שולץ בכנס הבריאות של ג'יי.פי מורגן: מסמן את הדבר הגדול הבא של טבע ומגלה חוסר שביעות-רצון מהחוב הכבד

שולץ, מנכ"ל טבע, דיבר בכנס הבריאות של ג'יי.פי מורגן וסיפר על הרה-ארגון, הפחתת החוב ומנועי הצמיחה • צופה צמיחה קטנה ב-2020; "עד היום עשינו בדיוק מה שהבטחנו לעשות"

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

בכל תחילת שנה מתייצבים בכירי ענף הפארמה בכנס הבריאות השנתי שעורך בנק ג'יי.פי מורגן בסן פרנסיסקו, וכל חברה מציגה למשקיעים ולמשקיעים הפוטנציאליים את הנעשה בה. גם קאר שולץ הגיע לכנס זו השנה השלישית כנשיא ומנכ"ל טבע , ודיבר עם המשקיעים ועם האנליסט כריס שוט מג'יי.פי מורגן הערב (ב'). שולץ התייחס לכך בתחילת דבריו, כשאמר שכשהגיע לפני שנתיים לראשונה לכנס כמנכ"ל טבע, היה לחברה חוב של כ-34 מיליארד דולר, היא התמודדה עם אובדן טרי של הבלעדיות על תרופת הקופקסון וחוותה ירידה חדה בתחום הגנריקה בארה"ב. "לכן, שינינו את האסטרטגיה שלנו - כולל הפחתה משמעותית בבסיס העלויות וניהול החוב", הדגיש שולץ.

במצגת שהציג שולץ נכללו פרטים על תוכנית ההתייעלות של טבע שהחלה בסוף 2017, ובין היתר צוין כי 13 אתרי ייצור נסגרו או נמכרו, ועוד 10 נמצאים בתהליך לקראת סגירה או מכירה, וכן שיעד החיסכון השנתי בעלויות, בסך 3 מיליארד דולר, הושג.

"הרה-ארגון נועד לחסוך 3 מיליארד דולר בשנה במטרה להבטיח את הרווחים. נאלצנו להיפרד מהרבה אנשים טובים בתהליך. אבל כדי שרה-ארגון יעבוד, צריך לוודא ששומרים את יכולת הייצור כדי לא לוותר על העתיד, וכך עשינו", אמר שולץ.

לדבריו, טבע היא ארגון גלובלי שגדל באמצעות רכישות של מעל 20 חברות ב-20 שנה; "היו יותר מדי אתרי ייצור, מעבדות ומשרדים, וסגרנו רבים מהם", אמר והציג שקף שבו מפת העולם ועליה מסומנים איקסים המשקפים אתרים שנסגרו. "אנחנו נמשיך לייצר אופטימיזציה בתחום הייצור, ובחודש פברואר הקרוב נמסור פרטים על התוכנית בתחום", אמר שולץ.

בהקשר של החוב, הזכיר שולץ שהחוב תפח על רקע רכישת אקטביס ב-2016 תמורת קרוב ל-40 מיליארד דולר. הוא הזכיר שטבע ביצעה לפני כשנתיים מהלך מיחזור חוב ולאורך התקופה הפחיתה את החוב בעזרת מכירת נכסים ומהתזרים שלה, כשהיעד הוא להמשיך ולהפחיתו. נכון לסוף הרבעון השלישי עמד היקף החוב על 26.9 מיליארד דולר.

עם זאת, שולץ עדיין לא מרוצה: "אני לא חושב שחברות פארמה צריכות להיות בעלות מינוף גבוה, והמינוף שלנו (יחס חוב ל-EBITDA) הוא מעל 5", ציין שולץ.

מהלך נוסף של מיחזור חוב בוצע לאחרונה וסייע לדחות תשלומי אג"ח משמעותיים שטבע הייתה אמורה להחזיר ב-2021. "בעתיד נצטרך לעשות עוד מיחזור חוב ונקווה שעד אז דירוג החוב שלנו יהיה גבוה יותר. יעזור לכך שיחס החוב ל-EBITDA ימשיך לרדת", הוסיף שולץ.

לדבריו, "בשנתיים האחרונות פעלנו להכניס את הדברים לשליטה. אבל כל זה לא עוזר אם לא חוזרים לצמיחה בהכנסות. הפגיעה בהכנסות הייתה משום שהקופקסון ירד לרמת מכירות של כמיליארד דולר, וממשיך לרדת, וכן בשל ירידת שוק הגנריקה בארה"ב", אמר שולץ. הוא ציין כי "האירוניה היא שאנחנו (חברות הפארמה, ש.ח.ו) 'מואשמים' על ידי המדיה שמחירי התרופות גבוהים מדי", אמר, אך לדבריו הירידה החדה בגנריקה בארה"ב מראה תמונה אחרת. הוא הוסיף שהגנריקה ממילא מסייעת לחסוך עלויות של תרופות.

שולץ ציין את כניסת טבע לשוק הביוסימילר (תרופות חיקוי ביולוגיות) עם השקת התרופה טרוקסימה בנובמבר האחרון, שלדבריו הייתה השקה מוצלחת. הוא מצפה שטבע תשיג נתח שוק נאה עם רווחיות טובה. "יש עתיד חזק גם לגנריקה וגם לביוסימילר בארה"ב, וסביבת התמחור מתייצבת", אמר שולץ. באירופה, לדבריו, העסק טוב ויציב, עם צמיחה בשיעור חד-ספרתי נמוך שצפויה להימשך.

שוק חדש עבור טבע צפוי להיות השוק הסיני, שבו טבע מעולם לא הייתה שחקנית משמעותית. "אני לא מאמין במיזמים משותפים בשווקים כאלה והחלטנו לעשות את זה באופן אורגני", אמר שולץ על הכניסה לסין. לדבריו, יש תרופות שמעולם לא הושקו בסין והממשלה מעוניינת שיושקו שם, כך שאינה דורשת ביצוע ניסויים קליניים - כך למשל השיקה טבע בסין את התרופה טריאנדה שכבר הושקה בעבר בשווקים אחרים. גם התרופה המקורית אוסטדו לטיפול בהפרעות תנועה צפויה להגיע לשוק הסיני בעתיד הקרוב, ושולץ מאמין שטבע תוכל לצמוח בשוק הסיני "בקצבים גדולים, אם כי מבסיס התחלתי קטן", ובאופן רווחי. "סין תהפוך לחלק משמעותי מהעסק שלנו", הבטיח שולץ.

באופן כללי ציין שולץ את המתמטיקה הפשוטה לפיה טבע תוכל לצמוח כל עוד הירידה בקופקסון תהיה נמוכה יותר מהצמיחה במוצרים החדשים - אג'ובי למיגרנה, אוסטדו ומוצרי הביוסימילר. על התרופה אוסטדו אמר שולץ שיש לה פוטנציאל עצום וטבע צפויה לעקוף את התחזית שמסרה להכנסות ממנו לשנת 2019, כ-350 מיליון דולר. על אג'ובי, שמתחרה במוצרים דומים שהושקו באותה תקופה, אמר שולץ כי הפרופיל הקליני של התרופה חזק מאוד ובעתיד, עם קבלת אישור FDA ל-auto-injector למוצר, הוא מאמין שנתח השוק של המוצר יהיה 25% לעומת פחות מ-20% כיום. "בסך הכול, אני מצפה שהצמיחה במכירות האוסטדו והאג'ובי תהיה גבוהה מהירידה בקופקסון", סיכם שולץ.

לדבריו, "עד היום עשינו בדיוק מה שהבטחנו לעשות, הפחתנו את בסיס העלויות, טיפלנו היטב בחוב ונמשיך לטפל בו. אנחנו כעת במצב שבו הצמיחה נראית חיובית ואנו צופים צמיחה קטנה ב-2020, שתגדל בעתיד ככל שהשפעתו של הקופקסון תפחת והמוצרים החדשים ימשיכו לצמוח".

טבע נסחרת בבורסות ניו יורק ותל אביב לפי שווי שוק של 10 מיליארד דולר, אחרי ירידה של כ-36% במחיר המניה בשנת 2019 וירידה נוספת של כ-8% מתחילת 2020.