מגדל מנסה להפיח חיים בביטוחי המנהלים: מתחייבת לדמי ניהול מהפרמיה של עד 40 שקל לחודש

מאז ביטול ההבטחה במקדם תוחלת החיים בביטוחי המנהלים, אבדה ההצדקה לפערים במחיר ביחס לחיסכון בקרנות הפנסיה, ובהתאם פחתו מכירות המוצר

רן עוז, מנכ"ל מגדל / צילום: רמי זרנגר
רן עוז, מנכ"ל מגדל / צילום: רמי זרנגר

קבוצת הביטוח מגדל , בניהולו של רן עוז, מנסה להפיח חיים חדשים בפוליסות החיסכון בביטוחי החיים, המוכרות כביטוחי המנהלים - מוצר פנסיוני שאיבד בשנים האחרונות מההצדקה להעדפתו על פני קרנות הפנסיה החדשות, ושעקב כך נמכר בהיקפים נמוכים משמעותית מבעבר.

קבוצת ביטוחי המנהלים הגדולה בשוק השיקה היום חיסכון פנסיוני חדש, בשם מנהלים פיקס, שבמסגרתו היא מתחייבת לגבות דמי ניהול בשיעור של 3% מהפרמיה השוטפת ועד לתקרה של 4 0 שקל לחודש לכל חיי הפוליסה. זאת לצד דמי ניהול בגובה 0.5% מהצבירה, שיופחתו ל-0.2% מהצבירה לכשזו תגדל כתוצאה מחיסכון שוטף, ללא הפקדות חד פעמיות, ותחצה את רף ה-500 אלף שקל. כיום כבר נהוגים בשוק הביטוח דמי ניהול של 3% בפוליסות ביטוחי מנהלים, אך ללא התקרה של 40 שקל לחודש.

מבחינת מגדל מדובר על ניסיון להחיות את שוק ביטוחי המנהלים שנכנס לקיפאון יחסי עם ביטול הבטחת מקדמי תוחלת החיים בפוליסות אלה. אין מדובר בדרמה שמחדשת דברים שלא היו קיימים בשוק, אלא בניסיון של מגדל למקד עניין במכירת ביטוחי מנהלים, תוך מתן כלים שיווקיים לסוכני הביטוח.

בעבר נבדלו ביטוחי המנהלים מהח יסכון בקרנות הפנסיה בעיקר במקדם תוחלת החיים המובטח - דבר שהצדיק מבחינת סוכני הביטוח את מכירת ביטוחי המנהלים, על אף שמדובר במוצר יקר בהרבה מהחלופה. מאז ביטול ההבטחה כאמור אבדה ההצדקה לפערים במחיר, ובהתאם פחתו מכירות ביטוחי המנהלים.

עתה מגדל מנסה להקטין את הפער במחיר ביחס לקרנות הפנסיה עבור כלל ציבור השכירים והעצמאים, שיוכלו מעתה לרכוש את הפיקס במחירים שנמכרים רק דרך מנהלי הסדרים פנסיוניים גדולים וללקוחות גדולים.

עם זאת, עבור מקבלי שכר לא גבוה, דמי הניהול המוצעים בפיקס עודם גבוהים מאלה שנהוגים בשוק הפנסיה, שם פועלות ארבע קרנות פנסיה שנבחרו על ידי המדינה כברירות מחדל מוזלות לכלל הציבור. כמו כן, דמי הניהול הממוצעים בשוק הפנסיה החדשה עמדו ב-2018 על 2.32% מהפרמיה השוטפת ו-0.23% מהצבירה, כשלפי הערכות שיעורים אלה אף קטנו ב-2019.

ואולם, ההנחה הגלומה בפוליסה הופכת למשמעותית יותר ויותר ככל שהשכר הפנסיוני של המבוטח גדל, כך שדמי ניהול של 40 שקל לחודש בגין הפקדות לפוליסה על שכר בגובה 20 אלף שקל לחודש ישקפו שיעור דמי ניהול של כ-1%.

במגדל מסבירים עוד לסוכני הביטוח כי "לאור המצב בענף הביטוח הסיעודי, פוליסת ביטוח המנהלים כוללת גם מסלול קצבה, אשר מאפשרת למבוטחים מקבלי קצבה שנקלעו למצב סיעודי את הגדלת הקצבה ב-50% לתקופה של עד 30 חודשים".