צרפת: שר האוצר מזהיר את ארה"ב מהטלת מכסים חדשים בתגובה למס הדיגיטלי על גוגל, אמזון ופייסבוק

"אם האמריקאים יחליטו להתקדם ולהטיל סנקציות נגד המס הדיגיטלי, אנחנו נפעל בתגובה", כך אמר שר האוצר ברונו לה-מר בראיון לרדיו צרפתי • סוגיית המס הדיגיטלי היא נושא מרכזי בעימות בין פריז לוושינגטון בשנה האחרונה.

שר האוצר הצרפתי, ברונו לה-מר / צילום: ג'ונתן רבוא, רויטרס
שר האוצר הצרפתי, ברונו לה-מר / צילום: ג'ונתן רבוא, רויטרס

שר האוצר הצרפתי מזהיר את ארה"ב מהטלת מכסים חדשים על מוצרים צרפתיים בתגובה ל"מס הדיגיטלי" שהטילה ארצו על ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות גוגל, אמזון ואחרות. "אם האמריקאים יחליטו להתקדם ולהטיל סנקציות נגד המס הדיגיטלי... אנחנו נפעל בתגובה", אמר ברונו לה-מר בראיון לרדיו צרפתי, לפי סוכנות הידיעות "רויטרס". השר אמר כי התגובה תהיה פניה לארגון הסחר העולמי (WTO), ככל הנראה בתלונה על הצעדים האמריקאים.

סוגיית המס הדיגיטלי היא נושא מרכזי בעימות בין פריז לוושינגטון בשנה האחרונה. נשיא צרפת עמנואל מקרון החליט בשנה החולפת לקדם מס דיגיטלי על ענקיות הטכנולוגיה גוגל, אמזון, מיקרוסופט, אפל ואחרות, על יד הטלת מס של 3% על הכנסותיהן בצרפת. החוק הצרפתי, שנכנס לתוקף, קובע כי כל חברה גלובלית עם הכנסות של יותר מ-750 מיליון דולר, שלפחות 25 מהם מגיעים מצרפת, תשלם מס זה. הרשויות בצרפת חוזות הכנסות של כמה מאות מיליוני אירו בשנה הקרובה.

הצעד הצרפתי עורר תגובה חריפה בארה"ב, והנשיא טראמפ איים כבר בקיץ להטיל מכסים של 100% על יינות צרפתיים ומוצרים אחרים, כמו גבינות ומזון, בתגובה למס הראשון-מסוגו שהטילה צרפת. פשרה שהשיגו שני הצדדים, לפיה צרפת תחזיר כל מיסוי עודף אם ייקבע בעתיד מנגנון בינלאומי למיסוי החברות, ירדה בשלב זה משולחן הדיונים, וארה"ב שבה לאיים במכסים על תוצרת צרפתית ואירופית בתגובה. בינתיים, מדינות אחרות באירופה הטילו או מתכננות להטיל מסים דומים, ביניהן איטליה, אוסטריה, ספרד ובריטניה. טראמפ אמר בדצמבר כי "אם מישהו יגבה מס מהחברות האלה - הרי שזה צריך להיות אני".