ושוב עיראק על הכוונת: טרמאפ מאיים להטיל סנקציות על בגדד

טראמפ לכתבים: אם העיראקים ידרשו שנעזוב את ארצם, נטיל עליהם סנקציות שלעומתן יחווירו הסנקציות על איראן" • "יש לנו בסיס אווירי יקר ביותר שם... אנחנו לא עוזבים עד שהעיראקים ישלמו לנו תמורתו" • אנליסטים: טראמפ דוחף במו ידיו את עיראק לידי איראן

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: טום ברנר, רויטרס
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: טום ברנר, רויטרס

דונלד טראמפ שם את עיראק על הכוונת האמריקאית: בטיסה לוושינגטון ממעון הקיץ שלו בפלורידה, לפנות בוקר, אמר נשיא ארה"ב לכתבים, כי הוא מתכנן להטיל סנקציות קשות על עיראק אם ממשלת המדינה אכן תדרוש פינוי הכוחות האמריקאים מתחומה.

אתמול (א'), בעקבות חיסולו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס ואיש הצמרת הביטחונית באיראן, קיבל הפרלמנט של עיראק החלטה שקוראת להוציא את כל הכוחות הצבאיים הזרים מהמדינה. "ממשלת עיראק חייבת לנקוט פעולה כדי לשים קץ לנוכחות כוחות זרים במדינה ולמנוע מהם שימוש בקרקע, באוויר או בים של עיראק מכל סיבה שהיא", נאמר בהחלטת הפרלמנט. ממשלת עיראק רואה בחיסול, שהוצא אל הפועל ליד נמל-התעופה הבינלאומי של בגדד, פגיעה בריבונות שלה.

בתגובה אמר טראמפ לכתבים, כי הוא יטיל על עיראק "סנקציות גדולות מאוד" אם אכן תדרוש להוציא את הכוחות האמריקאים. יתר על כן, הוא איים, כי ידרוש מממשלת עיראק לפצות את ארה"ב על מיליארדי הדולרים שהשקיעה בבסיס האווירי שלה בעיראק. בסיס זה שימש את המטוסים שיצאו למשימות הפצצה נגד כוחות דעאש בעיראק ובסוריה.

"יש לנו (בעיראק) בסיס אווירי יקר במידה חריגה", אמר טראמפ. "השקענו מיליארדי דולר בהקמתו, זמן רב לפני שנכנסתי לבית הלבן. אנחנו לא עוזבים עד שהעיראקים יפצו אותנו תמורתו".

"אם העיראקים ידרשו שנוציא את הכוחות, אנו נטיל עליהם סנקציות שכמותן הם לא ראו בחייהם, אי פעם. לעומת הסנקציות שאטיל על עיראק, יחווירו הסנקציות שאנו מטילים עתה על איראן".

בהמשך דבריו, הרחיב טראמפ את התנאים להטלת הסנקציות על עיראק: "יהיו סנקציות גדולות אם יהיה גילוי כלשהו של עוינות, משהו שלדעתו יראה כבלתי הולם".

טראמפ חזר על איומו, שיורה להפציץ 52 אתרים באיראן - מספר שנועד לסמל את מספר בני הערובה שנתפסו בהשתלטות משמרות המהפיכה על השגרירות האמריקאית בטהראן ב-1979 - אם איראן תנקוט פעולת גמול בעקבות חיסולו של סולימאני. הוא התייחס בזלזול לסערה שעורר איומו הראשוני בגלל העובדה שבין האתרים המאוימים נמצאים אתרי מורשת ואתרים דתיים, שפגיעה בהם אסורה על פי אמנת האג מ-1954. "לאיראנים מותר להרוג אנשים", הוא אמר. "מותר להם לענות את אנשינו ולפצוע אותם. מותר להם להניח מטעני צד ולפוצץ אמריקאים. ולנו אסור לגעת באתרים התרבותיים שלהם? זה לא עובד כך".

"ארה"ב אך זה הוציאה שני טריליון דולר על ציוד צבאי", הוא הוסיף. "אנו הצבא הגדול ביותר והטוב ביותר בעולם, הרבה יותר מכל צבא אחר. אם איראן תתקוף בסיס צבאי שלנו, או תפגע באמריקאי כלשהו, נשלח לכיוונה כמה כמה ממערכות הנשק החדשות והיפות שלנו, ללא שום היסוס".

טראמפ טען באזני הכתבים שהוא אישית עקב אחרי סולימאני במשך 18 חודשים "מפני שהוא הוליך את ארצו בדרך גרועה ומסוכנת מאוד".

אנליסטים אמרו אמש, כי התנהלותו של טראמפ בימים שחלפו ותהליך קבלת ההחלטות שלו מעוררים דאגה מפני שאין ניצבת מאחוריהם שום אסטרטגיה. כמה מחוקקים דמוקרטים, לרבות אליזבת וורן, הביעו ביטחון שהחלטת טראמפ לחסל את סולימאני נבעה מרצון לטאטא מהתקשורת, ולו רק זמנית, את העיסוק באימפיצ'מנט.

כמה אנליסטים הביעו חשש, כי החלטת טראמפ לאיים על ממשלת עיראק בסנקציות דוחפת את המדינה הישר לזרועות הפתוחות של איראן. עד עתה פסעה בגדד בזהירות על חבל דק במאמץ לשמור על יחסיה הטובים עם וושינגטון וטהראן. התנהלותו של טראמפ תגרום לעיראק לרדת מהחבל ולפסוע למחנה האיראני, לדברי האנליסטים.