יותר מ-30 איש נמחצו בהלוויית סולימאני; קבורתו נדחתה

המונים נדרסו בזמן הטקס בו השתתפו מאות אלפים בעיר הולדתו כרמאן • לפחות 48 איש נוספים נפצעו • לא ברור מה הוביל למנוסה ההמונית • בסרטונים שהופצו ברשת נראים משתתפים בלוויה שרועים על הקרקע, בעוד אחרים מנסים לסייע להם

המונים נמחצים בהלווייתו של קאסם סולימאני / צילום: רויטרס
המונים נמחצים בהלווייתו של קאסם סולימאני / צילום: רויטרס

לפחות 32 בני אדם נמחצו למוות בהלווייתו של מפקד כוח קודס במשמרות המפכה, קאסם סולימאני - כך דיווחה היום (ג') הטלוויזיה האיראנית הרשמית. בסרטונים שהועלו לרשת נראים משתתפים שרועים על הקרקע ללא רוח חיים, בזמן שאחרים צועקים ומנסים לסייע להם. עוד 190 אנשים נוספים נפצעו במהלך המהומה, שקרתה בזמן שמאות אלפים גדשו את העיר כרמאן, שם ייקבר סולימאני שחוסל בתקיפה אמריקאית ביום שישי. בעקבות האירועים, קבורתו של סולימאני נדחתה.

מסע ההלוויה של סולימאני נמשך שלושה ימים, והוא הגדול בהיסטוריה של איראן. אתמול (ב') השתתפו כמיליון איש בטקס בטהראן, שבו נכח גם המנהיג העליון עלי חמינאי. היום הבטיח במעמד ההלוויה מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, כי איראן "תבעיר" מקומות הנתמכים על ידי ארצות-הברית, על רקע קריאות "מוות לישראל" בקרב מאות אלפי הנוכחים בכיכר המרכזית בכרמאן. סלאמי שיבח את פעולותיו של סולימאני, ואמר שכ"שהיד", הוא מייצג איום גדול יותר על אויביה של איראן. "אנחנו ננקום ונשרוף את המקומות החשובים להם", אמר.

מסע ההלוויה של סולימאני / צילום: רויטרס
 מסע ההלוויה של סולימאני / צילום: רויטרס

הממשתפים במסע הלוויה צעקו "מוות לאמריקה" ו-"מוות לטראמפ". אחד המשתתפים, סטודנט בן 18, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "הוא רבים ראו בו אדם דגול שמוכן לשרת את עמו. צריך לנקום בו". גם רבים מהאיראנים שאינם נחשבים אוהדי המשטר כיבדו את סולימאני וראו בו גיבור בזכות עברו הצבאי בזמן המלחמה עם עיראק.

בארצות-הברית נערכים לפעולת התגמול האיראנית. גורמים אמריקאיים ציינו בפני סוכנות הידיעות אי-פי כי איראן העלתה את הכוננות הצבאית שלה במדינה והיא נערכת לנקמה של "עין תחת עין", שתכלול ניסיון לפגוע במפקד בכיר בצבא ארצות-הברית.

בזמן שלא ברור אם התזוזות האחרונות באיראן נועדו לחזק את מערכי ההגנה שלו או דווקא להיערך לפעולה התקפית, ארצות-הברית ממשיכה לעבות את עמדותיה באזור. גורם אמריקאי אמר כי וושינגטון צופה מתקפה "משמעותית" בתוך יום או יומיים.

במקביל, הפרלמנט של איראן העביר חוק המכריז על צבא ארצות-הברית ועל הפנטגון כעל "ארגוני טרור". זהו צעד סמלי ברובו, שמהווה מעין תשובה להחלטת נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ להכריז על משמרות המהפכה ארגון טרור באפריל האחרון.

סימן נוסף למתיחות הגואה, הממשל האמריקאי מנע משר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אשרת כניסה לצורך דיון במועצת הביטחון של האו"ם שיתקיים ביום חמישי בניו יורק. "ארצות-הברית תקבל את התשובה הנחרצת וההחלטית לשחצנות שלה בזמן ובמקום שבו היא תרגיש את הכאב הגדול ביותר", אמר שר החוץ בנאום שנשא על ההתפתחויות האחרונות באזור ששודר בטלוויזיה הממלכתית.

בין ההתפתחויות הללו היא החלטת הפרלמנט של עיראק לבקש את נסיגת צבא ארצות-הברית מהמדינה בעקבות חיסול סולימאני, שבו נהרג גם בכיר המיליציות השיעיות בעיראק, אבו מהדי אל-מוהנדס, יחד עם פעילי מיליציות נוספים ועוד אנשי משמרות מהפכה איראנים. גרמניה הודיעה היום על צמצום כוחותיה בעיראק, כש-30 מתוך 130 החיילים שלה במדינה יועברו למדינות שכנות.

אתמול פורסם בכלי תקשורת שונים מכתב שנשלח מצבא ארצות-הברית לגורמים עיראקיים, שבו נאמר כי הכוחות האמריקאיים במדינה - המונים כ-5,000 חיילים, שעיקר תכליתם לאמן את כוחות הביטחון ולהבטיח שארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) לא ירים את ראשו - יתמקמו מחדש במדינה בהיערכות לנסיגה. עם זאת, הפנטגון הכחיש זאת במהירות, והצבא אמר כי המכתב היה טיוטה ש"נוסחה בצורה רעה" ונועדה רק להדגיש את התגברות תנועת הכוחות במדינה.

ביום ראשון הודיעה איראן כי היא נסוגה מכל יתר המגבלות שהוטלו עליה במסגרת הסכם הגרעין. צרפת אמרה כי מדינות אירופה, שניסו להציל את העסקה, יחליטו בימים הקרובים אם להפעיל את המנגנון שיוביל לחידוש הסנקציות של האו"ם על איראן.