בניגוד לתחזיות הפד: האינפלציה במחירים לצרכן בארה"ב סיימה את שנת 2019 בצורה נינוחה

מדד המחירים לצרכן עלה ב-2.3% בדצמבר לעומת השנה הקודמת, עלייה גבוהה יותר מזו שנרשמה בדצמבר 2018 לעומת שנה קודמת, ושעמדה על 1.9% • "אם נמשיך לראות אינפלציה מתונה, או אם היא אפילו תרד ב־2020, זה יוביל אולי להפחתת ריביות"

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס
ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס

האינפלציה במחירים לצרכן בארה"ב סיימה את שנת 2019 בצורה נינוחה, וסיבכה בכך את התחזיות של ראשי הפדרל ריזרב, שעוקב אחרי עליות מהותיות במחירים.

מדד המחירים לצרכן - שמודד את עלות סל מוצרים ושירותים שבשימוש יומיומי, ממזון ועד לטיפולי שיניים - עלה ב-2.3% בדצמבר לעומת השנה הקודמת. מדובר בעלייה גבוהה יותר מזו שנרשמה בדצמבר 2018 לעומת שנה קודמת, ושעמדה על 1.9%.

העלייה שיקפה גם את ההתייקרות החדה במחירי הדלק בשנה שעברה. המחירים, ללא מוצרי המזון והאנרגיה התנודתיים מטבעם, עלו גם הם ב־2.3%, מעט מעל העלייה של 2018 אך נרשמה ירידה מהעלייה השנתית שנרשמה בספטמבר, 2.4%.

מחירי הדיור עלו בשנה שעברה ב־3.2%, כמו בשנתיים הקודמות. מחירי ההלבשה ירדו ב־2019 זו השנה השישית ברציפות. מחירי המכוניות המשומשות ירדו גם הם בשנה שעברה.

"האינפלציה נשארה מרוסנת מאד", אמרה מישל ג'ירו, הכלכלנים הראשית לארה"ב בחברת נטווסט מרקטס. "אם נמשיך לראות אינפלציה מתונה, או אם היא אפילו תרד ב־2020, זה יוביל אולי להפחתת ריביות".

הפדרל ריזרב הפחית את הריביות שלוש פעמים בשנה שעברה, בין היתר כדי להגן על הכלכלה האמריקאית מפני ההאטה בכלכלה העולמית. הבנק המרכזי אותת שהוא לא מתכוון לשנות את הריבית, אך בכוונתו לעקוב מקרוב אחרי הסיכונים לכלכלה.

אינפלציה מתונה מדי גורמת לפד לחשוש מפני האטה בביקוש במשק. בכיר הבנק עוקבים אחרי מדד המחירים לצרכן כדי לקבל מושג על האינפלציה. יעד האינפלציה של הפד, 2%, קשור למדידה אחרת, מדד המחירים להוצאה אישית של משרד המסחר. המדד הזה נוטה להיות נמוך יותר ממדד המחירים הרגיל לצרכן והוא עדיין מתחת ליעד. הוא יתפרסם בסוף החודש.

אנשי הפד צופים באופן כללי שהאינפלציה תעלה ככל ששוקי העבודה יתהדקו (בשל מחסור בעובדים) לפי פרוטוקול הישיבה האחרונה של הפד בנושא הריבית. אבל עד כה, כפי שציינו כמה מבכירי הפד, התהדקות שוקי העבודה בשנים האחרונות לא הניבה עליית מחירים. כלכלנים מצביעים על כמה סיבות לכך, כמו פחות כוח תמחור לחברות בגלל הגלובלזיציה, והנטייה הגוברת של הצרכנים לעקוב אחרי המחירים באינטרנט.