הוועדה המסדרת תכונס לדיון ראשון בדרך להקמת ועדת הכנסת

אתמול התיר היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, את הליך הקמת ועדת הכנסת, על אף התנגדותו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין

ח"כ אבי ניסנקורן / צילום: כדיה לוי
ח"כ אבי ניסנקורן / צילום: כדיה לוי

היום (ב') תכונס הוועדה המסדרת, בראשות ח"כ אבי ניסנקורן, לדיון ראשון בדרך להקמת ועדת הכנסת, וזאת אחרי שאתמול (א') התיר היועץ המשפטי של הכנסת את ההליך, על אף התנגדותו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, ממשיך ללוות את ההליכים הפרוצדורליים, וברגע שיחלו הדיונים בנושא החסינות, לרבות החלטות סדרי הדיון בנושא החסינות, יעביר ינון את שרביט הייעוץ המשפטי לעו"ד ארבל אסטרחן, שהיא היועצת המשפטית של ועדת הכנסת.

הדיון הראשון הבוקר, יהיה בשינוי החלטת הוועדה המסדרת מיום 15.12.19 בדבר פעילות הכנסת בפגרת הבחירות.

כזכור, בהחלטת פיזור הכנסת הנ"ל, הסכימו כחול לבן והליכוד שכל נושא שיועלה בפני הוועדה המסדרת, יובא קודם לכן בפני ועדת הסכמות (בראשות ח"כ ניסנקורן וח"כ מיקי זוהר). במקרה שהשניים לא יגיעו להסכמה, יועבר העניין ליו"ר הכנסת אדלשטיין, אשר יקבל לשם כך יעוץ משפטי ויכריע במחלוקת.

אולם בעשרת הימים האחרונים, מאז החליט נתניהו לבקש מן הכנסת חסינות, סירב אדלשטיין לאשר את הבאת הנושא בפני הוועדה המסדרת, כדי שזו תוכל להקים את ועדת הכנסת. אתמול קבע ינון, כי לאדלשטיין אין סמכות להתנגד להקמת הוועדה המסדרת ובכך סלל את הדרך לקידום דיון החסינות של נתניהו, כבר בכנסת ה-22.

מה יהיה ששינוי החלטת הוועדה המסדרת?

בכחול לבן היו רוצים לנטרל את כוח הווטו שהוענק לאדלשטיין ומחפשים ניסוח אחר להחלטה הפרוצדורלית. אתמול אמר ח"כ מיקי זוהר בראיון לרדיו 103, שעל אדלשטיין יהיה לאשר כל שלב ושלב, וכך למעשה הליכוד יצליח למשוך את הזמן ולמנוע את הקמת הוועדה המסדרת. זוהר ציין בראיון כי אותו מסמך הסכמות מ-15 בדצמבר היה הישג גדול שלו.

כחול לבן, כאמור, רוצים בשינוי הניסוח, כך שלא יצטרכו לבקש מאדלשטיין אישורים בוקר וערב לכל שלב פרוצדורלי.

יצוין כי שינוי נוסח ההחלטה הנ"ל, עשוי אף "לשחרר" את יו"ר הכנסת מן המצב החוקתי המסובך אליו נקלע ולהוציא אותו מתוך קרב האש הצולבת בין הליכוד לכחול לבן.

בליכוד צפויים להתנגד לשינויים, אך אין להם רוב בוועדה המסדרת.