הפלגות | פיצ'ר

"הברק" של הלונה-גל: הכירו את רכבת ההרים הראשונה שנמצאת על סיפון ספינה

רכבת ההרים תפעל במהירות של 60 קמ"ש ובאורך של 200 מטר • נציג מחברת שיט התענוגות קרניבל: "אין שום דבר שהספינה תוכל לעשות על-מנת להפריע לבטיחות של רכבת ההרים. הספינה יכולה להיות כמעט במאונך, ועדיין הנסיעה תהיה בטוחה" • הספינה תחל לפעול בנובמבר 2020

הדמייה של ספינת המרדי גרא של קרניבל / הדמיה: צילום מסך, גלובס
הדמייה של ספינת המרדי גרא של קרניבל / הדמיה: צילום מסך, גלובס

היו כבר רכבות הרים גבוהות, שמסתובבות, שמחזיקות אותך מהכתפיים, אבל רכבת הרים בלב ספינה - כזאת עוד לא היה. עד עכשיו. 

כאשר העובדים יסיימו להרכיב את רכבת ההרים על ספינת התענוגות החדשה של חברת קרניבל, אנשים יוכלו לנסוע ב-60 קמ"ש על הסיפון עם פניות ונפילות שגורמות לך לחוש כאילו אתה צולל ישירות לתוך האוקיינוס. לקרון הרכבת יהיה כפתור שיהיה ניתן ללחוץ עליו כדי להגביר את המהירות, וכל זה, כמובן, על גג של ספינה נעה. 

רכבת ההרים של חברת קרניבל הוא המהלך האחרון במרוץ החימוש של ספינות התענוגות. הספינות העצומות הפכו לפארקי שעשועים עצומים שכוללים מגלשות בגובה 10 קומות, מסלולי גו קארט באורך 300 מטר ובגובה 2 קומות, מגלשות מים, אומגות ואפילו סימולציות של גלישת אוויר שגורמות לך להרגיש כאילו אתה בנפילה חופשית. על-מנת לתפוס את תשומת-ליבן של משפחות, ספינות צריכות להציע מספר רחב של חוויות. 

"זה קשה להתחרות עם אטרקציות על הקרקע. אתה חייב לחשוב אחרת על ספינה", אמר סגן נשיא חברת קרניבל, בן קלמנט. 

מרוץ החימוש לחוויות מלאות אנדרלין מביא איתו גם סיכונים: נוסע בחברת רויאל קריבייאן שהשתמש ב-Sky Pad (טרמפולינה ענקית עם חבלי בנג'י ומשקפי מציאות רבודה) נפל, נפצע ותבע את החברה, שהייתה צריכה להסיר את האטרקציה משתי הספינות הגדולות ביותר שלה, ולאחרונה החזירה אותן "תחת בחינה מדוקדקת של תקני בטיחות".

קלמנט חלם למשך שנים לשים רכבת הרים על ספינה, אך מהנדסים אמרו לו שזה בלתי אפשרי - רכבת הרים תהיה כבדה מדי ולא יציבה מספיק, והרעש הכבד יגיע לכל הספינה. ואז, ב-2016, חברה ממינכן אמרה לו שהיא עובדת על קונספט חדש: רכבת הרים שבה הקרון מונע על-ידי מנוע חשמלי. במקום השרשרות והשלשלאות והקולות המוכרים, שמושכים את הנוסעים לקצה הרכבת ואז נותנים לכוח המשיכה לעשות את שלו, הקרונות החדשים יעבדו יותר כמו אופנוע - הקרון בעל שני המושבים יהיה עם כפתורים עבור מי שיושב מקדימה. כמו מכונית חשמלית, החוויה תהיה שקטה לחלוטין, ולנוסעים תהיה האצה מיידית ועוצמתית. 

בחברת קרניבל התלהבו מהמוצר. יצרן הספינות שלה - פחות. רכבת ההרים עדיין הוסיפה משקל רב לספינה, שגרם לכל העסק להיות לא יציב. קרונות שזזים במהירות גדולה על גבי משטח פלדה ייצרו כוחות משמעותיים, והרוח הימית תהפוך את כל העסק לבלתי צפוי. "היינו צריכים להוכיח להם שזה לא בלתי אפשרי", אמר ברט ויטולס מהחברה. 

זה לקח להם שנה, אבל המהנדסים מצאו בסוף דרך להקל את המשקל של רכבת הרים ולייצב אותה, כך שעל גב סיפון של 20 קומות בלב ים, הרכבת לא תטה את הספינה. הגודל של הספינה היה משמעותי: ספינת המרדי גרא תוכל לאכלס 6,000 נוסעים ותהיה הספינה הגדולה ביותר של קרניבל עד כה. זאת ספינת שבעצם נבנתה על-מנת לעמוד בעומס של רכבת הרים בשווי של 8 מיליון דולר. 

"אין שום דבר שהספינה תוכל לעשות על-מנת להפריע לבטיחות של רכבת ההרים. הספינה יכולה להיות כמעט מאונכת, ועדיין הנסיעה תהיה בטוחה", אמר ויטולס. 

רכבת ההרים, הנקראת "הברק", תכסה כשליש מהסיפון העליון, תקיף את צינור המפלט הגדול של הספינה, את פארק המים, את מגרש הכדורסל ואת מגרש המיני גולף. משקלה יהיה כחצי מהמשקל של רכבת הרים קרקעית, וסיבוב אחד במסלול שאורכו 200 מטר יארך בערך כ-20 עד 30 שניות. קרניבל עוד לא החליטו אם נסיעה תהיה פעמיים רצופות סביב המסלול והאם לגבות תשלום עבור הרכבת. הרכבת יכולה להסיע 190 אנשים כל שעה. 

ביחס לרכבות הרים קרקעיות שמגיעות גם ל-160 קמ"ש, המהירות של "הברק" תהיה מתונה, והנפילה הגדולה ביותר ברכבת תהיה 6 מטר. אך על הסיפון מקווים שאפשרות ההאצה המתמדת והנוף יספקו את חובבי רכבות ההרים - יש רגעים בהם לא תראה כלום מלבד האוקיינוס, בעודך חש מרחף ללא משקל באוויר, "כאילו אתה עף מעל הים". 

רכבת ההורים צריכה לעבור את האישור של רשויות מארה"ב ומאירופה ותעבוד תחת לוח זמנים שינסה למנוע תאונות. במקרה שאחד הקרונות יאבד כוח, מעצור החירום יופעל, ומכונית חירום תחלץ את הנוסעים.

קלמנט אומר כי מעצבי ספינות תמיד מחפשים את הדבר הבא: "אנחנו מכריחים את עצמנו לשקול את כל האפשרויות, לא משנה כמה מטורפות הן נשמעות".

ספינת המרדי גרא של קרניבל, עליה מתוכננת רכבת ההרים, אמורה לצאת להפלגות ראשונות בנובמבר 2020.