בני גנץ | ניתוח

האם מתנהלת חקירה נגד גנץ על קבלת 50 מיליון שקל בלי מכרז?

בליכוד חזרו לפרשת המימד החמישי כדי להוכיח שבני גנץ "צבוע" • הם לא דייקו בפרטים • המשרוקית של גלובס

לא בפעם הראשונה, כיכבה השבוע המימד החמישי בהודעה של הליכוד נגד יו"ר כחול לבן בני גנץ. לא בפעם הראשונה, הפרטים היו מנופחים. הרקע היה סרטון שפרסם גנץ בעקבות הפריימריז בליכוד. "כפי שזה נראה", הוא אמר, "את הליכוד ימשיך להוביל הנאשם נתניהו, שמוביל את ישראל בדרך השחיתות". בליכוד השיבו בהודעה הבאה, שפורסמה ב-ynet: "כמה צבוע שמי שמתנהלת נגדו חקירה על שלקח ללא מכרז 50 מיליון שקל מכספי המדינה עבור החברה הכושלת שלו, המימד החמישי, שמתוכם שלשל לכיסו 4 מיליון שקל, מטיף לניקיון-כפיים".

"פרשת המימד החמישי" נחשפה בדוח מבקר המדינה ממרץ 2019. בדוח נמתחה ביקורת על ההתקשרות בין המשטרה ובין חברת הסייבר, שגנץ היה בשעתו היו"ר שלה. בליכוד מעלים שלוש טענות: (א) נגד גנץ מתנהלת כעת חקירה בנושא; (ב) החברה קיבלה מהמשטרה 50 מיליון שקל; (ג) גנץ נטל לעצמו 4 מיליון שקל מהעסקה. נעשה סדר:

המבקר מצא כי חברת המימד החמישי הציעה למשטרה לרכוש מערכת בפיתוחה. במשטרה הסכימו לערוך פיילוט, ללא מכרז, ושילמו לחברה 4 מיליון שקל. תחילה התכוונו להתחייב מראש שאם הפיילוט יצליח, ירכשו את המערכת ב-50 מיליון שקל, אך ועדת המכרזים התנגדה. בעקבות הפיילוט ביקשו במשטרה להרחיב את ההתקשרות, שוב ללא מכרז, אלא שאנשי האוצר סיכלו את התוכנית.

המבקר מתח ביקורת על המשטרה בכמה עניינים, ובהם עריכת הפיילוט ללא מכרז ומסירת נתונים מטעים לוועדת הפטור, שמקורם במימד החמישי. עם זאת, הוא לא הפנה את הממצאים ליועץ המשפטי לממשלה, כפי שהחוק מחייב אותו לעשות כשיש חשד לפלילים.

קצת אחרי פרסום הדוח דרשו הליכוד ועמותת לביא מהיועמ"ש לחקור את גנץ על "ניסיון לקחת במרמה 50 מיליון שקל". באוגוסט, אחרי שלא נפתחה חקירה, עתרה לביא לבג"ץ. בעקבות זאת הודיעה הפרקליטות כי באוקטובר קיבלה ממבקר המדינה "חומרים שישמשו אותה בבדיקת ההיבטים הפליליים של הפרשה". ממשרד המשפטים מסרו ל"משרוקית" כי הבדיקה נמשכת.

האם גנץ גזר קופון אישי מהעסקה עם המשטרה? מבקר המדינה, שאת ממצאיו בודקת הפרקליטות, לא טען זאת. ואומנם, הודעה קודמת של הליכוד, שפורסמה סמוך לפרסום דוח המבקר, הייתה מדויקת יותר: "החברה של גנץ גרמה למשטרה הפסד של 4 מיליון שקל, הפסד שהיה צומח ל-50 מיליון שקל לולא גנץ פשט את הרגל עוד קודם". כאן הסכומים נכונים, אבל הסיומת שגויה: גנץ לא פשט רגל; גם לא החברה, אף שהיא אומנם נסגרה.

■ בשורה התחתונה: דברי הליכוד לא נכונים ברובם. הפרקליטות בודקת את ממצאי המבקר בפרשת המימד החמישי, אך טרם החליטה לחקור. המבקר מצא כי החברה קיבלה 4 מיליון שקל, ולא טען כי גנץ נטל מהם לכיסו.

● תחקיר: אוריה בר-מאיר