סאגת החסינות: בליכוד עתרו לבג"ץ נגד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ונגד יועמ"ש הכנסת איל ינון

בעתירה מבקשים בליכוד צו על-תנאי המורה ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ליועמ"ש הכנסת איל ינון ולכנסת להימנע מלדון או לחוות את דעתם בכל הנוגע להקמת ועדת הכנסת, וזאת בשל ניגוד העניינים בו נמצא ינון, לטענת הליכוד

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין / צילום: דוברות הכנסת
יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין / צילום: דוברות הכנסת

בליכוד עתרו הבוקר (א') לבג"ץ נגד החלטת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ונגד החלטת היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון לאפשר את הקמת ועדת הכנסת.

בעתירה, עליה חתומים ח"כ מיקי זוהר, יו"ר הסיעה, וסיעת הליכוד, רשומים כמשיבים יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון והכנסת. את זוהר והליכוד מייצגים עו"ד מיכאל ראבילו ועו"ד רועי שכטר ממשרד עורכי הדין שמרון-מלכו, ועו"ד אבי הלוי, היועץ המשפטי של הליכוד.

בעתירה מבקשים בליכוד צו על-תנאי המורה לאדלשטיין, לינון ולכנסת להימנע מלדון או לחוות את דעתם בכל הנוגע להקמת ועדת הכנסת, וזאת בשל ניגוד העניינים בו נמצא ינון, לטענת הליכוד.

בגוף העתירה מצוין כי עו"ד ינון ובת זוגו עו"ד עמית מררי חתומים על הסדר ניגוד עניינים, לפיו ינון לא יטפל בעניינים בהם מטפלת בת זוגו במשרד המשפטים.

"בת זוגו של ינון היא חברה בכירה בצוות שטיפל בתיקים הנוגעים לנתניהו וקיבל את ההחלטות בעניינו. למרות האמור ינון הוציא חוות-דעת המתייחסת לאפשרות הקמת ועדת הכנסת שתדון בבקשת החסינות שהגיש נתניהו, וזאת בכנסת שהחליטה על התפזרותה זמן קצר לפני הבחירות".

בתוך כך הודיע יו"ר הכנסת אדלשטיין כי יכנס היום בשעה 13:15 מסיבת עיתונאים כדי לתת את תגובתו להחלטה של עו"ד ינון. לפי כל ההערכות, ינון צפוי לעדכן כי אין מניעה בהקמת ועדת הכנסת, וזאת באמצעות הרוב הפוליטי של 65 חברי כנסת הדורשים זאת. 

ח"כ רויטל סויד, ראש צוות התגובות של מפלגת העבודה-גשר, מסרה בתגובה להגשת העתירה: "רגע, אנחנו קצת מבולבלים - אז בעצם מותר לבג"ץ להתערב בעבודת הכנסת? אה, רק כשזה נוגע להישרדות המשפטית של נתניהו. איזו צביעות. ולמה יש לנו תחושה שאם בג"ץ יפסוק שמותר לעו"ד ינון לפרסם את חוות-הדעת שלו לאדלשטיין, השופטים הם הבאים בתור אחרי ינון במסע האיומים והאימים של נתניהו והליכוד?". 

בעקבות עתירתם של ח"כ מיקי זוהר והליכוד לבג"ץ, יועמ"ש הכנסת, עו"ד ינון, הודיע לבית המשפט כי למרות העובדה שהעותרים לא ביקשו צו ביניים נגד פרסום חוות-הדעת, הרי שלמען הזהירות הוא מעדכן מראש את בית המשפט כי בכוונתו לפרסם את חוות-דעתו בשעה 16:00.

נוכח הודעת יועמ"ש הכנסת על דחיית מתן חוות-דעתו, מסיבת העיתונאים של יו"ר הכנסת אדלשטיין תידחה ותתקיים בשעה 17:00 באותו מקום.