כך תרשימו את הרובוטים שמסננים את קורות החיים שלכם

מערכות בינה מלאכותית עשויות להעמיק את ההטיות הקיימות בארגונים, אבל אפשר לצמצם נזקים

רובוטים מסנני קורות חיים / צילום: שאטרסטוק
רובוטים מסנני קורות חיים / צילום: שאטרסטוק

מחפשי עבודה מקדישים בדרך-כלל שעות לחיפוש מעסיקים פוטנציאליים ולליטוש הרזומה שלהם, ואז הם מקישים "שלח" ולא מקבלים דבר בתגובה. חיפוש עבודה הוא משימה מפרכת גם בלי שרובוט ידחה אותנו, אבל סינון אוטומטי של פונים ומערכות ניטור הפכו לשומרי סף רבי-עוצמה של מעסיקים. אחרי סריקת הרזומה, הם משליכים את רוב הפניות אל החור השחור הדיגיטלי.

מחפשי עבודה מנוסים יכולים לשפר את סיכוייהם לעבור את שומרי הסף הללו על ידי הבנת האופן שבו הם פועלים. בין הטקטיקות: להכניס פלפל לרזומה שלך בדמות תוצאות ספציפיות שהשגת, להשתמש בתארים משמעותיים ולבחור מילים בהתאם לדרישות החברה שאליה פונים.

המערכות הלו סורקות את קורות החיים בחיפוש אחרי מילות מפתח שמצביעות על כישורים "קשים", כמו ניתוח פיננסי או אבטחת סייבר, ולעתים גם על כישורים "רכים" כמו הובלת צוות. רובן פוסלות מועמדים שלא עומדים בדרישות בסיסיות, ומדרגות את האחרים בסדר עדיפות לפי דרישות המעסיק.

לפי סקר שנעשה ב-2016, כ-60% מהמעסיקים מודים שכלים כאלו גרמו להם לפספס מועמדים בעלי כישורים. המבקרים אומרים שהמערכות נותנות יותר מדי משקל להבדלים קטנים בין מועמדים.

התוצאה היא קופסה שחורה. "במקרים רבים המועמד אפילו לא יודע שיש מערכת כזאת בשימוש", והמעסיק אינו חייב לחשוף זאת בפניו, אומרת שרה מאיירס ווסט ממכון AI Now, קבוצת מחקר באוניברסיטת ניו יורק. חוק חדש באילינוי שייכנס לתוקף החודש מחייב את המעסיקים לחשוף ולקבל הסכמה של מועמדים לעבודה לשימוש בראיונות מבוססי וידאו על ידי מערכת בינה מלאכותית.

לפי מחקר מ-2018, המערכות הללו עלולות להעמיק את הדעות הקדומות של המעסיקים. כך, מעסיק שרוב עובדיו גברים, לדוגמה, עלול שלא במתכוון להתאים כלי סינון המוריד ניקוד למקצועות ספורט של נשים כמו הוקי שדה. דוגמה אחרת היא מעסיק שניסה להפחית את תחלופת העובדים שלו ומצא שאנשים שמתגוררים קרוב למשרד נוטים להישאר זמן ממושך יותר, אבל סינון מועמדים בהתבסס על מיקום מגורים הפך לסינון שמבוסס על גזע, והתוצאה הייתה העדר גיוון בכוח העבודה.

המערכת גם יכולה בקלות להטות את המשחק נגד עובדים מבוגרים יותר. מעסיק שרוצה לשכור מועמדים עם שלוש עד חמש שנות ניסיון יכול להעניק ניקוד גבוה למועמד עם ניסיון כזה, ניקוד נמוך יותר על חמש עד שבע שנות ניסיון וניקוד נמוך עוד יותר על שבע ויותר שנות ניסיון. התוצאה תהיה שהמועמדים המנוסים ביותר, שהם בדרך-כלל המבוגרים יותר, יקבלו דירוג נמוך ברשימת המועמדים העדיפים.

לעתים אפשר לקבוע אם מעסיק משתמש בכלי של בינה מלאכותית כאשר מחפשים את הלוגו של החברה שפיתחה אותו באתר הצעות העבודה של המעסיק. במקרים אחרים, עמידה על כפתור submit תחשוף את ה-URL שאליו נשלחת הבקשה.

בכל מקרה, הטוב ביותר הוא להניח שרובוט הוא השופט הראשון שלך. כדי לעבור את המבחן הזה, כדאי להשתמש בתארי תפקיד ברורים ופונקציונליים שמשקפים התקדמות בקריירה, ולהוכיח את הערך שלך בנתונים כמותיים כמו שכר שעלה או מספר הלקוחות שהשגת, אומר רוברט מאייר, מנכ"ל סוכנות הדרכה למחפשי עבודה.

יש מחפשי עבודה המנסים להערים על המערכות האלה על ידי בחירת תשובות שנתפסות כרצויות יותר. אחרים מזייפים את מספרי המיקוד של של כתובתם כדי שייראה כאילו הם מתגוררים באזור היעד של המעסיק. הפעלולים האלו עלולים להרגיז את מנהלי כוח-האדם, והמועמדים צריכים לשקול את הסיכונים מול היתרונות הפוטנציאליים.