שנת הבחירות החלה: מי יהיה הסיפור הגדול של 2020?

לכבוד השנה החדשה, "המדריך לטראמפיסט" מארח את עורך חדשות החוץ של ערוץ 13, נדב איל • איזה סיפור נופח בשנה החולפת, ואיזה לא זכה לסיקור מספיק? • מה למדנו מסיקור בחירות 2016? • האם טראמפ יזכה לעוד קדנציה? • ואיזה לקח מסתתר בבחירות בבריטניה? • האזינו

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום:רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום:רויטרס

לרגל תחילת השנה החדשה וסיום עוד שנה סוערת בבית הלבן, נדב איל, עורך חדשות החוץ של ערוץ 13, מגיע לאולפן פודקאסט "המדריך לטראמפיסט". בפרק מרתק, איל מספר על סיקור חדשות החוץ, עם דגש על ארה"ב, על מאחורי הקלעים של הסדרה המדוברת שלו "טראמפ-לנד", ערב בחירות 2016, ומדוע לא צילם ופרסם את סדרת "הילארי-לנד".

איל חושף עוד איך התמודד מול מתקפה מאורגנת ברשת המציגה באופן מעוות את עבודתו. אחרי שהבהיר כי אינו אוהב סיכומי שנה, ביקשנו מאיל בכל זאת לסמן מהם הסיפורים האמריקאים שזכו לסיקור מופרז, וגם איזו תופעה לא זכתה לדעתו לטיפול תקשורתי מספק. 

איך מפענחים את ארצות-הברית כפרשן המביט מבחוץ? "לפעמים כדי להבין את אמריקה אני מעדיף לקרוא את הבריטים והצרפתים שכותבים על אמריקה", אומר איל. "הסיבה לכך היא שהאמריקאים כה שקועים בתוך הדרמה שלהם וההיסטוריה, וזה שהם רוצים להשוות הכול לניקסון. הם לא רואים את השורה התחתונה כפי שהישראלים רואים את זה. תשאלו כל ישראלי, והוא יגיד לכם 'ידיחו או לא ידיחו בסוף? אז מה היה לנו פה בכלל חוץ מפוזות פוליטיות?'". הליכי ההדחה בקונגרס, לפי איל, לא מצדיקים את הרעש שנוצר סביבם. 

נדב איל, עורך דסק החוץ ב"חדשות רשת 13" / צילום: טל שניידר, גלובס
 נדב איל, עורך דסק החוץ ב"חדשות רשת 13" / צילום: טל שניידר, גלובס

בפרק דיברנו גם על הערכות המורכבות באשר למצבם של המועמדים לבחירות בארה"ב ב-2020. "ברגע שנדע מי המועמד של המפלגה הדמוקרטית, נסתכל על המצב הכלכלי, ובערך ביוני 2020 נדע להגיד מי יהיה הפייבוריט לנצח", אומר איל. "אבל בנתונים הכלכליים של היום, טראמפ נראה כפייבוריט לנצח. אבל אני עוד לא הולך על זה כהימור, כרגע מוקדם מדי".

נדבר גם על יחסיו של טראמפ עם האוונגליסטים, האם על הנשיא להיות מוטרד בשל מאמר מערכת נגדו שנכתב במגזין נוצרי מוביל, וגם: מדוע חתכה רשת השידור הקנדית את הופעת האורח של טראמפ בסרט הוותיק "שכחו אותי בבית 2", ועל אילו ספרים ממליץ הנשיא לשעבר ברק אובמה ברשימת סוף השנה שלו.

הצטרפו קהילת המדריך לטראמפיסט