דעה: תעסוקת חרדים - על ההבדל בין ארה"ב לישראל

האחריות ליצירת כלכלה חזקה ויציבה מוטלת גם על כתפיו של הציבור החרדי, שצריך להגדיל משמעותית את חלקו בשוק התעסוקה הישראלי • הדרך היחידה לשילוב חרדים באחוזים גבוהים יותר בתעסוקה מתחילה בהכלה ובהבנת הצורך הקהילתי בשימור הזהות המתבדלת של החברה החרדית • דעה

עובד אימפריית הצילום B&H בסניף מנהטן. למה בארה"ב החרדים כן עובדים / צילום: shutterstock
עובד אימפריית הצילום B&H בסניף מנהטן. למה בארה"ב החרדים כן עובדים / צילום: shutterstock

כשמדברים על תעסוקת חרדים, עולה כמעט תמיד השאלה: למה בארה"ב החרדים כן עובדים? כל ישראלי יודע לספר על החרדים שהוא ראה בבוקר רצים לעבודה בניו יורק, ועל החסידים עם הפאות והזקן שמנהלים את אימפריית הצילום B&H.

לפני מספר שבועות השתתפתי במשלחת של בכירים ישראליים שיצאו לביקור בקהילות החרדיות בארה"ב. פגשנו ראשי קהילות, רבנים, סטודנטים, אנשי עסקים ופעילים יהודיים בולטים. נשלחנו להכיר את הקהילות כדי שנוכל לבנות גשרים בין ישראל ליהדות ארה"ב.

באחת הפגישות בדטרויט, נפגשנו עם אחד מראשי הקהילה, עורך דין יהודי מצליח שמנהל משרד עם למעלה מ-800 עורכי דין, ונחשב לאחד המשרדים המובילים בארה"ב בתחומו. עורך הדין קיבל אותנו בחמימות וסיפר לנו על החששות שלו מאחוזי ההתבוללות הגבוהים בקהילה, על הפעילויות והתוכניות שהקהילה מפעילה עם הנוער בעיר, ועל מערכת היחסים שקיימת בין הקהילה היהודית לקהילה המוסלמית בעיר.

ואז הוא סיפר משהו שטלטל אותי. לדבריו, כשהוא במשרד בדטרויט הוא מסתובב עם כיפה, אבל בפגישות עבודה בישראל הוא מוריד אותה. כששאלתי אותו למה בישראל הוא מוריד את הכיפה, הוא הסביר שכשהוא מגיע עם הכיפה חצי מהפגישה מתבזבזת על דיונים עליה, על יחסי דתיים חילונים ועל המשמעות של הכיפה עבורו.

בארה"ב קיימת הפרדה ברורה וחד-משמעית בין החיים הפרטיים לחיים המקצועיים. לא מקובל לשאול אנשים שאלות על חיי הדת שלהם. חסיד סאטמר מויליאמסבורג ייצא כל בוקר ברכבת התחתית למנהטן למשרדו שבוול סטריט, שם יעבוד לצד בחור היספני מברוקלין, אפרו-אמריקאי מברונקס וסיקי הודי מדאון-טאון מנהטן. כל אחד יגיע עם השם, הלבוש, מערכת האמונות, חגים שונים ועולם ערכים שונה. אבל כל הארבעה ינהלו עסק משותף בתחום היהלומים ויעשו עסקים ביחד. בסוף היום, כל אחד יחזור לביתו, לקהילתו, לחגים הייחודיים שלו ולמאכלים האהובים עליו, ואף אחד לא יישאל אותו למה הוא-הוא לא כמו כולם.

כשהנשיא ריבלין אמר בעקבות "נאום השבטים" שהמטרה היא לא רק שכולם ידברו עברית, אלא שכולם ידברו 'ישראלית', הוא בעצם אמר שאין מקום לערכים שונים ותרבויות שונות. כולנו חלק מכור היתוך ישראלי, שהמטרה הסופית שלו היא לייצר חברה אחת ואחידה. כשחרדי ישראלי שומע את זה, הוא שומע הכרזת מלחמה על כל מה שהוא מאמין בו. כי להיות חרדי, זה לא רק להקפיד על שמירת תורה ומצוות ולקבל את סמכותם של גדולי ישראל. להיות חרדי זאת בחירה להתבדל מכלל האוכלוסייה, לשמור על מסגרת קהילתית ולבוש ייחודי שמבדל ומפריד את החרדים משאר האוכלוסייה הישראלית. הבידול הזה הוא אבן יסוד בחייו של כל חרדי, בישראל ובארה"ב.

לא הרבה יודעים, אבל B&H, אותה חנות צילום ענקית בניו יורק, מהווה רק שליש מהיקף הפעילות של החברה שמנהלת מחזור מכירות של כ-3 מיליארד דולר בשנה. רוב הפעילות של החברה היא דווקא באתר האינטרנט, שהוא האתר המקצועי ביותר בארה"ב לציוד צילום.

אבל גם לקוחות שאינם יהודים שמנסים לבצע רכישה בשבת, מקבלים הודעה שבעלי האתר הם יהודים מאמינים והם לא מבצעים עסקאות בשבת, ולכן הרוכש מתבקש לחזור במוצאי השבת כדי לבצע את הרכישה. תנסו לחשוב מה היה קורה לאיש עסקים ישראלי שהיה מחליט פתאום לחסום את אתר המכירות שלו בשבת, כמה זעקות הדתה היינו שומעים? כמה מאמרים מזועזעים היו נכתבים על היהודי הגלותי והחשוך שכופה עלינו את האמונות שלו?

"ועידת ההייטק החרדי 2020" הצפויה להתקיים בשבוע הבא בירושלים, תעסוק בדיוק בסוגיה המורכבת הזו של השיח שמטרתו להביא את כל הצדדים לנטילת אחריות ליצירת חזון כלכלי משותף למדינה, לתעשייה ולציבור החרדי. אחריות זו אינה מוטלת רק על הציבור הישראלי הכללי, אלא גם על החרדים עצמם. אחריות שבה כל אחד מבין שהוא לא רק חלק מהפתרון, אלא גם חלק מהבעיה. 

הכותב הוא מנכ"ל "ביזמקס" - מתחם עסקים וחדשנות לחרדים בירושלים