דילול של 10% לבעלי המניות הקיימים: פרטנר הבטיחה גיוס הון של 276 מיליון שקל במכרז המוסדי

מחיר המניה בהנפקה עמד על 15 שקל, גבוה בכ-2% ממחיר הנעילה בבורסה ביום חמישי • פרטנר צפויה לצאת בימים הקרובים לשלב הציבורי, שלא צפוי להגדיל משמעותית את הגיוס • מניות השליטה בפרטנר, הנמצאות כיום בכינוס וצפויות לעבור לידי האצ'יסון הממתינה להיתר שליטה, יהוו כ-27% לעומת כ-30% כיום

איציק בנבנישתי, מנכ"ל פרטנר / צילום: תמר מצפי
איציק בנבנישתי, מנכ"ל פרטנר / צילום: תמר מצפי

חברת התקשורת פרטנר  השלימה בסוף השבוע את השלב המוסדי בהנפקת המניות והבטיחה גיוס של 276 מיליון שקל. החברה תכננה לגייס 250 מיליון שקל וזכתה לביקושים של פי 1.5 מהמבוקש, כ-370 מיליון שקל. מחיר המניה בהנפקה עמד על 15 שקל, גבוה בכ-2% ממחיר הנעילה בבורסה ביום חמישי. בסיום המכרז המוסדי יונפקו כ-18.3 מיליון מניות חדשות.

פרטנר צפויה לצאת בימים הקרובים לשלב הציבורי בהנפקה, אם כי ההערכות הן שהיקף הגיוס לא יגדל באופן משמעותי בעקבותיו. עם זאת, היקף הגיוס יגדל מכיוון אחר, משום שהחברה תנפיק מניות נוספות ל"גורמים ישראליים" - חברות תקשורת נדרשות על ידי משרד התקשורת לעמוד בתנאי לפיו 5% מההון המונפק והנפרע שלהן מוחזק על ידי גורמים ישראליים (כמוגדר ברישיון).

על מנת שלא לדלל את ההחזקות הקיימות של אותם גורמים ישראליים, תבוצע הקצאה פרטית של מניות תמורת סך של כ-10.5 מיליון שקל לגורמים העונים להגדרה זו, כאשר מחיר המניה בהקצאה זו יהיה בדיסקאונט של 25% על מחיר ההנפקה (כלומר כ-11.25 שקל), וזאת משום שמדובר במניות פחות סחירות. לאחר הקצאת המניות לגורמים הישראליים יעמוד היקף הגיוס של פרטנר של 286.5 מיליון שקל לא כולל השלב הציבורי.

בסופו של התהליך, הדילול לבעלי המניות הקיימים שלא השתתפו בהנפקה יהיה כ-10%. המשמעות היא שמניות השליטה בפרטנר יהוו כ-27% לעומת כ-30% כיום. המניות, בהן החזיקה קבוצת סבן בראשותו של איש העסקים חיים סבן, נמצאות כיום בכינוס וצפויות לעבור לידי האצ'יסון - בעלת שליטה בפרטנר בעבר, שקבוצת סבן הייתה חייבת לה סכום של 300 מיליון דולר.

התמורה לא תשמש להקטנת החוב

מדובר בהלוואה היסטורית שנתנה האצ'יסון לאילן בן דב שרכש מידיה את השליטה בפרטנר, ולימים מכר את השליטה לסבן, כולל ההלוואה. החוב היה אמור להיפרע בינואר 2020 וכנגדו שועבדו מניות פרטנר, אך שוויין כיום נמוך משמעותית מהיקף החוב ועל רקע זה ויתר לאחרונה סבן על שליטתו בחברה והעביר אותה למעשה לידי האצ'יסון (בכפוף לקבלת היתר שליטה ממשרד התקשורת). כפי שנכתב ב"גלובס", האצ'יסון אמנם לא אהבה את מהלך ההנפקה הנוכחי, אך אישרה אותו. סביר להניח שהייתה מעדיפה שהדירקטוריון ימתין עם המהלך עד שתתבהר סוגיית היתר השליטה.

הכסף שיגויס בהנפקה מיועד לשמש לתמיכה במנועי הצמיחה בחברה ולחיזוקה של פרטנר לקראת מכרז הדור החמישי, כמו גם להיערך לאפשרות של מיזוגים ורכישות בשוק התקשורת, אם וכאשר יהיו כאלו. אין כוונה להשתמש בכסף להקטנת החוב של פרטנר, שבסוף הרבעון השלישי עמד על כ-1.6 מיליארד שקל, רובו לטווח ארוך; היקף החוב נטו עמד על 956 מיליון שקל.

נזכיר, כי רק לפני מספר שבועות השלימה המתחרה סלקום הנפקת הון בבורסה בה גייסה 312 מיליון שקל ברוטו, כשבעלת השליטה בה, דסק"ש בראשות אדוארדו אלשטיין, הזרימה כמחצית מהסכום בהנפקה. בסלקום בוצע הגיוס כחלק מתהליך ארגון מחדש שהיא מבצעת.

את ההנפקה של פרטנר הובילו דיסקונט קפיטל ופועלים אי.בי.אי. את ההנפקה ליווה משרד עורכי דין אגמון ושות׳.