הוועדה המסדרת הצביעה בעד נטילת סמכות הווטו מיו"ר הכנסת אדלשטיין

(עדכון) - שעה לאחר פתיחת הדיונים בוועדה המסדרת, כל חברי הכנסת של הליכוד נטשו את המקום בזעם ויצאו החוצה • מוקדם יותר ח"כ מיקי זוהר התפרץ והוצא מהאולם; טען כי הדיון מתקיים שלא כדין

ח"כ אבי ניסנקורן בדיוני הוועדה המסדרת בכנסת / צילום: דוברות הוועדה המסדרת
ח"כ אבי ניסנקורן בדיוני הוועדה המסדרת בכנסת / צילום: דוברות הוועדה המסדרת

12:30 

הוועדה המסדרת בכנסת הצביעה ברוב קולות על שינוי הכללים, ונטלה מיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין את הסמכות להכריע כאשר יש מחלוקת בנושאים פרוצדורליים בין ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) לח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן).

במהלך כל רגעי ההצבעה צעק ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) על נוכחים אחרים בדיון: לעבר ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הוא צעק כי מדובר במפלגה אנטישמית העושה יד אחת עם חברי הכנסת איימן עודה ואחמד טיבי. "זה שיתוף-פעולה כדי להפיל את שלטון הימין" אמר קרעי.

13 חברי כנסת הצביעו בעד נטילת סמכות הווטו מיו"ר הכנסת, וחבר כנסת אחד (קרעי) הצביע נגד.

ח"כ מאיר כהן אמר בדיון: "לא מדובר ברגע משמח, כאשר דנים בחסינות של ראש הממשלה". 

דיון ההמשך להקמת הוועדות הקבועות נקבע לשעה 14:30.

11:30

הוועדה המסדרת, בראשות ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), דנה הבוקר (ב') בשינוי הכללים שהוסכמו בין כחול לבן לליכוד בעת פיזור הכנסת ב-15 בדצמבר. השינוי שמבקשים כחול לבן להעביר הוא נטילת סמכות הווטו מידי יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. אופן העברת הסמכות (לקבוע מה יועלה להחלטות בוועדות) ייקבע כדלקמן:

"הוועדה המסדרת וועדת הכנסת רשאיות לקיים ישיבות בעניינים שבסמכותן, ללא אישור ועדת ההסכמות; ואולם דיונים כלליים בנושאי פיקוח על הממשלה, דיונים בהצעות לסדר היום שהועברו מהמליאה ודיוני חקיקה וחקיקת משנה, יחייבו אישור של יושב ראש הכנסת לאחר שקיבל חוות-דעת מהיועץ המשפטי לכנסת".

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר, אמר במהלך הדיון כי "יו"ר הכנסת לא נתן את אישורו לדיון היום, והדיון הזה מתקיים שלא כדין. צריך אישור כתוב ממנו לקיום הישיבה. אם יהיה אישור כתוב ממנו, אנחנו נשתתף בישיבה".

ח"כ ניסנקורן הבהיר לזוהר: "הגשנו בקשה לאדלשטיין אתמול בשעה 19:00, סמוך לאחר הנאום שלו אתמול, וזה עבר ייעוץ משפטי של הוועדה. אני שוחחתי איתו אישית בשעה 21:00. מזכירות הוועדה קיבלה אישור בשעה 21:20 מראש המטה של יו"ר הכנסת, שהוועדה יכולה להתכנס; ורק לאחר מכן בשעה 21:30 יצא הזימון לחברים להגיע לוועדה".

כאשר ניסנקורן דיבר, התפרץ ח"כ זוהר לדבריו והוצא מן האולם. 

היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד ארבל אסטרכן, הגיבה לוויכוח בין הצדדים ואמרה כי "ההצעה המונחת מתכתבת עם חוות-דעת של היועמ"ש, וזו תואמה עם יו"ר הכנסת". 

כשעה לאחר פתיחת הדיונים בוועדה המסדרת, נטשו כל חברי הכנסת של הליכוד את המקום בזעם ויצאו החוצה. חברי הכנסת מיקי זוהר, קרן ברק, קטי שטרית, שלמה קרעי ואחרים יצאו במחאה על כך שהדיון מתנהל ללא אישור בכתב של יו"ר הכנסת.

ח"כ ניסנקורן הסביר כי תוך זמן קצר תיערך ההצבעה בוועדה המסדרת, וכי הוא מזמין את חברי הכנסת של הליכוד לחזור פנימה.