משרד האוצר האמריקאי ביטל את הגדרתה של סין כמניפולטורית של מט"ח

ארה"ב תסיר את סין מהרשימה השחורה, כצעד בונה אמון לפני החתימה על הסכם הסחר • אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, סין וארה"ב צפויות לחתום השבוע על השלב הראשון של הסכם הסחר ב-15 בינואר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, ודונלד טראמפ, נשיא ארה"ב / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס
שי ג'ינפינג, נשיא סין, ודונלד טראמפ, נשיא ארה"ב / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס

יומיים לפני החתימה על השלב הראשון בהסכם הסחר, ארה"ב צפויה לבצע צעד בונה אמון ותסיר את סין מהרשימה השחורה של המדינות שמבצעות מניפולציה במטבע.

המהלך מגיע חמישה חודשים לאחר שסין הוכנסה לרשימה השחורה נוכח הפיחות שבוצע במטבע מתחת ל-7 יואן לדולר על מנת לבלוע את המכסים שהטילה בזמנו ארה"ב.

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, סין וארה"ב צפויות לחתום השבוע על השלב הראשון של הסכם הסחר ב-15 בינואר, במעמד הנשיא טראמפ וראש המשלחת הסינית ליו היא.

"סין לקחה על עצמה התחייבות ניתנת לאכיפה להימנע מפיחות תחרותי, ולקדם שקיפות וחובת דיווח", מסר שר האוצר האמריקאי סטיב מנוצ'ין בהודעה שפרסם.

הודעת מנוצ'ין באה עם דוח המט"ח של האוצר האמריקאי, שעוסק בנהלי חליפין ומדיניות מאקרו-כלכלית של עמיתות סחר גדולות של ארה"ב. הדוח הזה, שמתפרסם בדרך כלל פעמיים בשנה, הוא הכלי העיקרי של האוצר האמריקאי להגדרת מדינות כמניפולטריות של מט"ח.

הדוח מסר שהפרק בהסכם הסחר עם סין שעוסק בשערי חליפין מטפל בהרבה מהתלונות שארה"ב העלתה כשהיא הגדירה את סין כמניפולטורית מטבע באוגוסט. במסגרת ההסכם, סין תתחייב לא להחליש במכוון את המטבע שלה והיא תפרסם מידע נוסף את פרקטיקות המט"ח שלה. האוצר גם ציין שהמטבע הסיני התחזק בחודשים האחרונים, וזו התפתחות שמסייעת להפגת החששות של ארה"ב שהיואן חלש מדי.

בדוח שפורסם בוושינגטון לא צוינה מדינה אחרת שמבצעת מניפולציה במטבע שלה.

מחוקקים, כלכלנים ואנשי עסקים אמריקנים האשימו זה זמן רב את סין בפיחות המטבע שלה כדי שהיצוא שלה יהיה תחרותי (זול) יותר. כמה מהם טענו שארה"ב אבדה מקומות עבודה כתוצאה מכך. החשש הזה פג במידה רבה בשנים האחרונות מפני שסין היתה פעילה מאד בשוקי המט"ח בעולם. האוצר קבע שסין מבצעת מניפולציה במטבע שלה רק באוגוסט, הפעם הראשונה שהוא עשה זאת מאז 1994.