ערימות של חמאה בדרך? האוצר יפרסם צו ביטול מכס לשנה הקרובה

משרד המשפטים יאפשר למשרד האוצר לפרסם להערות הציבור צו הוראת שעה, לפיו ניתן יהיה לייבא לישראל חמאה ללא מכס לאורך כל השנה הקרובה

מחסור בחמאה ברשתות השיווק./ צילום: שני מוזס
מחסור בחמאה ברשתות השיווק./ צילום: שני מוזס

פתרון למשבר החמאה? לקראת ההכרעה בסוגיית המחסור בחמאה שתקבע האם לפתוח מכסים או להוריד למכסות ליבוא חמאה, משרד המשפטים החליט היום (ב') כי יאפשר למשרד האוצר לפרסם להערות הציבור צו הוראת שעה, לפיו ניתן יהיה לייבא לישראל חמאה ללא מכס לאורך כל השנה הקרובה (2020). פרק הזמן שיינתן להערות הציבור על טיוטת הצו יעמוד על שבועיים.

במסגרת זו המשנה ליועמ"ש, עו"ד מאיר לוין, העביר את חוות-דעתו, לפיה אין מניעה לפרסם את טיוטת הצו לביטול המכס על יבוא חמאה לישראל בשנת 2020 להערות הציבור, לטובת שמיעת הגורמים הרלוונטיים על-ידי שר האוצר לצורך קבלת החלטתו בעניין.

בימים אלה נדרשים משרדי האוצר, החקלאות והכלכלה להגיע להבנות בנוגע לפתרון למחסור בחמאה בשוק המקומי ב-2020. הגורמים המקצועיים במשרד החקלאות מצדדים באופן עקרוני בשיטה של מכסות פטורות ממכס, ואילו במשרדי הכלכלה והאוצר ביקשו לקדם צו שיפתח השוק ליבוא חופשי של חמאה במהלך 2020. במשרד החקלאות טענו כי אין התכנות למהלך שכזה בתקופה שבין ממשלות, ואולם מנכ"ל המשרד הביע את תמיכתו במהלך של יבוא חופשי למשך שנה.