המשרד להגנת הסביבה אישר: נובל אנרג'י תקיים נישוב שני באסדת לוויתן

בפעימה השנייה, שתתקיים בשבוע הבא, ייפתחו שני בארות גז נוספים, שתוצרתם תוזרם לכיוון האסדה באמצעות צינור הגז השני

המשרד להגנת הסביבה אישר לחברת נובל אנרג'י לקיים את הנישוב השני של אסדת הגז לוויתן ביום ב' הקרוב. בפעימה השנייה, שתתקיים בשבוע הבא, ייפתחו שני בארות גז נוספים, שתוצרתם תוזרם לכיוון האסדה באמצעות צינור הגז השני. המשרד מחדד, כי גם בשלב השני של הנישוב שצפוי להתקיים ביום ב' הקרוב, ההשפעה על איכות האוויר באזור החוף מול האסדה צפויה להיות נמוכה ולכן אין צורך כלשהו בפינוי תושבים ואין הנחיות מיוחדות לציבור. כלומר, לפי הנתונים שהפיץ המשרד לאיכות הסביבה, רק 5% מהבנזן שהיה אמור להיפלט לאוויר - אכן נפלט, וכ-15%-20% מהמתאן והתרכובות האורגניות הנדיפות, כך שהנישוב בוצע רק באופן חלקי.  

פעולת הנישוב הראשונה באסדת לוויתן הסתיימה ביום ג' עם פליטות נמוכות מהצפוי, כאשר גם ריכוזי הבנזן שנמדדו לאורך כל שעות היום בתחנות הניטור מול האסדה היו דומים לאלה שנמדדו בשבועות האחרונים, ולא נצפתה עלייה בעקבות פעולת הנישוב מעבר לריכוזי הבנזן השגרתיים בחוף. המשרד השלים את אימות כמויות הבנזן והפחממנים שנפלטו ביום ג' במהלך הנישוב באסדת לוויתן: הכמויות היו פחות מ-4 ק"ג של בנזן, כ-220 טון מתאן וכ-4.2 טון תרכובות אורגניות נדיפות, שהן נמוכות משמעותית מהתחזיות המוקדמות שייצגו את תרחיש הפליטה המרבי - שהיה ל-72 ק"ג בנזן, 1,473 טון מתאן ו-22 טון תרכובות אורגניות נדיפות.

יחד עם זאת, אמש - יום לאחר הנישוב הראשון, טענה עמותת 'שומרי הבית' כי החל משעה 12 בצהריים אותרו באמצעות מצלמת הגזים התרמית שלה פליטות של גז קר (ככל הנראה חנקן), מקצה הלפיד של אסדת לוויתן. לדבריהם, מדובר בפליטות משמעותיות "בנות עשרות ק"ג לשעה לכל הפחות", שנמשכו על פני 5 שעות . לפי שומרי הבית, עם רדת הערב הגזים הוחלפו ככל הנראה בפחמימנים, כאשר הרוח המזרחית נשאה את הזיהום לעומק הים ולא ליישובים, ולכן הוא גם לא נמדד במכשירי הניטור. לדבריהם, כמות הפליטות שתועדה אמש במצלמה הייתה גבוהה מזו שהתרחשה ביום הנישוב.

המשרד להגנת הסביבה קיבל את תלונות התושבים על חשש לפליטות חריגות מהאסדה, ואומר כי "הדיווחים של של נובל אנרג'י נבחנים על-ידי המשרד. המשרד מדגיש, כי בחן את נתוני תחנות הניטור הפרוסות באזור המגורים מול אסדת לוויתן, ולא נרשמה בהן כל עלייה בערכי הבנזן מעבר לערכים השגרתיים". נובל אנרג'י מגיבים לטענות ואומרים כי "לא היה נישוב אתמול. הרצת אסדת לוויתן מתקדמת כמתוכנן. יודגש כי לא התרחשה אתמול פעילות באסדה שתואמת לטענות. מומלץ לבדוק את המצלמה שעל פי המצלמים עצמם לא מותאמת לטווח העולה על 3 קילומטרים".

בהקשר של תגובת נובל אנרג'י, ד"ר רם חשמונאי, מדען חדשנות ראשי בחברת "אופגל", יצרנית המצלמה התרמית בה משתמשת עמותת "שומרי הבית", מוסר: "אין למצלמה בה משתמשים שומרי הבית כל מגבלת מרחק. הניטור של אסדת לוויתן הוכיח את מה שידענו, והוא שפליטות של הידרוקרבונים בספיקה גבוהה מספיק, ניתן לראות היטב גם ממרחק של 10 ק"מ עם עדשה מתאימה, על רקע השמיים הקרים".

בתום הנישוב השני ותקופת ההרצה, יופעלו אמצעי טיפול בפליטות באסדה, כך שיהיה צמצום של 98% בפליטות - כפי שנכתב בהיתר הפליטה לאוויר. יחד עם זאת, כעת הפליטות לא נשרפות שכן לא מופעל לפיד האסדה ומערכת FGRU, ולזיהום הנוצר ישנה גם משמעות מבחינת יצירת גזי חממה. בשריפת גז לייצור חשמל, הגז הטבעי מייצר מחצית מהפחמן הדו-חמצני ביחס לשריפת פחם, אך אם המתאן אינו נשרף בזמן השחרור, הוא יכול להשפיע על התחממות הגלובלית כ-80 פעמים יותר מאשר פחמן דו-חמצני למשך 20 שנים, כך שלתהליכי בקרה ישנה משמעות קריטית בזמן השימוש בדלקים מאובנים.