הפרלמנט הבריטי אישר את הסכם ה"ברקזיט" והפרישה מהאיחוד

החוק עבר לאישור סופי בבית הלורדים, והדרך סלולה לפרישה רשמית של בריטניה מהאיחוד האירופי ב-31 בינואר 2020

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Tom Nicholson, רויטרס
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Tom Nicholson, רויטרס

הפרלמנט הבריטי אישר היום את הסכם ה"ברקזיט" המתווה את הפרישה מהאיחוד האירופי - בהצבעה היסטורית שחתמה יותר משנה של עיכוב פרלמנטרי בתהליך. ברוב של 330 תומכים מול 221 מתנגדים אישר בית הנבחרים הבריטי את ההסכם, אותו גיבש ראש הממשלה בוריס ג'ונסון מול האיחוד האירופי באוקטובר האחרון, ובכך סלל את הדרך לפרישת הממלכה המאוחדת מהאיחוד ב-31 בינואר 2019. החוק עבר לדיון בבית הלורדים, שצפוי לאשרו בשבוע הבא.

ההצבעה הערב, שבקושי דווחה בבריטניה הסוערת סביב הודעת ההתרחקות מהמשפחה המלכותית של הנסיף הארי ואשתו מייגן מרקל, היתה אנטי-קליימקס לתהליך שבמסגרתו התעכבה הפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי בקרוב לשנה. ההסכם הקודם שהובילה ראשת הממשלה לשעבר תרזה מיי נדחה בפרלמנט שלוש פעמים, ואף ההסכם של ג'ונסון נדחה בו בהצבעה בנובמבר. ג'ונסון הימר על בחירות, שהתקיימו בדצמבר האחרון, וזכה ברוב גדול למפלגה השמרנית, שהוכיח כי הציבור הבריטי כמה לשים את הפרישה מהאיחוד האירופי מאחוריו.

כעת עוברת תשומת הלב לשלב הבא שאחרי הפרישה הפורמלית - 11 חודשים שבהם אמורים בריטניה והאיחוד האירופי לשאת ולתת על הסכמי סחר מקיפים, ובסופם - בתחילת שנת 2022 - אמורים היחסים הכלכליים ביניהם להשתנות משמעותית. עד אז, סוגיות כמו מכס, תעריפים, ביטוחים, שהיית אזרחים זרים וגם תחבורה ימשיכו להתנהל כרגיל, כאילו בריטניה לא פרשה מהאיחוד האירופי, לטובת "הסתגלות" למצב החדש. במהלך תקופה זו גם תשלם בריטניה לתקציב האיחוד כרגיל.

בעוד נשיאת הנציבות החדשה אורסולה פון דר ליין, שביקרה בבריטניה השבוע, אמרה כי הסכם סחר מקיף יהיה "בלתי אפשרי להשגה" בתקופת זמן זו, ראש הממשלה ג'ונסון הבטיח לבצע זאת ואמר כי בריטניה תהיה מוכנה להתחיל במשא ומתן בכל יום אחרי ה-31 בינואר.