ידי שלו חוליו ועמרי לביא, והיא מייצרת מוצרי סייבר התקפי שונים. המוצר המוביל של החברה הוא תוכנת פגסוס, המסווגת ככלי ביטחוני, ולפי החברה הוא נועד לסייע לממשלות וארגוני ביון למנוע פעולות טרור. לפי חוקרים באוניברסיטת טורונטו שהתחקו אחר פגסוס, נעשה שימוש בתוכנה ב-45 מדינות, בהן בחריין, מרוקו, סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות. לפי מקורות שצוטטו בידיעה ב"פייננשל טיימס", מקורן של מחצית מהכנסות NSO במדינות המזרח התיכון.

לאורך השנים, הסתבכה החברה במספר פרשיות, במסגרתן נחשף כי התוכנה שימשה לכאורה לריגול נגד עיתונאים ומתנגדי משטר במשטרים אפלים בעולם. כיום מתנהלות נגדה מספר תביעות הקושרות את החברה למקרים של ריגול סייבר. האחרונה היא תביעה שהגישה פייסבוק נגד NSO בטענה כי החברה ניצלה חולשת אבטחה בוואטסאפ לריגול אחרי משתמשי הפלטפורמה בבעלותה. גם ארגון אמנסטי העולמי עתר לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה לבטל את רישיון היצוא של החברה. זאת בטענה כי NSO מפעילה רשת גלובלית של ריגול וכי אמצעי הבטיחות הפנימיים שלה לשמירה על זכויות אדם אינם יעילים. בנוסף, ובמקביל לתביעת אלעזיז אלזהראני, מתקיימת בימים אלה בבית המשפט השלום תביעה הנמצאת תחת חסיון ועוסקת בשאלת מעורבותה של NSO בריגול אחר מתנגדי משטר במקסיקו.