בעקבות חיסול סולימאני: המדדים בוול סטריט ננעלו בירידה החדה ביותר מאז תחילת דצמבר

המדדים המובילים איבדו 0.8%-0.7% • הפד פרסם פרוטוקולים: מודאג שהריבית הנמוכה תעודד נטילת סיכונים • הנפט עלה ביותר מ-3% ושלח את מניות חברות התעופה לירידות ואת מניות הנפט והגז לעליות • הזהב התחזק ב-1.5% לשיא של ארבעה חודשים; תשואות האג"ח ירדו ל-1.795%

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

המסחר בניו יורק ננעל הערב (ו') בירידות. מדד דאו ג'ונס איבד 0.8% או 233 נקודות, היום הגרוע ביותר שלו מאז 3 בדצמבר. ה-S&P 500 רשם אף הוא את הירידה היומית החדה ביותר שלו מאז 3 בדצמבר, והנאסד"ק רשם את היום הגרוע ביותר שלו מאז 2 בדצמבר, ואיבד 0.8%. 

21:40

נמשכות ירידות השערים בוול סטריט. מחיר הזהב מזנק ב-1.54%, או 23.6 דולר, למחיר של כ-1,552 דולר לאונקייה, שיא של כארבעה חודשים. מחיר הנפט עולה ב-3.1% או ב-1.9 דולרים ל-63.1 דולר לחבית.

תשואות אג"ח ארה"ב ל-10 שנים ממשיכות לצנוח ומאבדות 8.5 נקודות בסיס, לרמה של מתחת לרף ה-1.8% - 1.795%.     

ועדת השוק הפתוח הפדרלית פרסמה הערב את הפרוטוקולים מישיבותיה ב-11-10 בדצמבר, שמהם עולה כי בכירי הפדרל ריזרב עדיין חוששים מכך שהאינפלציה תישאר נמוכה מדי. הפד הודיע כי בפגישתו הבאה לא יאשר מחדש את הצהרתו בנוגע ל"מטרות ואסטרטגיות לטווח הארוך יותר". החלטה זו מצביעה על כך שהבנק המרכזי יאמץ אסטרטגיה חדשה מאוחר יותר ב-2020, כנראה באמצע השנה.

בבנק המרכזי חוששים שהשארת הריבית ברמה נמוכה תעודד נטילת סיכונים מוגזמת בשווקים הפיננסיים, כך עולה מהפרוטוקולים.  

נגידי הבנק המרכזי הצביעו בפגישתם בעד השארת הריבית יציבה. הם גם רמזו שלא יהיו העלאות ריבית נוספות ב-2020, כל עוד הנתונים הכלכליים ישמרו על יציבות.

19:40

הירידות בוול סטריט נמשכות על רקע המתיחות סביב החיסול בבגדד. הערב דווח כי הצבא האמריקאי יפרוס כוחות של 3,500 חיילים נוספים במזרח התיכון בעקבות חיסול הגנרל האיראני. הכוחות החדשים יוצבו בעיראק, בכוויית ובמקומות נוספים באזור. 

מדד דאו ג'ונס  מאבד כ-0.6%, בעוד שה-S&P 500  ומדד נאסד"ק  נחלשים בכ-0.4%.

העליות במחיר הנפט התמתנו מעט ומחיר חבית עולה ב-2.2% ל-62.5 דולר, לאחר שכבר נרשמו במהלך היום עליות של 4%. מחיר הזהב מטפס ביותר מ-1.4% ל-1,550 דולר לאונקייה. תשואות אג"ח ארה"ב ממשיכות לצנוח ורושמות ירידה של 0.071% ל-1.809%. 

המסחר בבורסות אירופה ננעל במגמה שלילית על רקע המתיחות הגיאופוליטית הגואה. מדד סטוקס אירופה 600  איבד יותר מ-0.3%. מניות הנסיעות והרכב הובילו את הירידות, בעוד שמניות הנפט והגז בלטו בעליות של יותר מ-1% על רקע חידוש המתיחות במזרח התיכון. ירידה של 1.25% נרשמה בפרנקפורט  ועליות קלות בצרפת  ובלונדון 

מניות Swedish Match השבדית הובילו את העליות במדד סטוקס 600, ומניות חברות הטבק עלו על רקע ההנחיה האחרונה של רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) בנוגע לסיגריה האלקטרונית.

צניחה נרשמה במניות חברות התעופה לופטהנזה  ו-KLM, על רקע הירידה בענף בעקבות הזינוק החד במחירי הנפט.

17:50

נמשכות ירידות השערים בוול סטריט, לאחר שארה"ב אישרה היום שבמתקפת אוויר נהרג מפקד הצבא האיראני, שלחה את מחירי הנפט לזינוקים והגבירה את החששות הגיאופוליטיים.

שלושת המדדים המובילים נעים סביב ירידות בשיעור של 0.7%, והדאו ג'ונס מאבד קצת יותר מ-200 נקודות לאחר שצנח ביותר מ-360 נקודות בפתיחת המסחר.

החוזים על הנפט מזנקים ב-3.7% למחיר של 63.4 דולר לחבית, ומעוררים חששות לגבי זעזוע בתחום האנרגיה בכלכלה העולמית. מניות חברות התעופה רושמות ירידות בשל האיום ממחירי נפט גבוהים. מניות יונייטד , אמריקן  ודלתא איירליינס  מאבדות כולן יותר מ-2%.

נתון חלש מהצפוי בתחום כלכלת הייצור מכביד אף הוא על השוק. מדד ISM במגזר הייצור עמד בדצמבר על 47.2 נקודות, הנתון החלש זה עשור ופחות מציפיות ל-49 נקודות ומ-48.1 בחודש הקודם.

המשקיעים בורחים מנכסי סיכון כמו מניות לטובת הזהב ואיגרות חוב ממשלת ארה"ב. החוזים על הזהב מזנקים ב-1.6% ל-1,552 דולר לאונקייה. תשואת האג"ח ל-10 שנים, שנעה הפוך לכיוון שער האג"ח, צונחת ב-0.06% לשער של כ-1.83%. מדד הפחד עולה ב-1.1 נקודות או 9%, ל-13.5.

מניות האנרגיה הן המרוויחות הבודדות היום. קרן הסל XLE  על מניות האנרגיה עולה ב-1%. מניותיהן של Concho Resources  ומרתון אויל  עולות יותר מ-2%, ו-Apache  מוסיפה יותר מ-1.5%. 

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח בירידות שערים במדדים בעקבות חיסולו הגנרל האיראני קאסם סולימאני לפנות בוקר על-ידי טילים אמריקאיים. המדדים נסוגו מהשיאים שקבעו במסחר אתמול, לאחר שהחיסול בבגדד הצית חששות להסלמת המתיחות במזרח התיכון. מדד דאו ג'ונס  מאבד 0.7%, לאחר שצנח בחדות בפתיחה והתאושש מעט. מדדי S&P 500  ונאסד"ק 100  יורדים בכ-0.8%.

מדד דאו ג'ונס בפתיחה את הירידה החדה ביותר שלו מאז אוקטובר, של יותר מ-300 נקודות ל-28,500 נקודות, אולם התאושש וכעת הוא נסחר סביב 28,659 נקודות.

מחיר הנפט מזנק, וירידות נרשמות בתשואות אג"ח ארה"ב.  

15:50

החוזים העתידיים בוול סטריט מצביעים על ירידות חדות הצפויות בפתיחת המסחר שם בעקבות חיסול סולימאני. הדאו ג'ונס מאבד יותר מ-200 נקודות. באירופה נמשכות הירידות.   

12:50

נמשכות הירידות בבורסות אירופה, על רקע המתיחות בין ארה"ב לאיראן. חיסולו של הגנרל האיראני קאסם סולימאני לפנות בוקר על ידי טילים אמריקאיים הפך היום לכותרות הראשיות בכלי התקשורת האירופיים, שתהו אם המזרח התיכון שועט לעבר התלקחות צבאית מחודשת. "הכרזת מלחמה של טראמפ", כינה את המהלך העיתון הגרמני השמרני "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג", שציין כי החלטת טראמפ לאשר את ההתנקשות "חשובה הרבה יותר מכל המבצעיים הצבאיים עליהם הורה מאז שנכנס לבית הלבן לפני שלוש שנים". ה"שפיגל" ציין כי ההתנקשות בסולימאני "מביאה לשיא חדש את העימות בין ארה"ב לאיראן". 

11:00

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח בירידות. זאת, בשעה שמחיר הנפט מזנק ביותר מ-4% בעקבות התגברות המתחים במזרח התיכון לאחר פעולת החיסול של ארה"ב הלילה. 

באסיה הסתיים המסחר בירידות. 

החוזים על מדדי וול סטריט מאותתים על ירידות של כ-1% בפתיחת המסחר היום, בעקבות החיסול של הגנרל האיראני קאסם סולימאני בעיראק. 

 

 

07:20

המסחר בבורסות אסיה מתנהל בירידות, למרות עליות חדות שנרשמו אתמול בוול סטריט. זאת, בשעה שמחיר הנפט מזנק בעקבות התגברות המתחים במזרח התיכון לאחר פעולת החיסול של ארה"ב הלילה. 

משרד-ההגנה האמריקאי הודיע לפנות בוקר כי נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ , הורה להוציא אל הפועל את ההתקפה שבה נהרג קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של איראן, ליד נמל- התעופה של בגדאד, אחרי חצות. חיסול סולימאני נחשב מהלומה גדולה לאיראן. אנליסטים בוושינגטון ניבאו הבוקר, שאיראן תנקוט צעדי גמול נגד ארה"ב.

כאמור, בעקבות החיסול מזנק מחיר הנפט וחוזה ברנט רושם עלייה של 3.3% לרמה של 68.4 דולר לחבית. גם מחיר הזהב מתחזק בכ-1% לרמה של כ-1,542 דולר לאונקיה. 

בוול סטריט התחילה 2020 בתנופה: מדד הנאסד"ק עלה ביותר מ-300 נקודות, או 1.3%, לרמת שיא כל הזמנים. מדד דאו ג'ונס עלה ב-1.16%, ומדד S&P 500 טיפס ב-0.8%. מנייתה של ענקית הטכנולוגיה אפל עלתה לשיא כל הזמנים.