חדשות הקנאביס: האחים גינדי משתלטים על בית מרקחת, יוניבו תמכור מוצרים לסופר-פארם

חברת שיח שריד דיווחה היום על גידול שנתי של 54% בהכנסותיה ב-2019, שעקפו את תחזיות החברה, אך גם על הוצאות חד-פעמיות שתרשום בעקבות המיזוג לשלד בורסאי

מנור וכפיר גינדי / צילום: דן שטרן
מנור וכפיר גינדי / צילום: דן שטרן

חברת שיח שריד  דיווחה היום (ד') דיווח מקדמי על הכנסותיה לשנת 2019. ההכנסות עמדו על כ-28.5 מיליון שקל - גידול של 54% לעומת ההכנסות ב-2018. בשעות הצהריים עלתה מניית החברה והיא נסחרת לפי שווי של כ-300 מיליון שקל.

היקף הכנסות זה מציב את שיח כאחת ממובילות שוק הקנאביס הישראלי, ומעיד כי האסטרטגיה שלה של התאמה מהירה לאסדרה החדשה, עוד בשלב הפיילוט, הוכיחה את עצמה. שיח נסחרת בבורסה מאז מוזגה בשנה שעברה לתוך השלד ביונד טיים, והיא נמצאת בשליטת (69%) מייסדיה, משפחת שריד. החברה פרסמה בעבר תחזיות שנתיות להכנסות של 25.8 מיליון שקל, וההכנסות בפועל היו גבוהות ב-10% מן החזוי.

שיח עדיין לא פרסמה דיווח לגבי הרווחיות שלה בשנת 2019. בשנת 2018 עמד הרווח הנקי של החברה על 8 מיליון שקל, מפעילותה כמעט אך ורק תחת האסדרה הישנה. יהיה מעניין לראות כיצד תושפע הרווחיות מחלוקת ההכנסות בין שני פלחי השוק הישראלי, כאשר תחת האסדרה החדשה ההוצאות גבוהות יותר, אך במקביל עולים המחירים שניתן לגבות עבור המוצר.

לפי הדיווח של שיח שריד, "למועד הדוח, אין בידי החברה יכולת להעריך את היקף ההוצאות ברבעון הרביעי לשנת 2019; אולם, להערכת החברה, התוצאות המאוחדות של החברה לשנת 2019 יושפעו, בין היתר, מהוצאות חד-פעמיות בגין אופן הרישום החשבונאי של עסקת המיזוג ובגין הרישום החשבונאי של האצת אופציות במסגרת העסקה האמורה".

יוניבו תמכור לסופר-פארם 140 ק"ג בחודש

חברת יוניבו  הודיעה על חתימת הסכם הפצה למוצרי הקנאביס שלה, המגיעים בימים אלה למדפים לראשונה, עם רשת סופר-פארם. במסגרת ההסכם, סופר-פארם תרכוש לפחות 140 ק"ג קנאביס מיוניבו מידי חודש. יוניבו מסרה כי כעת ההיקפים של הסכמי ההפצה שלה לבתי המרקחת שלה עומדים על 5 טונות בשנה הקרובה, כאשר בנוסף לסופר-פארם, חתמה גם על הסכמים עם בתי מרקחת פרטיים ועם רשת שור טבצ'ניק.

מפעל יוניבו הוא בין הגדולים בישראל מבחינת שטח. החברה מסרה כי עליה לרכוש מכונות נוספות למפעל (אך לא בהשקעה גבוהה, לדבריה) כדי לעמוד בכושר הייצור הזה. את חומרי הגלם בינתיים רוכשת יוניבו ממגדלים אחרים, עד שהחווה העצמאית שלה תהיה מוכנה לייצור מסחרי.

יוניבו מסרה כי מימוש הסכמי ההפצה הקיימים יניבו לחברה הכנסות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ב-2020, ורווחיות משמעותית. הסכם סופר-פארם לבדו מאפשר מכירה של מוצרי קנאביס בהיקף של לפחות 36 מיליון שקל בשנה, במונחי צרכן סופי, אך השאלה כמה מן הסכום הזה יגיע ליוניבו תתגלה רק בדוחות החברה בעוד כמה רבעונים, שיציגו את שיעורי רווחיותה.

סופר-פארם היא הקמעונאית המובילה בתחום התרופות בישראל ומספר נקודות המכירה שלה המאושרות לשיווק קנאביס הופך אותה למובילת השוק הבלתי מעורערת מבחינה זו. עם זאת, בעבר היססו מספר חברות לחתום על הסכמי סחר עם החברה, בטענה כי היא דורשת שיעורי רווחיות גבוהים מידי, על חשבון המגדלים והמפעלים. בשנה הקרובה ועד שהחווה העצמאית שלה תהיה מוכנה, יוניבו תתחלק ברווחים גם עם מגדלי הקנאביס שהיא מעבדת במפעל שלה - כרגע ההסכם העיקרי שלה הוא מול חברת טבע אדיר, והיא תהיה תלויה בחתימת הסכמים נוספים כדי לעמוד בהתחייבויות האספקה שלה. גורם נוסף בשרשרת הערך הגוזר גם הוא קופון, הוא המפיץ.

בשבועות האחרונים דיווחה החברה על השקעה של 12 מיליון שקל על ידי קבוצת אביסרור - 6 מיליון שקלים בחוות הקנאביס של יוניבו ו-6 מיליון שקל בחברה עצמה, לפי מחיר מניה של 4.89 שקל, לפי שווי של כ-130 מיליון שקל, אחרי הכסף. היום עולה מניית החברה 1% ושוויה עומד על 84 מיליון שקל.

הגינדים מתרחבים בשרשרת הערך

חברת הקנאביס הבורסאית קאנומד  דיווחה אתמול (ג') כי חברת EU Biopharm - שבשליטת יזמי הנדל"ן האחים כפיר ומנור גינדי, וחתמה לאחרונה על הסכם לרכישת 50% מקאנומד - הודיעה על חתימת הסכם לרכישת השליטה בבית מרקחת, המוכר כיום מוצרי קנאביס רפואי בהיקף של 1.5 מיליון שקל בחודש.

בין חברות הקנאביס לבין בתי המרקחת ישנו מתח סביב סוגיית החלוקה ברווחים, ומספר חברות קנאביס כבר הצהירו על כוונתן לרכוש או להקים בתי מרקחת בבעלותן. ביופארם מסרה דרך קאנומד כי ההחזקה גם בחוליה זו בשרשרת הערך צפויה להועיל לרווחיות החברה ולחזק את המיצוב התחרותי שלה.

לקאנומד, בנפרד מביופארם, חממות המייצרות מוצרי קנאביס לשוק הישראלי אשר נמצאים רגע לפני כניסה לשוק, והסכם למכירת התוצרת לחברה בהמשך שרשרת היצור. ביופארם של הגינדים מקימה מתקן גידול מקורה ומפעל לעיבוד תוצרת קנאביס רפואי בציפורית, הצפויים לפעול החל מהרבעון הרביעי של 2020. 

עורכי הדין אילן גרזי, עליזה גביזון ונועה רגב ממשרד פרל כהן ייצגו את קאנומד במסגרת עסקת המיזוג. את האחים גינדי ייצג בעסקה משרד עורכי הדין AYR - עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות', באמצעות עו"ד תומר אלטמן, שותף וראש תחום ני"ע, ועו"ד רחלי זילברפרב-שרייבר, מהמחלקה המסחרית.