השקעות | דעה

דעה: אסטרטגיית מכושים ואתי חפירה

בתקופת הבהלה לזהב נולדה אסטרטגיה עסקית חדשה שמטרתה להרוויח מכל מחפש זהב, בין אם מצא זהב ובין אם לא • אחרי הבהלה לקריפטו ולקנאביס – מי ימכור מכושים ואתי חפירה לתחום החם הבא? • דעה

עובד בחברת כריית ביטקוין / צילום: רויטרס, Alessandro Bianchi
עובד בחברת כריית ביטקוין / צילום: רויטרס, Alessandro Bianchi

כ-300,000 איש נהרו לקליפורניה בתקופת הבהלה לזהב בעקבות החלום להתעשרות מהירה וקלה. אבל החיפוש עצמו לא היווה את הדרך היחידה להרוויח מהענף החדש. יזם מקומי זריז הבין כי מימוש הפוטנציאל לעושר דווקא טמון באסטרטגיה שונה. הוא התרכז במכירת מכושים, מסננות ואתי חפירה למחפשי הזהב החדשים.

טכנולוגיה לייצור מוצר שזוכה מהתלהבות יתר

אסטרטגיית "מכושים ואתי חפירה" היא אסטרטגיית השקעה שמשקיעה בטכנולוגיות ובכלים הדרושים כדי לייצר מוצר או שירות לצרכן הסופי כאשר אותו מוצר נהנה מהתלהבות יתר של צרכנים או משקיעים.

ישנן דוגמאות רבות לשימוש באסטרטגיה זו, חלקן מסורתיות יותר כמו לקנות מניות של חברות לציוד והובלה של נפט על פני רכישה של מניות של יצרניות ומזקקות הנפט עצמן, או לקנות מניות של חברות לציוד תעשייתי במקום את המניות של החברה שמייצרת את המוצר הסופי עצמו, לקנות מניות של חברות לציוד חקלאי במקום את הסחורות החקלאיות או את החוות. השקעות אלו גם הוכיחו את עצמם כיציבות יותר כאשר יש ירידה במכירות הענף עצמו או לחילופין ההתלהבות יורדת, וזאת בעיקר מפני שהשקעות מסוג לא יתמחרו את הצמיחה של אותה "הבהלה" אלה בעיקר את הרווחים השותפים והדיבידנדים.

המכושים ואתי החפירה של שנת 2020

שימושים מודרניים יותר לאסטרטגיה זו הם דרכי השקעה בתעשיות חדשות או מסוכנות, נישות אשר דורשות כלים ותשומות לייצור המוצרים או השירותים הנמכרים, אחת הדוגמאות הבולטות בעת האחרונה היא הקריפטו-בום שהתרחש בשנים האחרונות. המטבעות וירטואליים הם "הזהב" ואילו "אתי החפירה" הם החברות שמספקות לאותן חברות פלטפורמה למסחר, או לכוריי המטבעות את הציוד הנדרש שהוא מחשבים חזקים יותר שבתורם מצריכים שבבים מיוחדים. לא כל הסוחרים או הכורים של מטבעות הקריפטו הרוויחו, אבל כולם שילמו מכספם על ציוד המחשוב.

קנאביס-בום

דוגמא נוספת של העת האחרונה היא הקנאביס-בום שהתרחש בשנה שעברה עקב שינויי חקיקה במספר מדינות בארה"ב, קנדה ואף ישראל, כאשר בעקבות הלגליזציה, חברות שהן ללא רווחים מוערכות ביתר ומגייסות כספים ממשקיעים על בסיס החלום לבום החדש. גם פה "הזהב" הוא ידוע ו"אתי החפירה" מגוונים, חברות שמייצרות ציוד לעיבוד חקלאי מותאם, חברות שמספקות חממות או ציוד לחממות, חברות אבטחה מתמחות, יצרני כספות שכן מדובר ב-all cash business ועד לחנויות פיזיות או וירטואליות למכירת הסחורה. מי שהבין את ההייפ סביב נושא זה, השכיל להבין שחברות אלו מגייסות כסף שבהכרח יופנה בהמשך למימוש צרכיהן אצל מגוון רחב של ספקים אשר ייהנו מיציבות תזרימית גבוהה יותר.

אחרי הבהלה לקריפטו ולקנאביס - מי ימכור את המכושים ואתי החפירה לתחום החם הבא?

לסיכום, אסטרטגיה זו שקיבלה את שמה לפני כ-170 שנים עדיין רלוונטית לנו גם בימים אלו, היא מהווה דרך כניסה לתזרים שריפת המזומנים של אותם חולמים או חברות הצמיחה של ההייפ הנוכחי באשר הוא, וזאת באופן מתון. מתון כמובן מכל הבחינות, לא רק מבחינת התנודתיות ופוטנציאל ההפסד אלה גם בהעדר פוטנציאל החלומות הגדולים. דרך השקעה זו תמיד תוכל להשלים את ההשקעה בהייפ עצמו ובאופן דיפנסיבי על ידי כך שאנו משקיעים בכל שרשרת הפעילות ולא רק בחלום. אז לא לשכוח בהייפ הבא - חפשו מי מוכר את המכושים ואתי החפירה הרלוונטיים ותכללו אותו בסל החלום. 

הכותב הוא מייסד ומנהל השקעות בבית ההשקעות יצירה

שמואל ילשביץ הוא מייסד ומנהל השקעות בבית ההשקעות יצירה. אין לראות באמור המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג. המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו. החברה ו/או הכותב מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.