דעה: מחשוב ענן - חשיבות הבחירה המושכלת

שוק הטכנולוגיה הישראלי נהר אחרי הענן, יחד עם מיליונים רבים של שקלים ומיליוני שעות עבודה • למעשה, זהו מהלך שהוא טוב ביסודו, אך נוהל באופן לא מושכל, במקרים רבים • המירוץ אחר הענן חייב לקבל fine tuning מקצועי • דעה

מחשוב ענן / צילום: Shutterstock
מחשוב ענן / צילום: Shutterstock

אחת מפרצות אבטחת המידע הגדולות אי פעם התפרסמה לאחרונה, כשמאחוריה החשודה, פייג' תומפסון, עובדת לשעבר של אמזון, שפרצה לחשבונות הבנק של מיליוני אמריקאים וקנדים וניסתה למכור מידע מתוכם ב-dark net. בגלל משמעותה האדירה של התקרית, אין ספק שמשפטה יהפוך למשפט ראווה. פורסם גם, כי לגב' תומפסון לא נדרש כל ידע טכנולוגי מעמיק ואחת המסקנות המתבקשות מהתקרית היא עצם נגישותו של מידע כה רגיש לגורמים כה רבים. מכיוון שהנושא עדיין בחקירה, לא באמת יודעים מה הייתה נקודת התורפה, אך עולה כאן לדיון שאלת אופן שמירת המידע.

העולם עבר בשנים האחרונות ל"מיחשוב ענן". אך אליה וקוץ בה - אינספור ארגונים הפיקו תועלת אדירה מהשיטה המתקדמת הזו ולצידם, לא מעט ארגונים נפגעו ממנה. אז איך פותרים את הדילמה?.

לאחרונה פרסמה חברת המחקר IDC את הנתון: 80% מהארגונים "חוזרים הביתה מהענן". מגמה זו - Cloud Repatriation - היא בחינה מחדש של ה-Hype סביב מחשוב הענן: האם הוא נכון עבור כל אחד? מה ה-DNA הארגוני והאם הארגון בשל לשינוי הזה? ארגונים עוצרים היום לחשוב מחדש ומבינים שאין אמת אחת וכי הבחירה בהעברת המידע הארגוני לענן היא אתגר גדול מכפי שחשבו. היא נעשתה משיקולים מהותיים של תועלת - חסכון במשאבים, גמישות וזמינות, אבל בואו נודה באמת, גם משיקולים אופנתיים. כך קרה שבדרך, היתרונות הפכו לחסרונות. כלומר, יתרונות הענן הם עצומים, אלא שהכרחי לנהל אותם נכון .

בעצם, אין ספק שהענן הוא דבר טוב, אלא שכמו כל דבר מתקדם ומהפכני, הוא לא מתאים בכל מקרה ולכל אחד. גופי הענק - יבמ, גוגל, מייקרוסופט, אמזון - הלכו כולם בכיוון הזה של הענן, אך רבים מהם מבינים היום כי יש להעמיק את בסיס ההבנה והידע לשם בחירה מושכלת. פתרונות טכנולוגיים שנולדים היום, כמו "הענן ההיברידי" שמאפשר להעביר חלק מהמידע הארגוני לענן ואת חלקו "להשאיר בבית", מייצרים פתרונות יצירתיים לדילמה הזו. לכל בחירה סט שיקולים אותו חייב הבוחר להבין לעומק ולהתאימה למאפייניו הייחודיים, לצד שימוש ביועצים מהימנים לניהול שלל הבחירות האפשריות.

שוק הטכנולוגיה הישראלי נהר אחרי הענן, יחד עם מיליונים רבים של שקלים ומיליוני שעות עבודה. למעשה, זהו מהלך שהוא טוב ביסודו, אך נוהל באופן לא מושכל, במקרים רבים. המירוץ אחר הענן חייב לקבל fine tuning מקצועי, לחזור לשלב הבחירה ולשאלת ה"למה?" הכל-כך מהותית. ארגונים מבינים היום שגם אם מדובר ב"דבר הבא" - הוא לא מתאים תמיד ולא מתאים לכל אחד. השוק הולך ומתפכח וההתפכחות הזו לא פשוטה ועליה להתנהל נכון ובאופן זהיר, שלא יהיה, שוב, בזבזני, מבוהל ולא מושכל. במהלך הזה מנסה שוק ההייטק הישראלי, כמו זה העולמי, קצת להתבגר ולייצר חשיבה עמוקה יותר. זה בעיקר לטובתו. 

הכותב הוא מנהל מחלקת הפריסייל בחטיבת התשתיות של Yael Group המתמחה בפתרונות עסקיים מבוססי טכנולוגיה